Next Level Solutions – Smart Service for Smart Systems
20.05.2019Technologie se vyvíjejí. Někdy pomalu, někdy rychle, ale stále! Nacházíme se ve fázi komplexních změ...
Datum 03.04.2018
Mnozí výrobci strojů a zařízení si ještě nejsou jistí, co pro jejich obchodní model znamenají „Průmysl 4.0“ a „Internet Věcí“ (Internet of Things, IoT). Jen někteří si v této souvislosti již nalezli specifickou strategii. Pro partnery Lenze, specialisty na automatizaci, se nyní otevírá jednoduchá cesta k vlastnímu digitálnímu obchodu s přidanými hodnotami vycházejícími z dat.
Výrobci strojů a zařízení, kteří spoléhají na automatizační techniku Lenze, mohou nyní nabízet ještě snadnější „Online“ a „Remote“ servis. Firma Lenze navázala spolupráci s datovým expertem ei3, který poskytuje vzdálenou analýzu a údržbu jako „White-Label“ produkt. Pro zákazníka zůstává společnost ei3 neviditelná, nabídka se zobrazí ve jménu a pod logem daného OEM. V rámci servisní smlouvy může výrobce strojů sbírat veškerá data, ke kterým mají přístup řídicí systémy Lenze, tato vyhodnocovat a poskytovat je zákazníkovi. Ať už se jedná o aktuální „Dash-Board“, ve formě reportingu a ukazatelů, nebo jako základ doporučení pro optimalizaci zařízení a procesů. Kromě toho se řešení hodí i pro dálkovou diagnostiku a servis, včetně dálkové údržby a „predictive-maintenance“ nabídky.
„Chceme umožnit našim partnerům vybudovat rychle a pohodlně vlastní digitální obchod, upevnit vztah k jejich zákazníkům a nabízet tyto přidané hodnoty, které zlepšují jejich marži“, vysvětluje David Krampe, senior marketing manager firmy Lenze. V podobě ei3 byl získán kompetentní a spolehlivý partner. Datový specialista se sídlem v New Yorku poskytuje své služby průmyslu již od roku 1999. Více než 15 000 zařízení ve více než 90 zemích již využívá jeho řešení.
Data jsou ze stroje přenášena přes OPC UA na zařízení v rámci výrobní sítě. Od tohoto okamžiku běží komunikace výhradně zakódována s vysokým stupněm zabezpečení. Data se ukládají do vlastních, regionálních datových center společnosti ei3. Doposud existují tři, v USA, v Evropě a v Asii. Co nejdříve se otevře čtvrté v Německu, takže data místních zákazníků neopustí zemi. Toto datové centrum bude splňovat veškeré evropské standardy ochrany dat; jejich dodržení potvrzuje certifikace Dekra.
Fakticky se tímto jedná o soukromý Cloud, ve kterém jsou k dispozici služby „Big-Data“. Přístup k nim je ovšem obzvláště snadný: „Náš partner ei3 má řešení, která se úspěšně používají už mnoho let. Pro OEM zákazníky jsou tato řešení k dispozici již předkonfigurovaná“, chválí aplikační inženýr Jurgen Rijkers model Američanů. Výrobce strojů tedy v žádném případě nemusí mít IT nebo Big-Data znalosti. Nakonfiguruje si pouze požadované datové body v potřebné aplikaci a tím hned začne sběr dat.
„Samozřejmě musí být k dispozici určité množství dat, než obdržíme z analýzy Big-Data použitelné poznatky“, pokračuje Krampe. Důležité ale je, aby sběr dat mohl začít co nejdříve a běžné ukazatele a vyhodnocení jako OEE (Overall Equipment Effectiveness), kapacita a disponibilita nebo Track&Trace byly hned k dispozici. Stejně tak snadno může OEM po nastavení využívat i dálkovou diagnostiku a údržbu. Servisní zásahy přímo na místě se tímto dle zkušeností redukují až o 80 %.