S napětím sledujeme nejnovější trendy a proud informací posíláme k vám…

Cora je autonomní létající taxi od zakladatele Googlu

Datum: 30.03.2018

cora

I ty nejvýkonnější auta na elektrický pohon se musí smířit s dopravními zácpami. S řešením přišel spoluzakladatel Googlu Larry Page. Jeho nový start-up Kitty Hawk představil svůj plán na autonomní létající taxi s názvem Cora. Ten může vzlétnout a přistát svisle jako vrtulník, takže nepotřebuje přistávací dráhu. Testovací fáze tohoto prototypu bude na Novém Zélandu.

Toto miniletadlo má 12 nezávislých vrtulí umístěných na křídlech, které pomáhají dostat vozidlo do vzduchu a bezpečně zpět na zem. Cora je mnohem pomalejší než běžné letadlo – maximální rychlost je 180 kilometrů za hodinu. I to je ale významná úspora času oproti autu, které je tak rychlé jako okolní provoz. Létat bude ve výšce mezi 150 a 900 metry, což je nižší letová hladina než komerční letadla, ale i tak její provoz bude pravděpodobně zakázán v blízkosti letišť.

Cora je zcela elektrická, takže její provoz je tichý a navíc bez emisí. To samozřejmě závisí na tom, z jakých typů elektráren jde energie do elektrické sítě, kde se tento vzdušný taxík nabíjí. To je také jedním z důvodů, proč se Kitty Hawk zajímá právě o Nový Zéland jako své první testovací místo. Tamní vláda učinila velké investice do obnovitelných zdrojů energie (v současné době je 80 procent spotřeby energie z obnovitelných zdrojů) a do roku 2050 hodlají pokrýt z obnovitelných zdrojů 100 procent veškeré spotřebované energie.

Tato prototypová verze Cory má prostor pro dva cestující z nichž ani jeden z nich nemusí být pilot. V Coře totiž nejsou žádné ovládací prvky, takže ani zkušený pilot nemá při přepravě žádnou výhodu. Celá cesta je řízena autonomně třemi počítačovými systémy. Může pokračovat v navigaci i v případě, že jedna ze tří selže. V tom nejhorším scénáři může Cora vždy vypustit padák a měkce přistat.

Cora na titulním obrázku nevypadá jako veliký stroj, ale její rozpětí křídel je 11 metrů. I když nebude potřebovat přistávací dráhu, bude potřebovat větší otevřený prostor k přistání, rozhodně větší než hustě obsazené parkoviště. Kitty Hawk navrhuje přistávání na střechy jako možné místo k přistání. Při doletu na vzdálenost 100 km musí být i v cílové stanci instalováno nabíjecí zařízení.

Kitty Hawk zatím nemá časovou osu pro ostré nasazení letů pro zákazníky. Až se tato osa bude rýsovat, tak nejprve z těchto letů budou mít užitek obyvatelé Nového Zélandu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *