
62. Mezinárodní strojírenský veletrh ukázal, kam se průmysl posunul za dva roky
13.11.2021Po loňské pauze vynucené pandemií brněnské výstaviště znovu přivítalo největší středoevropský veletr...
Datum 25.11.2016
ENGIE Services a.s. již delší dobu spolupracuje s Intergrovanou střední školou Nová Paka, mezi jejíž absolventy patří i odborníci elektrotechnických oborů. Proto jsme jejímu řediteli, panu Hruškovi, položili několik otázek týkajících se technického vzdělávání.
1/ Jaký je zájem o odborné technické vzdělání? Ekonomice se daří, poptávka po technických odbornících převyšuje nabídku. Odrazil se tento trend ve zvýšeném zájmu o technické školy?
Přestože poptávka po absolventech technických oborů převyšuje nabídku a firmy v regionu chtějí naše absolventy, výrazně zvýšený zájem o technické obory jsme ve srovnání s minulými roky nezaznamenali. Průměrný absolvent základní školy se při současné obrovské nabídce bez problémů dostane na jakoukoliv střední školu humanitního zaměření a neuvědomuje si, že se z něj s největší pravděpodobností stane nezaměstnaný čekatel na úřadech práce. Přitom mnohé firmy nabízejí absolventům našich technických oborů větší nástupní plat, než mohu já nabídnout začínajícímu učiteli s vysokoškolským vzděláním.
2/ O jaké technické obory je u vás velký zájem a jaké jsou naopak na chvostu. Proč?
Ve čtyřletých maturitních oborech je největší zájem o obor Mechanik elektrotechnik, ve tříletých učebních oborech o obory Elektrikář, Elektrikář – silnoproud a Nástrojař.
Menší zájem je o maturitní obor Elektrotechnika a učební Obráběč kovů. Důvodem je stejná nabídka ve VOŠ a SPŠ Jičín a u oboru Obráběč kovů navíc v SOU Lázně Bělohrad. Obě školy jsou v dosahu 15 km od Nové Paky.
V posledních letech se projevuje vzrůstající zájem o zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem v oborech Elektrikář, Elektrikář – silnoproud, Nástrojař. Studium je jednoleté a je určeno pro uchazeče, kteří již získali střední vzdělání s maturitní zkouškou, nebo pro uchazeče, kteří získali střední vzdělání s výučním listem v jiném oboru vzdělání.
3/ Je pro vás spolupráce s odbornými firmami prospěšná? Proč?
Integrovaná střední škola Nová Paka poskytuje vzdělání výhradně v technických maturitních, a učebních oborech a díky našemu Centru odborného vzdělávání pro elektrotechnický a strojírenský průmysl zabezpečujeme výuku odborného výcviku ve všech ročnících studia. Přesto považuji spolupráci s našimi smluvními partnerskými firmami regionu za nenahraditelnou a oboustranně prospěšnou. Žákům vyšších ročníků umožňujeme vykonávat praxi v prostředí reálné výrobní firmy, která si mezi nimi vybírá svoje budoucí zaměstnance. Žáci se ve firmách seznamují s nejmodernějšími technologiemi, na které škola ze svých provozních prostředků nemůže dosáhnout, a od firem získáváme i potřebný elektrotechnický a strojírenský materiál pro výuku odborného výcviku. Velmi významné jsou sponzorské dary, díky kterým může škola pořizovat moderní učební pomůcky.
4/ Jak může spolupráce s firmami probíhat?
Optimálním řešením by byla přímá účast firmy na vzdělávacím procesu žáka. Firma by mohla již při náborových akcích spolupracovat se střední školou a žáky devátých ročníků motivovat k výběru studia technického oboru. V průběhu studia na střední škole potom umožňovat pravidelnou praxi v jednotlivých ročnících a seznamovat žáky s možným uplatněním ve firmě po ukončení studia. Postupně si tak žáky připravovat jako své potencionální zaměstnance.
5/ Máte zjištěné, zda absolventi Vašich škol nastupují do firem, se kterými spolupracujete?
Přesnou evidenci nemáme, většinou se s našimi absolventy ve firmách potkáváme při pravidelných exkurzích, propagačních a náborových akcích. Pro nás je zadostiučiněním, když se naši absolventi po letech ke škole hlásí a kladně hodnotí práci učitelů.