Evropské technologické centrum Panasonic – vše důležité na jednom místě
17.12.2021Laboratoře a servisní střediska jsou jádrem technologických inovací a v konečném důsledku zaručují i...
Datum 20.04.2019
Speciálně upravený návěs, vybavený laserovou řezačkou, 3D tiskárnami, robotickým ramenem a dalšími pro mnohé futuristickými přístroji, vyjel do první školy v Brně. FabLab Experience dnes na Gymnáziu Matyáše Lercha představili jeho realizátoři a partneři. Finančně ho podpořil Jihomoravský kraj, město Brno a řada firemních sponzorů.
Vizionáři z JIC, kteří s ideou přišli, zavítají s digitální laboratoří na kolech hlavně do základních a středních škol na jižní Moravě. Představí jihomoravskou tvořivost i v zahraničí. Co do vybavení a rozměru jde o unikát. FabLab Experience je největší na světě.
První otevřená digitální dílna pro veřejnost (FabLab Brno) funguje bezmála dva roky v brněnském sídle JIC. Za tu dobu se v ní vystřídala třicítka škol převážně z moravské metropole. Zájem o prohlídky a workshopy byl z jejich strany velký a lidé z FabLab se proto rozhodli udělat variantu na kolech. Vznikl FabLab Experience, který za žáky a studenty bude jezdit přímo do škol. „Na pilotní půlrok se nám přihlásilo 64 škol, což je dvojnásobek naší kapacity. Do konce června tak máme program sestavený. Navštívíme školy napříč regionem. Pojedeme třeba do Hodonína, Znojma nebo Mikulova. V plánu je také účast na festivalech a veletrzích jako je třeba Open House Brno, rakouský Maker Fair Vienna nebo Future Port Prague,“ říká manažer FabLab Tomáš Mejzlík z JIC.
Pozvat digitální laboratoř může každá základní škola z Brna a střední škola z jižní Moravy přes registrační formulář, který dvakrát ročně rozešlou ředitelům jejich zřizovatelé. Na webu www.fablabexperience.cz se můžou dozvědět detailní informace o projektu. Lektoři z JIC se budou žákům, studentům i učitelům intenzivně věnovat tři dny. Vyzkoušet si práci s přístroji budou moct třídy po menších skupinkách. „Ráno a dopoledne podniknou prohlídku po kamionu, seznámí se s digitální výrobou. Po obědě projdou školeními a naučí se s přístroji zacházet. Poté si něco vyrobí a případně odnesou domů na památku,“ doplňuje manažer FabLab Experience Daniel Šín z JIC.
Kamion s návěsem o výměře přibližně 44 m2 má zázemí pro dva lektory a moderní vybavení čítající desítku přístrojů:
Kromě registrace nepředstavuje návštěva speciálního kamionu pro školy žádnou složitou administrativu a služba je zdarma. Výstavba mobilního FabLabu vyšla na osm milionů korun. Partneři dodali vybavení za dva a půl milionu korun. Z velké části přispěl Jihomoravský kraj.
„Jižní Morava je region silný ve strojírenství, IT i technických oborech. Máme mnoho šikovných a vynalézavých lidí s vlastním nápadem, kteří ne vždy mají potřebné podmínky pro jeho realizaci. Laboratoř FabLab, která funguje už druhým rokem, tato odvětví spojuje, soustřeďuje na jedno místo a dělá je dostupnými pro širokou veřejnost. Jihomoravský kraj, jako zřizovatel naprosté většiny středních škol, se systematicky snaží podpořit zájem o tolik potřebné technické obory právě mezi mládeží. Mobilní FabLab je tak pro nás dalším logickým krokem. Pojízdná laboratoř by měla inspirovat a motivovat žáky a studenty i ve školách mimo metropoli tím, že jim umožní vyzkoušet si ty nejmodernější technologie,“ konstatoval hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek.
Peníze na provoz dalo také město Brno.
„Brno je centrem vědy a výzkumu, a je proto přirozeně potřeba podporovat v mladých lidech zájem o technické a přírodovědné obory. Díky pojízdné laboratoři se zařízení FabLabu dostane k ještě více studentům a umožní jim vyzkoušet si pracovat s přístroji, ke kterým se v běžném životě jen tak nedostanou. Věřím, že je moderní technologie nadchnou a že tato zkušenost povede k tomu, aby realizovali své vlastní nápady,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Finančně podpořilo digitální laboratoř na kolech Vysoké učení technické v Brně (VUT), společnost Thermo Fisher Scientific, Honeywell a AT&T. Mezi další podporovatele patří Portiva, Vodafone, Trilab, Prusa Research, Aubo nebo Schunk.