Souboj tahačů budoucnosti: Vodíkový Nikola One nebo elektrický Tesla Semi?

Datum 05.05.2018

Ve světě automobilového průmyslu se schyluje k bitvě. Tentokrát jdou proti sobě tahače dvou inovátorských firem – známé Tesly a společnosti Nikola Motor Company. Obě firmy sázejí hodně vysoko a slibují, že zcela změní nákladní přepravu. V příštích třech letech se tyto společnosti budou snažit dostat na silnice své bezemisní tahače. Společnosti Nikola Motor a Tesla odhalily svou vizi budoucnosti nákladní dopravy v podobě vodíkových palivových článků (Nikola) a elektrických baterií (Tesla). Oba tyto podnikatelské subjekty mají dost sebevědomí k tomu, aby v nadcházejících letech zcela nahradily naftové vozy. Obě tyto alternativy k dieselu nabízejí spoustu výhod, ale samozřejmě i několik možných negativů.

Nikola Motor s vodíkem

Nikola Motor Company ukázala koncepty dvou typů nákladních automobilů – Nikola One (s kabinou pro delší trasy a možností přespání) a Nikola Two (jen s obyčejnou kabinou). Obě verze mají přijít na trh na počátku roku 2020. Vodíkové palivové články plně napájejí nákladní automobily značky Nikola, což úplně eliminuje závislost na naftě. Společnost tvrdí, že jejich pohon má dvojnásobnou účinnost – od běžné spotřeby naftových vozů zhruba 30 l/100 km má jejich vodíková verze spotřebu zhruba poloviční. Navíc vozy Nikola mají palubní počítačový systém, který pomáhá řidiči vybrat optimální trasu a nalézt vodíkové čerpací stanice. Společnost Nikola Motor oznámila partnerství s Ryderem, týkající se vybudování více než 360 míst pro tankování vozidel poháněných vodíkem. Tato místa budou především v USA, ale také v Kanadě a v části Mexika.

Tesla na bateriový pohon

Hlavním konkurentem Nikoly je Tesla, i když její šéf Elon Musk používání vodíkových palivových článků vždy odmítal jako neefektivní v porovnání s elektřinou. Loni v listopadu ukázal veřejnosti svůj náklaďák Semi spolu s novou verzí sportovního vozu. Dojezd Tesly Semi slibuje 800 km na jedno nabití a zrychlení z 0 na 100 km/h je za 5 sekund. Řidiči, kteří si koupí Semi, už nebudou počítat spotřebu na 100 km, namísto toho budou počítat, kolik ujedou na jedno nabití.Při plném zatížení 36 tun nákladu může Tesla nabrat rychlost z nuly na 100 km/h za přibližně 20 sekund. Tesla bude ve všech svých modelech vybavena systémem “Enhanced Auto-Pilot”. Tento autopilot pomůže udržet jízdu v jízdním pruhu a má i některé funkce automatického brzdění. Je možné, že tento návrh nakonec povede k plně autonomním tahačům s jedním řidičem v čele, který povede celý robotický konvoj.Nikola a Tesla jsou navrženy tak, aby změnily toto odvětví k lepšímu tím, že sníží emise, provozní náklady na ujetý kilometr a zároveň zvyší bezpečnost na silnici. I když oba nákladní automobily plní tento úkol a dělají to navíc stylově, existují některá jistá úskalí, která by potenciální provozovatelé měli znát.

Možné problémy

Oba tahače budou pracovat s revoluční technologií. Provozovatelé musí počítat s tím, že nové technologie často obsahují jisté “dětské choroby”, které je třeba řešit. Vzhledem k tomu, že Tesla i Nikola se již dnes těší velké slávě a dobrému jménu, je možné předpokládat, že vyřeší jakékoliv překážky. Řidiči by si však měli být vědomi toho, že nové technologie přinášejí nové problémy.

Další otázkou, která se týká obou typů tahačů, je schopnost doplňovat paliva. Nikolovo partnerství s Ryderem je velice ambiciózní. Má za cíl řidičům nabídnout pro vozy poháněné vodíkem čerpací jednotky v dojezdové vzdálenosti na hlavních tazích v Americe. Vodíkové pumpy už začala stavět i firma Shell. Je jich však nedostatek a některým přepravcům to může způsobit komplikace, když například  budou muset odmítnout lukrativní náklad, třeba na poslední chvíli, právě kvůli potřebě zůstat na určité trase, kde je vodíková stanice. Improvizace, tak důležitá v Americe, tady nemá moc prostoru.Tesla má podobný problém, že nabíjecí stanice nejsou tak časté jako čerpací stanice.

Při odhadovaném průměru 800 km na jedno nabití bude počáteční používání těchto vozidel pravděpodobně omezeno na regionální dopravu na kratších trasách, přinejmenším v nejbližší budoucnosti. Navíc elektrická energie, kterou potřebuje takový tahač je obrovská. Elon Musk zatím nezveřejnil velikost baterie, ale odhaduje se, že při 800 km nájezdu bude potřeba minimálně baterie o kapacitě 800 kWh až 1 MWh. Pak by spotřeba byla více než 1 kWh/km jízdy. Při nabití do plna by si tahač vzal asi tolik energie, co spotřebuje průměrný rodinný dům, který nemá elektrické topení, zhruba za půl roku.

Velké náklady na pořízení

Oba kamiony jsou poměrně drahé. Tesla, která je začne vyrábět v roce 2019, má odhadovanou cenu 250 000 dolarů. Nikola One je bude prodávat dokonce za 375 000 dolarů. Vzhledem k velmi vysoké ceně bude však nabízet také možnost pronájmu, která by mohla být v rozmezí od 5 000 dolarů do 7 000 dolarů za měsíc.

Business nákladní dopravy v Americe již v této chvíli má apetit investovat do obou nákladních automobilů. Firma Nikola už hlásí předobjednávky v hodnotě 2 miliard dolarů. Tesle zase fandí největší maloobchodní řetězec Walmart a řady dalších velkých dopravců. Není těžké si představit, že buď vodík nebo elektřina nebo dokonce oba se stanou normou pro nákladní přepravu v příštím desetiletí.

Zatímco současná cena je příliš vysoká, je pravděpodobné, že cenově dostupnější vozy budou k dispozici postupem času po plném spuštění výroby a větší konkurenci na trhu. I televizory s plochou obrazovkou byly zpočátku nabízeny za extrémně vysoké ceny, avšak během několika málo let ceny spadly o řád níže. To­též platí i o výpočetní technice. Vzhledem k tomu, že ani Nikola ani Tesla nemají žádné jméno a tím i reputaci ve světě nákladních automobilů, je možné, že se spojí se zavedenými značkami jako Kenworth, Mack, Volvo nebo Peterbilt, které mají vlastní vý­voj. Nikola a Tesla možná zahájily bitvu o budoucnost nákladní přepravy, ale válka na tomto poli právě začíná a hráčů bude určitě hodně.

Výstava Volty 700 x 200 px

Napsat komentář