Nejpodivnější mosty světa
02.01.2022Svět je plný architektonických fascinujících skvostů. Ze všech úžasných staveb, které již existují, ...
Datum 18.04.2019
Stavba 55 kilometrů dlouhého přemostění delty Perlové řeky se proměnila v živou dopravní tepnu, která propojuje jedenáct významných měst a stala se výzvou dechberoucích rozměrů. Tento pozoruhodný výdobytek stavebního inženýrství a designu kopírující krajinu zálivu je kombinací mostu a podmořského tunelu, jenž se rozpíná nad vodami kanálu Lingdingyang v ústí Perlové řeky.
Most oficiálně otevřený v říjnu 2018 výrazně zkracuje dopravní spojení mezi čínskou pevninou, Macaem a Hongkongem – namísto tříhodinové cesty zabere spojení pouhou půlhodinu. Kříženec mostu a tunelu umožňuje, aby konstrukce a provoz silnice neohrožovaly letecký provoz nedalekého letiště Hongkong International Airport. 6,7 kilometru dlouhý tunel také umožňuje plynulou lodní dopravu v lingdingyangském kanálu, který je jednou z nejrušnějších vodních obchodních cest na světě.
Budování tunelové části stavby, která protíná záliv až 48 metrů pod hladinou moře, znamenala pro konstruktéry mnoho provozních výzev. Tou nejzásadnější byla instalace systému vzduchotechniky, která zajišťuje neustálý přísun čerstvého vzduchu do tunelu plného exhalací z projíždějících vozidel. Sady masivních výkonných ventilátorů zavěšených u stropu tunelu pomáhají cirkulaci čerstvého vzduchu.
Vývoj výkonného ventilačního systému ve ztížených podmínkách ležel na bedrech expertů z firmy ABB. Know-how a zkušenosti společnosti použité při konstrukci 57 kilometrů dlouhého Gotthardského tunelu ve Švýcarských Alpách sloužily také jako výchozí bod čínského projektu. Zkušenosti získané vývojem, instalací a testování Gotthardských systémů umožnily ABB navrhnout projekt založený na efektivním a maximálně spolehlivém řešení.
Produkty od ABB použité ve ventilačním systému tunelu obsahují technologii, která zaručuje 100x rychlejší vypínací čas než běžně používané komponenty. Jejich výhodou jsou především minimální počet poruch, nízká spotřeba energie a riziko mechanického opotřebení a garantovaná prodloužená životnost. Spolehlivé a kompaktní systémy od ABB (přepínače, zásobníky, startéry) jsou také nainstalovány v monitorovacích zařízeních kontroly ovzduší a vodních systémů technických budov.
Elektrická zátěž systému ovlivněná specifickým provozem tohoto zařízení, vyžadovala další propočty, které ABB vyřešila instalací kondenzátorů v podvodních stanicích na obou koncích tunelu. Ty zlepšují výkonnost a zajišťují spolehlivý přenos proudu a aktualizaci nastavení.
Součástí zakázky od ABB pro tento projekt světových parametrů bylo také spektrum středně a slaboproudých transformátorů elektřiny a dalších systémů a služeb. Mezi ty patří plynem izolované rozvaděče, zařízení pro kontrolu oblastí komunikace, elektrické bezpečnosti a stavební automatizace. Produkty ABB pomáhají v různých oblastech projektu dosáhnout spolehlivého monitoringu elektřiny a energetického managementu. Přitom je stále prioritou jejich výkonnost, spolehlivý provoz, a dodržení přísných environmentálních nároků a nízkých nákladů na údržbu.
Celý projekt není jen nejdelším mostem na světě. Nové silniční spojení mezi oběma břehy Perlové řeky a metropolemi Macao, Hongkong a Ču-chaj zajistí rozvoj širší oblasti celého zálivu provincie Kuang-tung, který obhospodařuje území se 70 milióny obyvateli a trh s HDP ve výši 1,5 bilionů dolarů.
„Jsme poctěni účastí společnosti ABB v tomto úžasném projektu,“ říká Chunyuan Gu, prezident ABB pro Asii, Střední Východ a Afriku. „Schopností dodat excelentní produkty, služby a řešení a účastí na této stavbě ABB dokazuje svůj záměr být rovnocenným partnerem čínským zákazníkům a podpořit maximálně rychlý rozvoj a proměnu jejich dopravní infrastruktury.“