Podceňované osvětlení venkovních prostor
17.05.2016Venkovní osvětlení může navodit příjemnou atmosféru během celého roku. Na jaře vám venkovní svítidla...
Datum 23.11.2018
Řada spotřebitelů vůbec netuší o nadcházející 6. fázi evropské směrnice o zákazu výroby nehospodárných světelných zdrojů – konkrétně halogenových žárovek, ukázal srpnový spotřebitelský průzkum společnosti LEDVANCE. LEDVANCE je výrobcem a držitelem licence na obchodní značku světelných zdrojů OSRAM.
Více než každý druhý spotřebitel v Česku nevěděl, že další typy halogenových žárovek nejsou již od září 2018 uváděny v rámci ČR i celé EU do oběhu. Tato hodnota je ještě o dalších 19 % vyšší, pokud do výsledku zahrneme spotřebitele, kteří o “zákazu“ slyšeli, ale nejsou si vědomi jeho přímých dopadů. Opravdu pozoruhodným zjištěním je skutečnost, že řada lidí, kteří o tomto “zákazu“ neslyšeli, se v oblasti osvětlení a osvětlovacích technologií považuje za znalce.
V souladu s příslušnou evropskou směrnicí jsou již od podzimu 2009 energeticky neefektivní žárovky postupně stahovány z trhu. Od 1. září však nastaly pro prodejce a výrobce další změny, jelikož k tomuto datu vstoupila v účinnost další fáze – již šestá – “zákazu halogenových žárovek“. Po tomto datu již není možné příslušné výrobky uvádět v Evropě do oběhu. Tento “zákaz“ se týká především oblíbených klasických halogenových žárovek, které jsou zpravidla vyráběny ze skla, vyzařují světlo všemi směry, mají závitové patice E27 nebo E14 a jsou provozovány bez transformátoru. Zákaz se dále vztahuje také na některé nesměrové halogenové žárovky se zásuvnými paticemi G4 a GY6.35. Nějakou dobu však potrvá, než spotřebitelé dopady tohoto opatření pocítí, neboť obchodníkům bude umožněn doprodej stávajících zásob. Spotřebitelé tak mají dostatek času na to, aby přešli na moderní LED světelné zdroje.
Výsledky spotřebitelské studie zadané společností LEDVANCE jasně poukazují na to, že spotřebitelé nemají dostatek informací o “zákazu“ a jeho důsledcích. Více než polovina (59 %) respondentů (54 % v rámci Evropy) nikdy o nadcházejícím “zákazu halogenových žárovek“ neslyšela. Připočteme-li k tomuto číslu ty, kteří o zákazu slyšeli, ale neví nic o jeho dopadech, zvýší se tato hodnota o dalších 19 % (v Evropě 13 %) na celkových 78,6 % respondentů. Patrná je také skutečnost, že téměř polovina (45 %) dotazovaných, kteří o “zákazu“ nevěděli, se považují za znalé v oblasti osvětlení a osvětlování. Ovšem možná ještě více překvapující je, že polovina respondentů (53 %), která o další fázi zákazu nikdy neslyšela, je mladší část populace ve věkové skupině 20 – 39 let, případně má vysokoškolské nebo středoškolské vzdělání (51 %).
Co se týká povědomí o směrnici o halogenových žárovkách, pohybuje se Česká republika se svými 41 %, v porovnání s Francií, Itálií, Švédskem a Velkou Británií, ve druhé polovině tabulky. Na posledním místě se s 35 % umístili Britové, rovnou za Švédskem s 39 %. V čele tabulky je Itálie. O nadcházejícím “zákazu“ ví v Itálii celkem 58 % respondentů.
Nedostatek znalostí mezi Evropany s ohledem na “zákaz halogenových žárovek“ se přímo odráží v preferencích spotřebitelů při nákupu. Nákupní seznam zhruba čtvrtiny Čechů (23 %) stále obsahuje zastaralé osvětlovací technologie, jako jsou například halogenové žárovky nebo běžné žárovky. V po- rovnání s tím přibližně 85 % spotřebitelů uvádí energetickou účinnost, odolnost a cenu jako hlavní kritéria při nákupu – při uvážení klesajících cen, rostoucí účinnosti a vyšší odolnosti LED světelných zdrojů se jedná právě o ta kritéria, která by je měla přesvědčit o přechodu na LED technologii.
Spotřebitelé budou muset od podzimu 2018 pár věcí přehodnotit. Na trhu je již dostupný široký výběr energeticky účinných a úsporných LED alternativ za halogenové žárovky, vzhledově podobné svým halogenovým předchůdcům. Dobrým příkladem jsou světelné zdroje řady OSRAM filament, které jsou vybavené nejmodernější vláknovou technologií, a lze je použít jako přímou náhradu za zastaralé halogenové žárovky. Tyto alternativní výrobky jsou k dostání v celoskleněném provedení, s funkcí stmívání a s průhledným nebo matným povrchem. Aby se spotřebitelé mohli během této přechodné fáze blíže seznámit s novými produkty, doporučujeme zaměřit se na následující informace uvedené na obalech světelných zdrojů.