Rolls-Royce vyrábí nejrychlejší elektrické letadlo na světě

Datum 24.09.2021

Foto: Rolls-Royce

Tento krasavec v oblacích od společnosti Rolls-Royce dosahuje, podle vyjádření této legendární britské značky, rychlosti až 500 km/h. To by u bežných sportovních letadel se spalovacím motorem nebylo zase až takové terno. Toto letadlo však létá čistě na elektřinu.

Již nějakou dobu víme, že společnost Rolls-Royce (ta, která vyrábí letecké motory, nikoliv luxusní automobily) pilně pracuje na vývoji elektrických pohonných systémů, které by měly pohánět novou generaci letadel bez emisí a bez nákladů na drahé palivo. Společnost již dlouhodobě spolupracuje s Airbusem a Siemensem na vývoji hybridního letadla E-Fan X a s Aston Martinem na konceptu Volante Vision VTOL. Na loňském mezinárodním leteckém veletrhu ve Farnborough dokonce předvedla svůj vlastní koncept VTOL.

Loni společnost Rolls-Royce odhalila plány na stavbu vlastního plně elektrického letadla – částečně financovaného britskou vládou – ve spolupráci s dalšími britskými firmami YASA a Electroflight. Nové letadlo vyvíjené pod projektovým názvem ACCEL (Accelerating the Electrification of Flight) mělo být pozoruhodné nejen tím, že je poháněno výhradně bateriemi, ale také bylo navrženo tak, aby získalo titul nejrychlejšího plně elektrického letadla na světě s cílem dosáhnout rychlosti přesahující 300 mil za hodinu, což je zhruba 500 km/h. Pro srovnání, současný rekord byl stanoven v roce 2017 plně elektrickým letadlem Siemans, které dosáhlo rychlosti pouhých 210 mil/h (340 km/hod).

Zdroj plánku: Rolls-Royce

Věčný problém výrobců elektrických letadel spočívá v tom, že pro zvýšení doletu a rychlosti potřebujete více energie, což znamená zvýšení hmotnosti v podobě dalších baterií. Aby se tento problém zmírnil, měl ACCEL používat jedny z nejvýkonnějších baterií, jaké kdy byly vytvořeny. To mělo umožnit nejen to, že pohonný systém bude mít maximální výkon něco málo přes 1 000 koní, ale také to, že letoun bude mít dolet 200 mil (320 km) – dost dlouhý na to, aby doletěl z Londýna přes Lamanšský průliv do Paříže.

Nyní se tento projekt dostal již do finální fáze ostrého testování a minulý týden společnost dokonce oznámila dokončení prvního letu plně elektrického letadla pojmenované Spirit of Innovation. Minulou středu 15. srpna se letadlo poháněné výkonným 400 kW elektrickým pohonem s nejhustší baterií, jaká kdy byla pro letadlo kdy sestavena konečně vzlétlo. Rolls-Royce ve své tiskové zprávě uvádí, že se jedná o další krok k pokusu letadla o vytvoření světového rekordu a další milník na cestě leteckého průmyslu k dekarbonizaci letů.

Start elektrického letadla Spirit of Innovation v minulém týdnu. Foto: Rolls-Royce

Společnost Rolls-Royce (nezaměňovat s Rolls-Royce Motor Cars, kterou vlastní BMW) uvedla, že technologie ACCEL využije a použije v produktech spojených s příměstskými letadly a elektrickými letadly s kolmým startem a přistáním. Společně s výrobcem letadel Tecnam, spolupracuje Rolls-Royce také s leteckou společností Wideroe se sídlem v Norsku na dodávce “plně elektrického osobního letadla pro trh příměstských letadel”.

Letadlo je malé a sportovní, s kokpitem umístěným v zadní části letadla za dlouhou přídí, která mu dává tvar připomínající historický roadster. Tento design však slouží i praktickému účelu, protože v dlouhé příďové části jsou umístěny baterie potřebné k pohonu letadla.

Richard Papen
zdroj: tisková zpráva společnosti Rolls-Royce

Volty 700 x 200 px

Komentáře