Loď na baterie uveze až 3 200 tun

Datum 10.06.2018

Plavidlo Yara Birkeland bude první plně elektrickou a autonomní kontejnerovou lodí na světě s nulovými emisemi. Společnost KONGSBERG je zodpovědná za vývoj a dodávky všech klíčových technologií, včetně senzorů a integrace potřebné pro dálkové a autonomní provozy lodí, včetně systémů elektrického pohonu, akumulátorů a systémů řízení pohonů.

Lodní kontejnerová loď s kapacitou 120 dvacetistopých (6 m) kontejnerů bude plně napájená bateriemi a připravená pro autonomní provoz. Plavidlo sníží emise NOx a CO2 tím, že sníží přepravu naftou poháněnými kamiony přibližně o 40 000 cest za rok. Tato ekologická iniciativa pomů­že splnit cíle udržitelnosti a zlepší bezpečnost silničního provozu a sníží dopravní zácpy.

Loď bude spuštěna na hladinu moře v dru­­hé polovině tohoto roku – zatím s lidskou posádkou. O dva roky později se už počítá s plně autonomní plavbou, kdy už bude loď pouze pod dohledem pevninského monitorovacího střediska. Náklady na výrobu autonomní lodi Yara Birkeland se odhadují na 25 milionů dolarů (556 mil. Kč), což je přibližně trojnásobek běžné ceny, na kterou vyjde obdobně velká konvenční kontejnerová loď.

Technologicky jsou v současnosti autonomní bateriové lodě bez problémů realizovatelné. Zásadní nevýhodou těchto lodí je vysoká počáteční investice, která je jednou z hlavních příčin toho, že námořní přepravě budou i v následujících letech dominovat lodě spalující fosilní paliva.

Jeden z faktorů ovlivňující výši výrobních nákladů je, že autonomní lodě musí být mimo jiné velmi odolné vůči poruchám. Poruchy lodí bez posádky, obzvlášť pokud k nim dojde na otevřeném moři, vyžadují finančně i časově náročné opravy, které prodražují samotný provoz.

Výhodou technologického řešení lodi Yara Birkeland má však být především snížení provozních nákladů až o 90 % v porovnání s klasickou kontejnerovou lodí obsluho­- va­nou a řízenou lidskou posádkou.

 

Parametry lodi

  • Celková délka 79,5 m
  • Šířka 14,8 m
  • Hloubka pro kotvení 10,8 m
  • Hloubka ponoru 6 m
  • Pracovní rychlost 6 uzlů
  • Maximální rychlost 13 uzlů
  • Kapacita cargo 120 kontejnerů (6 m)
  • Celková nosnost 3 200 tun
  • Pohon Elektrický
  • Lodní šroub 2x Azimuth
  • Kapacita baterií 7 – 9 MWh
  • Snímače přiblížení Radar, Lidar, AIS, kamera, IR kameraKomunikace
  • Námořní širokopásmové rádio, satelitní komunikace, GSM
Stego 700 x 200 px

Napsat komentář