
Sectron: Prezentace výsledků projektu v rámci programu OPPIK
26.06.2023V letech 2019 - 2021 společnost SECTRON s.r.o. realizovala projekt Elektromobilita I v rámci program...
Datum 21.04.2019
Vlastnit elektromobil je krásná věc – jízda v něm je požitkem, lehce se na něj zvyká, provozní náklady jsou zanedbatelné a pokud se k němu chováte slušně, tak ani servis vás moc nestojí. O všemožných výhodách elektromobilů už bylo napsáno dost, nyní se společně zaměříme na nevýhody a poradíme jak je řešit:
Výběr a koupě elektromobilu Zásada číslo jedna: Pokud nejste nadšený elektromobilista, který věří, že vše opraví sám, sežene levné baterie (které jsou mimochodem naopak stále dražší) a bude jezdit na elektřinu, kterou bude mít skoro zadarmo, tak nekupujte “levné“, zcela nepojízdné a nekompletní auto, co nemá baterie.
Jestliže se rozhodnete koupit elektromobil starší 4 až 5 let a prodávající je ochoten vám ho předvést, trvejte na důkladné jízdní zkoušce. Ta by neměla vypadat tak, že se projedete po ulici, ujedete 10 km, na kapacitoměru ubyde 10 % a vy si s vyhlídkou úžas- ného dojezdu auto odvezete domů. Doporučuji jet až do konce, až auto samo začne hlásit vybití baterie a zastaví se. V zimním období třeba nenajedete o moc víc než těch 10 kilometrů, kapacitoměr ukazuje 80 % a přesto auto už stojí. Někteří naši zákazníci to zjistili při nákupu auta až doma, kdy jim auto sjelo z vozíku, ale do garáže ho už tlačili.
Staré vyježděné baterie nebo baterie poškozené nesprávným používáním se opravují jako celek, ale pouze výměnou za nové nebo za použité z jiného zvrakovaného auta. Čekatelů na “levné, ještě funkční“ baterie je stále hodně. Investovat do nových baterií pro staré auto se chce málokomu a cena baterií, pokud chceme rozumný dojezd, bývá mnohonásobkem ceny pořízeného elektromobilu. K bateriím je nutná i hlídací elektronika, ta slušně fungující má taky svou cenu. Různé levné náhražky mohou poměrně velkou investici do nových baterií zcela znehodnotit.
Pokud se rozhodnete koupit elektromobil samostatně, určitě si zjistěte, jestli ho bude mít pro vás kdo servisovat a za kolik. Může se stát, že budete nuceni dokoupit další vraky aut na udržení jednoho vozu v provozu. Některé značky se vyráběly velice krátkou dobu, jejich výrobci zanikli nebo projekt ukončili z důvodu mnoha nevyřešených konstrukčních chyb. Díly bývaly vyráběny jen pro tyto vozy a v množství potřebném pro výrobu, to znamená, že důležité náhradní díly získáte jedině z jiných vozů. Na tato auta neseženete ani skla do oken a velmi složitě se dohledává jakákoliv dokumentace a servisní diagnostika. Opravit se dá všechno, ale za jak dlouho, to bývá někdy docela problém. Nakonec zjistíte, že na počet ujetých kilometrů vám vznikly vysoké pořizovací náklady. Proto starší vozy a neobvyklé značky elektromobilů doporučuji spíše jenom pro nadšence nebo sběratele.
Vyberte si takové auto, které splní vaše požadavky a bude mít potřebný výkon a dojezd. Většině uživatelů stačí ke každodennímu užívání menší auto. Má nižší náklady, malou spotřebu elektrické energie, k nabití mu stačí obyčejná zásuvka 230 V a 10 A jistič. Pokud nemáte zajištěno nabíjecí místo ve své garáži nebo před domem, jsme schopni dodat malý elektromobil s demontovatelnou baterií do ruky, takže můžete auto nabíjet i na sídlišti. Do malých aut jsou k dispozici i dojezdové baterie jako “kanystry“. Tato malá auta se umí nabít i ze zásuvek pro elektrokola. Vozidla mají upravenou elektroinstalaci, která umožňuje připojení rezervního zdroje a jízdu rychlostí do 45 km/h. Testovali jsme dojezdy pro 10, 30 a 100 km a jsou to reálné vzdálenosti. Není problém postavit i minidodávky s dojezdem 150 km v zimním období při -5 °C a s topením elektrickou energií.