Boom Supersonic představuje svůj prototyp komerčního nadzvukového letadla

Datum 20.10.2020

Americká letecká společnost Boom Supersonic o které jsme vás informovali již v roce 2016  představila své demonstrační letadlo XB-1, které společnost do konce tohoto desetiletí plánuje komerčně nasadit. Boom zahájí testování XB-1 z letiště Centennial v Denveru už příští rok. Předpokládá se, že prototyp letadla dosáhne rychlosti Mach 1,3 díky svým třem motorům J85-15, které vyrábí General Electric, primárně pro vojenská letadla.

Pokud všechno s XB-1 půjde dobře, pak Boom slibuje, že přepraví 65 a 88 cestujících dvakrát rychleji než průměrné komerční tryskové letadlo. Cesta z New Yorku do Londýna, které obvykle trvá 7hodin let, zvládne Boom za pouhé 3,5 hodiny. Jednosměrné letenky budou stát okolo pěti tisíc dolarů.

Boom také testuje nové technologie, které by mohly tlumit zvukový třesk, ke kterému dochází, když nadzvukové letadlo prolomí zvukovou bariéru. Tyto sonické třesky vedly v roce 1973 Kongres k zákazu letů nadzvukových letadel nad americkou půdou. V říjnu 2018 však prezident Trump podepsal návrh zákona, který nařizuje Federální letecké správě, aby zvážila zrušení zákazu a vdechla tomuto odvětví nový život.

Boom není jediným subjektem, který se zajímá o oživení nadzvukového cestování. NASA plánuje v roce 2023 otestovat prototyp X-59 QueSST u cestování mezi velkými americkými městy. Několik dalších startupů, jako Aerion a Spike Aerospace navrhuje letadla, která by snížila dlouhé lety na polovinu. Společnost GE, kromě prodeje motorů společnosti Boom, pracuje na novém nadzvukovém proudovém motoru pro společnost Aerion.

Environmentální skupiny se ale obávají, že tato rychlejší letadla vypustí do životního prostředí více znečišťujícího uhlíku. Globální letecký průmysl produkuje přibližně 2 procenta všech emisí CO2 způsobených člověkem, ale je známo, že nadzvuková letadla jsou mnohem více znečišťující.

Výstava Volty 700 x 200 px

Napsat komentář