NASA investuje 105 milionů dolarů do vývoje technologií. Peníze půjdou malým firmám

Datum 20.05.2021

Foto: Brian McGowan, Unsplash

NASA podporuje americké podnikatele při jejich vývoji technologií od nápadů až po komerční připravenost už dlouhou dobu. Jejich program Inovační výzkum malých firem (Small Business Innovation Research – SBIR) tuto tradici dále rozvíjí v rámci její druhé fáze, a to oceněním 127 malých amerických firem. Těm chce agentura pomoci dostat jejich inovace na trh.

Ocenění pro tyto malé podniky, které se nacházejí ve 34 amerických státech a ve Washingtonu, DC, činí celkem 105 milionů dolarů. Program NASA se zaměřuje na hledání nejužitečnějších technologií pro agenturu a komerční použití a získávání těchto inovací od rozmanité skupiny podnikatelů s různým zázemím a perspektivami.

Všichni ocenění obdrželi smlouvy v rámci první fáze v loňském roce, aby pak mohli předvést výhody svých inovací a ukázali, jak mohou přispět k úsilí NASA v oblasti lidského průzkumu, vesmírných technologií, vědy a letectví. Ocenění Fáze II jim poskytne až 750 000 $ na rozvoj jejich technologií směrem k potenciální komercializaci. Společnosti stráví až dva roky vývojem, předváděním a realizací svých navrhovaných projektů.

„Tyto malé firmy získaly ocenění v rámci Fáze I na počátku globální pandemie, aby mohly vyvíjet slibná nová technologická řešení,“ řekl Jim Reuter, zástupce ředitele pro Řízení misí vesmírných technologií NASA (STMD).

Z oceněných můžeme třeba zmínit firmu InnoSys Inc., jedná se o malou společnost v Salt Lake City v Utahu, která vyvinula koncept kamery, která může pracovat při extrémně vysokých teplotách – možná dokonce i na Venuši, kde povrchová teplota může dosáhnout 500 stupňů Celsia. Kromě aplikací pro vesmírné mise chce společnost vyrábět kamery pro zobrazování požárů nebo zblízka u vysokoteplotních pecí a také pro kontrolu uvnitř jaderných reaktorů.

Cílem NASA je pomoci malým podnikům, jako je InnoSys, zaměřit se na komercializaci. Tento program nabízí malým podnikům další možnosti financování, pokud se jejich práce v druhé fázi osvědčí, a pomůže jim najít zákazníky také mimo agenturu.

Radim Ptáček

Napsat komentář