Podíl nových elektrobusů se loni v EU zvýšil na 16 %, lídrem v Česku je Ostrava
15.02.2024V zemích EU bylo v roce 2023 registrováno 5 166 nových elektrobusů, meziročně o 39 % více, podí...
Datum 10.05.2020
Snížení emisí, zlepšení životního prostředí, omezení hluku a zvýšení komfortu cestování po Praze. Všechny tyto benefity mají Pražanům přinést bateriové trolejbusy a elektrobusy. Do roku 2030 by měla v hlavním městě České republiky jezdit čtvrtina až polovina autobusů na elektrický pohon.
Dopravní podnik hlavního města Prahy vlastní 1100 autobusů, které ročně spotřebují přes 30 milionů litrů nafty, jejímž spalováním v motorech vznikají zplodiny významně znečišťující ovzduší. Tento dlouhotrvající neradostný trend by se však mohl začít měnit k lepšímu. Rada hlavního města Prahy totiž v pondělí 6. 4. 2020 schválila novou Koncepci využití alternativních paliv v podmínkách autobusové dopravy. Tímto rozhodnutím by nejen začala plnit svůj závazek ve snižování emisí, ale zároveň by cestujícím dopřála komfortnější a mnohem tišší přepravu.
V současnosti se až 75 % osob v hlavním městě přepravuje tramvajemi a metrem, tedy dopravními prostředky na elektrický pohon. To představuje zhruba 65 % všech výkonů realizovaných Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Zbylých 35 % pak tedy zůstává v kompetenci autobusové dopravy.
„Až 80 procent znečištění ovzduší způsobuje automobilová doprava. Tím, že začneme více využívat alternativních pohonů ve veřejné dopravě, přispějeme k naplnění pražského klimatického závazku ve snižování emisí CO2, který do deseti let předpokládá snížení až o 45 %. Znatelně se tak zlepší prostředí, v němž žijeme,“ vysvětlil nesporné klady obměny vozového parku autobusů náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček (STAN).
Pod pojmem alternativní pohony se rozumí především emisně i energeticky nejefektivnější elektrické pohony, doplněné po určitou přechodnou dobu rovněž hybridními a nejmodernějšími naftovými autobusy. Do budoucna je počítáno rovněž s autobusy na vodíkový pohon.
Dle zastupitelů města se již projektuje trolejbusová trať na letiště a do Letňan, probíhá příprava výběrového řízení na dvacet velkokapacitních bateriových trolejbusů dlouhých až 25 m, dále 15 kloubových bateriových trolejbusů a 14 elektrobusů. Připravuje se rovněž pořízení hybridních diesel-elektrických autobusů.
V České republice je za průkopníka a lídra v elektrifikaci městské hromadné dopravy považováno krajské město Hradec Králové, kde elektrobusy před pár dny pokořily hranici dvou milionů ujetých kilometrů. Přitom první elektrobus pořídili královéhradečtí teprve v roce 2013.