Sectron: Prezentace výsledků projektu v rámci programu OPPIK
26.06.2023V letech 2019 - 2021 společnost SECTRON s.r.o. realizovala projekt Elektromobilita I v rámci program...
Datum 15.08.2016
Před nedávnem otevřela společnost podnikatele Pavla Brídy – VelorXTrike svůj první showroom ve Staré Bělé u Ostravy specializovaný jen na prodej elektrických vozidel, ať už se jedná o motocykly, skutry, automobily či elektrická jízdní kola. Naše redakce s ním udělala rozhovor, který vám na našich stránkách přinášíme.
Jak Vás napadla myšlenka spustit showroom se zaměřením na elektrická auta?
Dne 12. května jsme otevřeli tento autosalon ve Staré Bělé s mým společníkem, který má na starosti obnovitelné zdroje energie a který má také, mimo jiné, solární elektrárnu nejen v ČR. Já zase mám firmu Motoscoot v Opavě od roku 1991, zabývající se výrobou, prodejem a servisem motocyklů, kde jsem také mimochodem oživil výrobu tradičního motocyklu Babetta pod vlastním názvem Betka, jakož i pionýr v retro stylu po 50 letech a taktéž Velorex v roce 2010 pod vlastním označenim VELOR-X-TRIKE. Oba jsme dali hlavy dohromady a společnými silami jsme spustili první showroom v České republice výhradně se specializací na elektrická vozidla, což já osobně vnímám jako jediný možný způsob pohonu budoucích aut, byť jsem jako motorkář od svých 5 let díky otci odkojen vůní benzínu. Žádný jiný autosalon takto rozlehlý a výhradně zaměřený čistě na elektricky poháněná vozidla v České republice zatím nenajdete. Vše, co tady vidíte, jsou jen kola, skutry, motocykly nebo automobily poháněné elektřinou.
Jediné dva spalovací motory v tomto showroomu je motor jako dekorativní součást našeho proskleného konferenčního stolku, na kterém máte kávu a druhý 3,3 litrový dvouválec, jenž je součástí motorky, kterou jsme ve spolupráci s Romanem Bušem vyrobili a dotahli to s ní až na MS ve STURGISU V USA na zlatou medaili (viz fotografie vlevo). Podobné osudy čekají v budoucnu všechny spalovací motory, protože jsou už na konci svého vývoje a nic závratného už na nich nevymyslíte a budou sloužit už jen pro potěšení uživatele jako např. veteráni kterými se zabýváme. Nějaké další normy Euro 7, 8 nejsou řešením. Takže je třeba z naší strany nejvyšší čas udělat za nimi tlustou čáru a vydat se novou cestou po více jak 25 letech v Motoscootu na trhu se spalovacími motory.
Jak dále plánujete pokračovat v oblasti bateriově poháněných vozidel, když jak sám říkáte, jste především motorkář?
Mám v plánu během dvou tří let předělat spolu s nově vzniklou firmou Velorxtrike Motoscoot na E-Motoscoot se zaměřením čistě na elektrická auta a motocykly s tím, že zachováme právě v Motoscootu dovoz tzv. youngtimeru motocyklu světových značek se stářím cca. 30 let a výše a to nejen z Japonska. Samotné „elektrice“ věřím, dělám s ní a koketuji už zhruba 10 let. První elektrická kola jsem přivezl v roce 2008, tedy v době, kdy tady ještě nikdo o tom pořádně nevěděl. Můj kolega se zabývá elektřinou zase z hlediska obnovitelných zdrojů jako jsou solární elektrárny, kogeneračni jednotky a větrné elektrárny jak horizontální, tak i vertikální. Také jsem se jako bývalý absolvent VŠB setkal s panem Horákem z Technické univerzity, který pracuje na vývoji nových elektrických pohonů a s ním vyvíjím nově i našeho retropionýra – Pařeza, který bude komplet celý v elektrice snad jž v příštím roce, uvidíme…
Součástí plánu naší elektromobility, bylo také otevření první veřejné dobíjecí stanice s výrobním číslem 0001 v Opavě na ulici Masařské – přímo v centru města, dne 11. května tohoto roku. Samotné spuštění této dobíjecí stanice bylo načasováno právě na toto datum, protože o den později jsme otevřeli náš showroom. Opavu jsem si vybral jednoduše proto, že jsem patriot a Opavák.
Jakým tarifem účtujete nabíjení automobilu pro Vaše zákazníky?
Naši zákazníci neplatí vůbec nic – odběr je tak pro ně nyní zcela zdarma. Celou dobíjecí stanici jsme zaplatili my, abychom celý proces urychlili a následně ji darovali městu. Samotné využití dobíjecích stanic při jejich dostatečném rozšíření nemusí být omezeno jen na nabíjení elektricky poháněných vozidel, ale také např. pro účely technických služeb města. Pracovníci si tam můžou napojit elektrické sekačky a další zařízení na elektřinu, která nabízejí mnohem levnější a tišší provoz. Těch způsobů využití je opravdu hodně. Proč kabely, když už je někdo položil a zaplatil, nevyužít ještě více, když to jde efektivně a levně? Hovoříme tady o vybudování nabíjecí stanice v ceně kolem 40 tisíc korun a ne v ceně 300 tisíc, tak jak je staví ČEZ. Navíc tuto dobíjecí stanici dostane v rámci naší podpory elektromobility od nás obec, když si naše elektrické auto velorxtrike zakoupí, za symbolickou cenu cca 150 000 Kč vč. DPH v rámci jednoho balíčku automobil + dobíjecí stanice.
Co když bude chtít obec po Vás vybudovat nabíjecí stanici bez nákupu Vašeho elektrického auta?
To samozřejmě není problém. Vytvořit dobíjecí stanici můžeme i samostatně, ale v případě zakoupení našeho vozidla VelorXTrike se jedná o výhodné využití balíčku, v němž v ceně automobilu nabízíme jednu dobíjecí stanici za symbolickou cenu. I bez zakoupení automobilu jsme schopni vybudovat nabíjecí stanice pro města mnohonásobně levněji než to dělají velké korporace.
Ano, ale jedna věc je financovat zřízení nabíjecí stanice a druhá je pak následný odběr elektřiny…
S náměstkem primátora jsme se v Opavě dohodli, že tuto první stanici budeme provozovat zdarma, protože nabíjení bude prostřednictvím QR kódu na cca 1 kilowatthodinu a ta stojí necelé 4 koruny, takže to ani nemá smysl lidem účtovat. Aplikace ve vašem smartphonu vám pustí elektřinu na 30 – 60 minut. My umíme pohlídat, kolik lidí se na tento zdroj energie připojilo. Až se to nějakým způsobem rozjede, pak nabíjení zpoplatníme podle běžných velkoodběratelských tarifů. Já sám benzínové auto na celý týden odstavuju a jezdím jenom tím elektrickým VelorXTrike.
Když už se bavíme o rozvoji dobíjecích stanic, za jakých podmínek si ji může pořídit firma, která by si koupila váš elektromobil? Je to stejná nabídka jako pro obce?
Firma si taktéž může pořídit dobíjecí elektrostanici. Máme ji u našeho salonu – celá nová vč. LED osvětlení s montáží by nákladově vyšla kolem cca 40 tisíc Kč. Hovoříme tady o ceně za celý nový sloup s LED osvětlením.
Kolik takový elektrický VelorXTrike stojí?
Je to vůbec nejlevnější elektrické auto v Evropě a svým způsobem jsem se vrátil ke kořenům pana Stránského, který dal na trh v roce 1950 nejlevnější automobil a já tímto navazuji na jeho odkaz. Dodávat na trh nejlevnější elektromobil je cesta proto i název VELORXTRIKE, kterou se chceme ubírat, tak ať se otevře trh s elektromobily i pro obyčejné lidi, obce a úřady pokud budou mít společný zájem o zelenou energii a stane se takto dostupným i vč. levného dobíjeni. Cena tříkolek včetně baterií začíná bez DPH na 119 900 Kč, čtyřkolky jsou zhruba o 20 000 Kč dražší. Jednotlivé díly se vyrábějí v Číně, finální kompletace a montáž se uskutečňuje ve Staré Bělé. Maximální rychlost je 55 km/hod a dojezd zhruba 70 km, takže tříkolky mohou řídit i 15letí.
Ale přece jen pro dospělé řidiče to asi nebude dostatečné…
V srpnu 2016 jsme již začali prodávat modelovou řadu 2017, která má dojezd již přes 110 km a maximální rychlost 55 km/hod. Dá se říci, že 100 km nákladově vyjde do 10 Kč . Já sám benzínové auto na celý týden odstavuju a jezdím jenom tím elektrickým VelorXTrike. Jen když jedu někam dál, tak využívám benzínové auto. S tímto elektromobilem, který denně testuji nejen já, ale i mí přatelé a zaměstnanci jsem již najel přes tisíc kilometrů.
Jak dlouho trvá samotné dodání vozidla?
Při závazné objednávce a složení 20% vratné zálohy je dodání do 3 měsíců, pokud není automobil s požadovanou výbavou a barvou na skladě.
Děkuji za rozhovor.
DOBRY DEN DOJEZD ASPON 200 KM A NE 70 KM — 55 KM / HOD. JE TAKY MALO ASPON 100 KM / HOD. A MAXIMALNE 150 000 KC TO JE POTOM SUPER AUTOMOBIL ELEKTRICKY – BOMBA
K Markovi bych se připojil, jenom by to chtělo,aby to bylo pro dva a tím se zvýšila konkurence pro auta se spalovacím motorem,kde jezdí dva. či matka s dítětem. Cena by byla sice vyšší, ale užitkovost by stoupla o 100% a nebyl by pocit, že si kupuji kapotovanou motorku o více kolech.Zvýšení dojezdu bych řešil od nového českého výrobce baterky He3da, na kterého jsem nejenom četl samou chválu.Jinak VelorXTrike je určitě fajn vozítko do města.