Stánek VUT představí na „strojíráku“ systém pro malá letiště nebo auto zkoumající chování řidičů
06.11.2021Velký svátek strojírenství neboli Mezinárodní strojírenský veletrh, přinese po roční pauze novinky z...
Datum 25.07.2019
Student Vysokého učení technického v Brně Ondřej Vacek navrhl systém, který by samostatně detekoval vozidla jedoucí v protisměru na dálnicích a rychlostních komunikacích. Tím by mohl omezit počet dopravních nehod a zvýšit bezpečnost na silnicích. Zároveň by varování o protijedoucím vozidle automaticky odesílal do Národního dopravního informačního centra. K detekci je podle něj možné využít stávající kamery na mýtných bránách.
Ondřej Vacek, student Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT, se svou prací nedávno zaujal v soutěži Moje vize nula, kde se probojoval do finále. „V současné době se téměř každý den dostane jedno vozidlo do protisměru na dálnici nebo rychlostní komunikaci s oddělenými vozovkami. Ze statistik Policie ČR vyplývá, že ročně u nás nastane cca 320 případů, kdy řidič najede s motorovým vozidlem na dálnici či rychlostní komunikaci do protisměru,“ vysvětlil Vacek, proč se začal tomuto tématu věnovat. V rámci tzv. svobodných předmětů si zapsal kurz na Ústavu soudního inženýrství VUT, aby si rozšířil vzdělání i o oblast dopravy. Právě tady se rozhodl na novém nápadu začít pracovat.
„Systém by měl být schopen přesně detekovat vozidla, která vjela do protisměru při nesprávném najetí např. na dálnici. Následně autonomně pomocí tzv. chytré dopravní značky či informační tabule umístí výstrahu. Případně použije světelnou signalizaci a auta jedoucí správným směrem informuje a může je i případně zastavit, a tím minimalizovat riziko možného čelního střetu vozidel,“ doplnil Vacek, podle kterého nemusí být v současnosti navrhované řešení instalace nových dopravních značek dostatečné.
Cílem jeho práce bylo navrhnout systém i s ohledem na rozpočet. Počítá tak s využitím stávajících kamer, které jsou instalované na mýtných bránách, ale zatím neslouží k tomuto účelu. Stejně tak je podle něj možné použít už zavedené informační tabule na dálnicích a rychlostních komunikacích. „Rád bych se tématu věnoval i v dalších ročnících, momentálně zvažuji, že bych svou bakalářkou práci zaměřil právě tímto směrem. Dalším krokem je totiž návrh softwaru, na což bych se rád v budoucnu zaměřil,“ uvedl student elektrofakulty VUT.
Do protisměru se může řidič dostat poměrně snadno, někdy je na vině zdravotní indispozice, únava či nepozornost. Situaci ale může zapříčinit i samotné dopravní značení či špatná navigace. Svou práci Vacek přihlásil i do dopravně-bezpečnostní soutěže Moje vize nula, kde se probojoval do finále. Odborná porota mu nakonec udělila 4. místo.