Kluci z Ostravska okouzlili svým elektrickým skateboardem Ameriku

Datum 11.05.2017

Na začátku tohoto roku jsme se zmínili o novém českém start-upu XTND se sídlem v Ostravě, který na letošním veletrhu CES v Las Vegas představil svůj velmi lehký elektrický skateboard, na jehož vývoji strávila dvojice mladých podnikatelů dlouhou dobu, než se jej rozhodla ukázat veřejnosti. Pro své entrée se vydali na ten nejnáročnější trh – do USA. Jak dopadla jejich cesta za snem jsme se zeptali přímo Miroslava Peřiny, jednoho ze zakladatelů firmy.

Jak hodnotíte vaši účast na CESu?

Když jsme se dozvěděli o možnosti prezentovat se na výstavě CES, tak jsme neváhali ani vteřinu. Vždy jsem snil o tom se na tento event podívat a najednou se naskytla příležitost nejen tam jet, ale taky představit náš produkt, na kterém jsme velmi usilovně pracovali několik let. Být mezi těmi nejlepšími start-upy a firmami z celého světa, byla pro nás obrovská zkušenost a jsme za tuto příležitost nesmírně vděční. Na samotnou přípravu jsme neměli moc času. Běžně se na takový typ eventu připravuje několik měsíců, my jsme měli sotva tři týdny. Bylo neuvěřitelné, jak se celý tým semknul a společně jsme dokázali připravit všechny potřebné věci. Přípravy i samotná výstava byla nesmírně náročná. Všichni odvedli skvělou práci a mají můj obdiv. Osobně si myslím, že už jenom fakt, že jsme na CESu byli lze považovat za velký úspěch. Bylo skvělé se potkat s tolika zajímavými lidmi, načerpali jsme také hodně inspirace a utvrdili se v tom, že americký trh je pro nás perfektní.

Byl na CESu zájem o váš výrobek?

Zájem návštěvníků byl opravdu veliký. Prakticky celé čtyři dny, od rána až do večera, jsme měli u našeho stánku plno. Cíle, které jsme si stanovili, jsme velmi výrazně překročili. Získali jsme stovky zájemců, kteří si chtějí náš elektrický skateboard koupit během blížící se kampaně na Kickstarteru. Dostali jsme desítky nabídek z celého světa na pomoc s výrobou, prodejem a distribucí. Vzbudili jsme taky slušný zájem zajímavých zahraničních a také českých médií i investorů, s kterými teď jednáme.

Vystavoval tam ještě někdo jiný podobný produkt jako vy?

CES byl z velké části věnován mobilitě. Je to téma, které se v poslední době hodně řeší. Malé start-upy i velké korporace si začínají uvědomovat problémy, které každodenní cestování přináší a snaží se je nějak řešit. Svět se mění a doprava v blízké budoucnosti bude jedna z oblastí, které se to bude zásadně týkat. Naší vizí je pomoc udělat z měst lepší, chytřejší a hlavně zdravější místo pro život. Čím více nás bude, tím rychleji se nám to společně podaří. Co se týče CESu, tak tam bylo několik našich přímých konkurentů, mám ale radost, že jsme stále před ostatními hodně technologicky napřed.

Kolik lidí vám v současné době pomáhá s vývojem vašeho skate­boardu?

V hlavním týmu je okolo deseti členů. Celkově ale na projektu pracuje více než 30 inženýrů, designerů a řada skvělých odborníků. Je potřeba ovládat velmi pokročilé znalosti mechaniky, elektroniky, materiálů a plno dalších odvětví. Myslím si, že máme velmi dobrý tým a je skvělé pracovat s tolika talentovanými, schopnými a hlavně zapálenými lidmi.

Odkud se vlastně vzala myšlenka navrhnout a postavit si vlastní elektrický longboard?

Nápad se zrodil v hlavě mého kolegy Daniela, který je perfektní mechanik. Dost možná jeden z nejlepších, které znám. Danovi prostě běžně dostupné možnosti dopravy nebyly dost dobré. Chůze pěšky je pomalá a mnohdy nudná. Jízda na kole je namáhavá, navíc se s kolem blbě manipuluje a když ho někde necháte, tak hrozí, že ho někdo ukradne. Čekat na zastávkách a jezdit v přeplněném metru nebo tramvaji je dost nepohodlné. A to poslední co chceme, je uvíznout s autem někde v dopravní zácpě nebo hledat půl hodiny volné parkovací místo. Elektrický skateboard řeší všechny tyto problémy a je jeden z nejlepších dopravních prostředků na krátkou vzdálenost.

Elektrický skateboard má v sobě zabudované baterie – ty z něj musí automaticky dělat mnohem těžší alternativu proti klasickým skateboardům, které mají jen prkno a kola. Jaká byla hmotnost vašeho prvního bateriově poháněného prototypu?

Pokud chcete udělat praktický dopravní prostředek, který si můžete vzít všude s sebou, tak váha je jedna z klíčových vlastností. Faktem je, že většina elektrických skateboardů je velmi těžká a tedy špatně použitelná v běžném životě. Nejde jenom o baterie, ale také o elektrický motor a samotnou elektroniku. Náš první prototyp vážil přes 13 kilogramů. Jednalo se o terénní verzi s většími nafukovacími koly. Když na něm člověk jel, tak to bylo v pohodě, ale velký problém nastal, když jste ho potřebovali zvednou a různě s ním manipulovat. To jsme si taky ověřili na velkém eventu TechCrunch Disrupt v Londýně, kde byli lidi nadšeni z myšlenky elektricky poháněného skateboardu, ale chtěli na něm jezdit ve městě a mít ho co nejlehčí. Toto nutně znamenalo změnit přístup a začít prakticky znova. Po návratu z Londýna jsme rok prá­ce hodili do koše, rozebrali si skateboard až na jednotlivé matky a šroubky, vzali si čistý papír a vše se snažili nějakým způsobem inovovat a navrhnout lépe. Ideálně tak, abychom ušetřili maximum hmotnosti, řešili jsme doslova každý gram.

Na jakou hmotnost se vám po všech úpravách podařilo “stlačit” celkovou hmotnost skateboardu?

Váha našeho karbonového prototypu s veškerou elektronikou, bateriemi a motorem je okolo 4 kilogramů, což z něj momentálně dělá nejlehčí elektrický skateboard na světě. w v Je dokonce lehčí než některé standardně prodávané skateboardy ze dře­va. Je to zejména proto, že používáme hodně hi-tech materiály jako je karbon, titan a další speciální pěny, které se využívají ve formulích a v letectví.

Jaký typ baterií používáte?

Momentálně používáme baterie typu Li-pol, které jsou pro náš elektrický skateboard nejvhodnějším řešením. Chtěli jsme baterie umístit přímo do samotné desky, aby nešel poznat rozdíl mezi motorovým a nemotorovým skateboardem. V samotné desce není prakticky žádné místo a najít baterie, které jsou velmi tenké, relativně lehké a zároveň dávají velký výkon, byla opravdová výzva.

V době překotného rozvoje různých typů baterií uvažujete v krátké budoucnosti o přechodu na jiný typ baterií?

Momentálně jsme maximálně spokojeni s typem baterií, které dnes používáme. Jsme ale inovátoři a chceme používat ty nejlepší dostupné technologie. Pokud někdy v budoucnu budou nějaké lepší baterie nebo technologie, které posunou naše produkty na další novou úroveň, tak se rozhodně ničemu bránit nebudeme. Vždy budeme chtít dělat skvělé produkty, které nejen perfektně vypadají, ale taky spolehlivě fungují a používají ty nejlepší technologie.

Co se týká další etapy vašeho podnikání a to je přechod z fáze vývoje do produkční fáze a s tím spojené hledání dalších investorů pro rozjetí výroby, byl CES pro vás přínosem? Nebo ještě hledáte jiné alternativy?

Dostat produkt z prototypové fáze do produkční fáze a sériové výroby je extrémně složité a finančně náročné. Vzhledem k tomu, že si prakticky všechny komponenty vyvíjíme a vyrábíme sami, tak to pro nás znamená mít skoro na každý komponent různě složité formy, toolingové nástroje a řadu dalších věcí, které stojí docela dost peněz. Na konci ledna se nám podařilo dostat do ABC akcelerátoru v Silicon Valley, kam se část týmu na několik měsíců přesune. Jeden z cílů je získat velkého zahraničního investora, který nám pomůže s nastavením výrobních procesů a také s případným škálováním nejen výroby, ale také obchodu na klíčových zahraničních trzích. Momentálně jsme s několika zahraničními investory z CESu v kontaktu, ale zatím k tomu nemůžu říct nic konkrétního.

Myslíte si, že by mohla výroba začít už v tomto roce?

Nachystat a nastavit celý proces sériové výroby je opravdu velmi složité. My však uděláme všechno proto, abychom výrobu zahájili co nejdříve. Pokud vše půjde podle plánu, tak na konci roku bychom mohli začít vyrábět první kusy.

Kde by se měl vyrábět váš skateboard a s kolika zaměstnanci v počátcích výroby počítáte?

Veškeré R&D zázemí, výroba i finální kompletace bude probíhat v České republice. Myslím si, že v České republice jsou skvělé podmínky pro výrobu hardwarových produktů. Jsou tady velmi chytří a talentovaní lidé, perfektní výrobní firmy, které patří ke špičce na světě a zároveň jsou tady relativně nízké provozní náklady ve srovnání třeba s USA. Co se týká počtu zaměstnanců, tak to je trošku věštění z koule. Bude hodně záležet na objemu produkce a na řadě dalších faktorů.

Předpokládáte také vybudování vlastních obchodních poboček na technologicky vyspělých trzích, jako jsou právě Spojené státy, kde jste vystavovali?

Mým snem je mít stejně nádherné prodejny jako má dnes třeba Apple nebo Tesla. Toto jsou firmy, od kterých bereme hodně inspirace a jejich filozofie je nám velmi blízká. Mít ovšem tak rozsáhlou síť vlastních obchodů je finančně velmi náročné a chce to taky nějaký čas. Myslím si, že je ale v pořádku mít velké sny a třeba se jednou dočkáme toho, že XTND bude mít vlastní obchody v každém větším městě napříč celým světem.

Chcete v nich zaměstnat lidi od nás nebo preferujete místní zaměstance, kteří můžou mít lepší znalost trhu a tamních zvyklostí?

Vždycky jsme přemýšleli celosvětově. Naším cílem je postavit úspěšnou globální firmu a myslím si, že z dlouhodobého hlediska bude nezbytně nutné spolupracovat i s lidmi ze zahraničí a rozhodně se tomu nebráníme.

XTND

Eaton 700 x 200 px

Komentáře k článku (1)

  1. Koukal jsem se, ze se to da sehnat i na strance inmotion czech. 🙂 dobra cena dobrej servis 🙂

Napsat komentář