Cíl Mars: 15 milníků, kterých SpaceX právě dosáhla
16.09.2021Společnost SpaceX, kterou Elon Musk (50) založil v roce 2002, se stala klíčovým hráčem ve vesmírných...
Datum 25.07.2016
Všechny nosné rakety, které jsou dnes v provozu jsou založeny na vícestupňových raketových článcích. Některé soukromé vesmírné firmy jako SpaceX se u tradičních jednorázových raket snaží první stupeň použít znovu při dalších startech. Ale DARPA jde ještě dále s ambiciózním plánem rozvoje systému startů kosmických letounů s názvem Experimental Spaceplane (XS-1). S dokončením první fáze nastal čas začít stavět.
Hlavní část XS-1 by měla být navržena pouze pro suborbitální lety. Jedná se letoun bez posádky. Když se dostane do vzduchu, XS-1 získá výšku a zrychlí téměř na kosmickou rychlost. Místo toho, aby do vesmíru zamířil sám, horní část se oddělí a pomocí zážehu se dostane na oběžnou dráhu, kde doručí náklad. Vesmírné plavidlo poté hladce přistane.
První etapa vývoje bylo jednání se třemi firmami podílející se na návrhu různých verzí letounu XS-1. Jednalo se o Boeing, Masten Space Systems a Northrop Grumman, ale jen s jedním z nich bude podepsán kontrakt na 2. fázi projektu tak, aby se začal stavět prototyp. Testovací platforma bude o velikosti komerčního letadla a DARPA má celý seznam vlastností, který požaduje, aby byl integrovaný do designu XS-1. Bude zahrnovat technologie, jako je využití pokročilých žáruvzdorných kompozitů a modulárních systémů.
Snad nejdůležitějším aspektem XS-1 je jeho schopnost rychle znovu a znovu startovat. DARPA chce u 2. fáze prototypu, aby byla schopna nalétat 10 misí za 10 dnů, za předpokladu, že tomu bude přát počasí. To by prokázalo vysokou nákladovou efektivitu v porovnání se starty rakety, které jsou často naplánované roky dopředu. Zkušební letoun musí také ukázat, že lze dosáhnout dostatečné rychlosti v horních vrstvách atmosféry, aby úspěšně zahájilo druhou etapu, která by letoun vymrštila na nízkou oběžnou dráhu Země. DARPA požaduje užitečnou váhu nákladu 500 až 800 kg. To by mělo stačit k vynášení satelitů jak vládních, tak pro komerční použití. Budoucí verze má zajistit vynesení nákladu o hmotnosti jeden a půl tuny na nízkou oběžnou dráhu Země.
DARPA je přesvědčena, že po dosažení těchto cílů se sníží náklady pro vynesení nákladů o větší hmotosti na 5 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že XS-1 bude zaměřený na nízkou oběžnou dráhu Země, tak nebude tak všestranný jako SpaceX Falcon 9. Přesto asi velmi rychle překoná SpaceX v počtu startů, pokud opravdu bude fungovat denně.