Rychlodobíjecí stanice od ČEZu se rozšíří v Praze, Brně a ve Zlíně

Datum 05.07.2016

Instalace kvarteta nových rychlodobíjecích stanic, v Praze, Brně a ve Zlíně, a také jejich obsluha prostřednictvím zákaznické ID karty od počátku prázdnin – to jsou poslední novinky z dílny Elektromobility ČEZ. Provozovatel nejhustší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic umožňuje už téměř 4 roky rychlé doplnění energie všem nejrozšířenějším typům a značkám elektromobilů.

První veřejnou rychlodobíjecí stanici v České republice zprovoznil ČEZ 20. září 2012. Od té doby jich vyrostlo dalších 13, poslední kvarteto pak během minulého týdne. Nové rychlodobíjecí stanice už několik dní slouží řidičům elektromobilů v Brně (J.P.N. Cars Brno), Praze (Duhová 2, Auto Jarov) a Zlíně (Synot Auto). „Dostatečně robustní infrastruktura pro rychle se rozvíjející segment elektromobility je momentálně prioritou. Rychlé cestování mezi městy si žádá výstavbu zejména rychlodobíjecích stanic. V řádu týdnů proto postavíme další stanice tohoto typu po celé České republice. Jde o první viditelné výsledky nového kontraktu s vítězem výběrového řízení na dodávku nových rychlodobíjecích stanic, společností ABB Česká republika,“ vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Elektromobilita ČEZ nyní v České republice provozuje nejrozsáhlejší síť zařízení pro veřejné dobíjení elektromobilů – vedle 14 rychlodobíjecích stanic je řidičům k dispozici i padesátka tzv. stanic normálního dobíjení. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Rychlodobíjecí stanice pod značkou ČEZ rostou i v lokalitách, kde dosud sloužily elektromobilistům klasické stanice. „Vychází to z naší strategie průběžně budovat dlouhodobě fungující síť, v níž se úroveň kvality služby postupně zvyšuje,“ dodává Tomáš Chmelík.

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou. Dobíjení je zpoplatněno na bázi paušálních plateb. Zákazníci Elektromobility ČEZ dosud platili 150korunový měsíční paušální poplatek pouze za využívání sítě klasických stanic. S instalacemi nových rychlodobíjecích stanic budou identifikace RFID kartou a poplatek za dobíjení vyžadovány v celé síti dobíjecích stanic Elektromobilita ČEZ.

Rychlodobíjecí stanice je standardně vybavena DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále je k dispozici AC nabíjení se standardním konektorem (zásuvkou) Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW. Nabíjení s pomocí DC konektorů zajistí 80% dobití kapacity akumulátoru elektromobilu mezi 20 a 30 minutami. Pro představu – kdyby to bylo možné, tak baterii v oblíbeném iPadu by zvládla stanice dobít asi za 4,5 vteřiny, mobilní telefon pak pod jednu vteřinu.

V České republice je v současnosti registrováno už více než tisíc elektromobilů, z nichž 30 patří do vozového parku projektu Elektromobilita ČEZ. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy i v České republice se stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.

Víte, že …

  • se letos v období od ledna do května v České republice registrovalo 87 nových elektromobilů?
  • v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
  • v roce 2015 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan, BMW a Tesla model S?
  • pokud bychom uvažovali všech v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh / 100 km bude k jejich dobíjení potřeba 2,25 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1000 českých domácností)?
  • lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné proto, že se rozšiřuje nabídka o nové modely vozů s elektrickým pohonem?

Partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice.

Eaton 700 x 200 px

Napsat komentář