Studenti VUT představili letošní formuli. Stavbu Dragona e2 brzdila krize v dodavatelských řetězcích
27.05.2022Od návrhu až po hotový monopost schopný vyrazit na závodní okruh: za devět měsíců zvládli studenti V...
Datum 28.04.2019
Více než 32 tisíc hodin strávili studenti VUT vývojem a konstrukcí nového modelu formule Dragon 9. Karbonový monopost se oproti svým předchůdcům pyšní novým podvozkem a vylepšenou aerodynamikou. Zrychlení z nuly na sto zvládne černý drak za 3,2 sekundy.
Letos naposledy budou brněnští konstruktéři z týmu TU Brno Racing zápolit o vítězství v soutěži Formula Student pouze v kategorii spalovacích motorů. Od příští sezóny chtějí vstoupit také do kategorie elektrických formulí. Stavět tak budou nově hned dva vozy s odlišnými typy pohonu.
Z přednášek do dílny a pak zpátky k učení. Maraton dřiny na návrhu a konstrukci nového modelu formule Dragon 9, s níž vstoupí do závodů celosvětové soutěže Formula Student, mají členové týmu TU Brno Racing z větší části za sebou. V pátek 26. dubna svůj nový monopost na slavnostním odhalení poprvé představili veřejnosti. Základ Dragonu 9 opět tvoří karbonový monokok s trubkovým rámem, který se používá i v soutěžích Formule 1. V letošní sezóně se mladí konstruktéři soustředili na vylepšení podvozku a aerodynamiky.
„Design monopostu jsme navrhli s ohledem na dosažení dravého vzhledu, který je pro náš tým typický, ale především s ohledem na aerodynamiku. Oproti předchozím sezónám jsme věnovali více pozornosti simulacím aerodynamiky. Vůbec poprvé jsme využívali virtuální větrný tunel s velkou výpočetní kapacitou od našeho sponzora Škoda Auto. Díky simulacím ve větrném tunelu jsme si mohli ověřit výpočty a předpoklady o proudění vzduchu při různém nastavení křídel ještě dřív, než Dragon poprvé vyjede na závodní trať,“ popsal vedoucí sekce aerodynamiky týmu TU Brno Racing a student FSI Juraj Čechovič.
Největší změna se dotkla podvozku. „V letošní sezóně přicházíme s novým systémem zavěšení. Jsem velmi rád za to, že se nám podařilo jednotlivé sekce v týmu více propojit tak, aby spolupracovaly a navrhovaly svoji část formule i s ohledem na potřeby ostatních sekcí. Na Dragonu 9 jsou velice dobře provázané návrhy aerodynamiky a chlazení tak, aby nešly proti sobě, ale v souladu podpořily fungování vozu. Věříme, že se to na závodech zúročí a navážeme na úspěchy z předchozích let,“ řekl vedoucí týmu TU Brno Racing a student FSI František Hlaváč.
Formula Student je soutěží pro mladé inženýry z celého světa. Úkolem týmů je během jednoho roku navrhnout, vyrobit a otestovat monopost formule na závodech série Formula Student. Brněnský tým je nejlepší z České republiky a v loňské sezóně skončil na 20. místě z 556 týmů z celého světa. V letošní sezóně studenti plánují dva přípravné závodní kempy a tři oficiální závody v Nizozemí, Maďarsku a v České republice.
Kalendář závodů
Součástí slavnostního večera, kdy došlo k odhalení formule, byla také dražba pěti předmětů spojených s týmem TU Brno Racing. Dražitelé si mohli zakoupit například kávový servis s logem týmu, plakát se skicou Dragonu 9 a s podpisy všech členů týmů nebo kardanový kloub řízení předchozího úspěšného modelu Dragon 8. Aukce vynesla rekordních 48 000 Kč. Celou částku se tým rozhodl věnovat Dětskému domovu Dagmar v Brně.
Studentský tým pod vedením Františka Hlaváče se rozhodl pro příští sezónu 2019/2020, která bude pro tým jubilejní desátou, vstoupit do závodní kategorie formulí s elektrickým pohonem. „Soutěž Formula Student je podporována světovými lídry v automobilovém průmyslu, kteří v rostoucí míře kladou důraz právě na elektrický pohon a související technologie. Od roku 2021 se navíc připravuje změna pravidel a zavedení nové disciplíny akcelerace bez řidiče. To všechno společně s naší snahou posouvat se jako tým stále kupředu nás motivovalo v tom, abychom přijali novou výzvu a pustili se do stavby formule s elektrickým pohonem,“ vysvětlil Hlaváč.
Studenty, kteří se vývoji vozu věnují ve svém volném čase nad rámec studia, čeká především mnohem rozsáhlejší práce s elektronikou a také komplikovanější software pro ovládání vozu. Proto se tým, který nyní tvoří převážně studenti Fakulty strojního inženýrství, rozhodl oslovit s nabídkou spolupráce také studenty z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT) VUT. „Začneme zase od píky, ale těšíme se na to,“ uzavřel vedoucí týmu Hlaváč.
Tým už má za sebou první nábor nováčků do sekce elektrické formule, ale i nadále je otevřený pro nové zájemce z řad studentů, ale také sponzorů, kteří by chtěli vývoj formule podpořit. S návrhy obou vozů pro další sezónu chtějí studenti začít hned po ukončení té letošní.