S napětím sledujeme nejnovější trendy a proud informací posíláme k vám…

Co byste měli vědět před pořízením ojetého elektromobilu

Datum: 21.04.2019

Mojmir-elektromobily

Vlastnit elektromobil je krásná věc – jízda v něm je požitkem, lehce se na něj zvyká, provozní náklady jsou zanedbatelné a pokud se k němu chováte slušně, tak ani servis vás moc nestojí. O všemožných výhodách elektromobilů už bylo napsáno dost, nyní se společně zaměříme na nevýhody a poradíme jak je řešit:

  • Pokud do detailu nerozumíte autu, které provozujete, můžete ho velmi destruktivně poškodit.
  • Nové důležité náhradní díly na elektromobily jsou dostupné jen v autorizovaných servisech a čas čekání na opravu se počítá u některých značek i v měsících.
  • Ceny náhradních dílů odpovídají počtu vyrobených kusů a jejich nedostupnosti. Mnohý zákazník provozování poškozeného staršího auta kvůli ceně oprav raději vzdá.
  • V případě, že si špatně navrhnete trasu a nebo pojedete nešetrně, nedojedete do cíle a musí vás odvézt speciální odtahové vozidlo. Některé elektromobily se totiž nesmějí nebo dokonce ani nedají táhnout. Musí na odtahovku. Ale pozor – běžné odtahovky je nenaloží. Elektromobily jsou nižší, těžší a pokud mají vzduchový podvozek nebo elektrickou ruční brzdu, stává se, že si s odstaveným vozidlem poradí až ta třetí a nejdražší odtahovka. Všem majitelům elektromobilu bych doporučil zjistit si, jaký odtahový speciál pro svůj elektromobil může zavolat. Ušetří si tak zbytečné problémy a náklady.
  • Výměna pneumatik je kategorie sama o sobě. Některá elektrická auta mají speciální požadavky na své pneumatiky a každý pneuservis vám je nevymění. Nedají se na ně dát běžně dostupné pláště, vždy jen ty správné a originální a v dobré kvalitě. Valivý odpor bývá u dojezdu velký problém. U některých aut se nesmí zaměnit přední kola za zadní, pravé za levé. Na tuto skutečnost je potřeba pracovníky pneuservisu předem upozornit a dát na ně pozor. Pneuservisy mají standardní zvedáky a ty nepočítají s bateriemi v podlaze. V loňském roce jsme řešili jeden kus promáčklé baterie a jeden vylomený práh vozidla. Auto sjelo při výměně kol ze zvedáku. Upozorněte vždy pneuservis, že vaše auto je elektrické a má v podlaze baterii. Rádi si nechají ukázat, kde má třeba váš Fiat 500e patky pro zvedák. Pokud to jejich zvedák nezvládne, musí se výměna provést po jednom kole klasickým heverem. Tesla má speciální patky. Menší, zejména čínská auta, potřebují speciální zvedáky. Na standardní zvedáky se vůbec nedají uchytit nebo ani nemají úchytné body.

Výběr a koupě elektromobilu Zásada číslo jedna: Pokud nejste nadšený elektromobilista, který věří, že vše opraví sám, sežene levné baterie (které jsou mimochodem naopak stále dražší) a bude jezdit na elektřinu, kterou bude mít skoro zadarmo, tak nekupujte “levné“, zcela nepojízdné a nekompletní auto, co nemá baterie.

Jestliže se rozhodnete koupit elektromobil starší 4 až 5 let a prodávající je ochoten vám ho předvést, trvejte na důkladné jízdní zkoušce. Ta by neměla vypadat tak, že se projedete po ulici, ujedete 10 km, na kapacitoměru ubyde 10 % a vy si s vyhlídkou úžas- ného dojezdu auto odvezete domů. Doporučuji jet až do konce, až auto samo začne hlásit vybití baterie a zastaví se. V zimním období třeba nenajedete o moc víc než těch 10 kilometrů, kapacitoměr ukazuje 80 % a přesto auto už stojí. Někteří naši zákazníci to zjistili při nákupu auta až doma, kdy jim auto sjelo z vozíku, ale do garáže ho už tlačili.

Staré vyježděné baterie nebo baterie poškozené nesprávným používáním se opravují jako celek, ale pouze výměnou za nové nebo za použité z jiného zvrakovaného auta. Čekatelů na “levné, ještě funkční“ baterie je stále hodně. Investovat do nových baterií pro staré auto se chce málokomu a cena baterií, pokud chceme rozumný dojezd, bývá mnohonásobkem ceny pořízeného elektromobilu. K bateriím je nutná i hlídací elektronika, ta slušně fungující má taky svou cenu. Různé levné náhražky mohou poměrně velkou investici do nových baterií zcela znehodnotit.

Pokud se rozhodnete koupit elektromobil samostatně, určitě si zjistěte, jestli ho bude mít pro vás kdo servisovat a za kolik. Může se stát, že budete nuceni dokoupit další vraky aut na udržení jednoho vozu v provozu. Některé značky se vyráběly velice krátkou dobu, jejich výrobci zanikli nebo projekt ukončili z důvodu mnoha nevyřešených konstrukčních chyb. Díly bývaly vyráběny jen pro tyto vozy a v množství potřebném pro výrobu, to znamená, že důležité náhradní díly získáte jedině z jiných vozů. Na tato auta neseženete ani skla do oken a velmi složitě se dohledává jakákoliv dokumentace a servisní diagnostika. Opravit se dá všechno, ale za jak dlouho, to bývá někdy docela problém. Nakonec zjistíte, že na počet ujetých kilometrů vám vznikly vysoké pořizovací náklady. Proto starší vozy a neobvyklé značky elektromobilů doporučuji spíše jenom pro nadšence nebo sběratele.

Vyberte si takové auto, které splní vaše požadavky a bude mít potřebný výkon a dojezd. Většině uživatelů stačí ke každodennímu užívání menší auto. Má nižší náklady, malou spotřebu elektrické energie, k nabití mu stačí obyčejná zásuvka 230 V a 10 A jistič. Pokud nemáte zajištěno nabíjecí místo ve své garáži nebo před domem, jsme schopni dodat malý elektromobil s demontovatelnou baterií do ruky, takže můžete auto nabíjet i na sídlišti. Do malých aut jsou k dispozici i dojezdové baterie jako “kanystry“. Tato malá auta se umí nabít i ze zásuvek pro elektrokola. Vozidla mají upravenou elektroinstalaci, která umožňuje připojení rezervního zdroje a jízdu rychlostí do 45 km/h. Testovali jsme dojezdy pro 10, 30 a 100 km a jsou to reálné vzdálenosti. Není problém postavit i minidodávky s dojezdem 150 km v zimním období při -5 °C a s topením elektrickou energií.

Mojmír Hrouz, EMERZE elektro s.r.o.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

osmnáct − čtrnáct =