Anketa ukončena. Musk prý prodá 10% svých akcií Tesly, aby zaplatil daně. Biden ho ani tak nemá v oblibě
07.11.2021Nejbohatší člověk na světě Elon Musk, kterého na Twitteru sleduje 62,6 milionu uživatelů, rozjel na ...
Datum 16.10.2021
Továrna Tesly ve Fremontu v Kalifornii, kde má zatím také své sídlo. To se ale brzy bude stěhovat do Texasu. Foto: René Pajurek
A možná právě kvůli koronavirovým restrikcím z loňského jara, kde rozhodnutí radních okrsku Alameda o zastavení výroby – do kterého továrna ve Fremontu patří – a které nesl Elon Musk velice nelibě, výrazně přispělo ke konečnému rozhodnutí šéfa Tesly přesunout sídlo automobilky z Kalifornie do Texasu. Tyto restrikce označil jako fašistické a podle Muska byly jen poslední kapkou.
S některými politickými představiteli státu Kalifornie má Musk od loňského roku vztahy také velice napjaté. Jejich poslankyně za demokratickou stranu Lorena Gonzales dokonce ve svém loňském tweetu poslala Elona Muska do patřičných mezí.
Jeho záměr odstěhovat se z Kalifornie do Texasu uzrál během roku natolik, že se jej nyní rozhodl už realizovat. Šéf Tesly (TSLA.O) minulý čtvrtek prohlásil že plánuje přesunout své sídlo z kalifornského Palo Alta v Silicon Valley do texaského Austinu, kde buduje rozsáhlý komplex na výrobu automobilů a baterií. Není sám, kdo dává vale Silicon Valley. Tesla se tímto krokem připojuje ke společnostem Oracle, Hewlett Packard a Toyota Motor, které již přesunuly své sídlo z Kalifornie – kde jsou poměrně vysoké daně a stoupající životní náklady – do Texasu. Zatímco Silicon Valley je spíše hájemstvím vývoje nových nápadů a společností, Texas je známý levnější pracovní silou a méně přísnou regulací. To Muskovi v jeho velkých plánech vyhovuje.
“Jsem nadšený, že mohu oznámit, že stěhujeme naše sídlo do Austinu v Texasu,” řekl Musk na výročním zasedání valné hromady společnosti, které se konalo v texaské automobilce.
To však neznamená, že by na závod ve Fremontu, kde má společnost Tesla zatím své oficiální sídlo, její šéf zcela zavřel. Svou továrnu, kterou tam koupil v roce 2010 od General Motors a Toyoty za 42 milionů dolarů, zavřít nehodlá. Naopak, aktivity v ní hodlá ještě rozšířit, podle nedávné zprávy společnosti Tesla.
“Aby bylo jasno, budeme pokračovat v rozšiřování našich aktivit v Kalifornii,” řekl Musk. “Naším záměrem je zvýšit produkci v závodech ve Fremontu a v Gigafactory v Nevadě o 50 %.” Dodal však: “Lidé si v této Fremontu těžko mohou dovolit domy a musí sem přijíždět z velké dálky… V oblasti Bay Area jsou jisté limity v rozšiřování výroby.”
K připravovanému závodu v Austinu poznamenal, že i po jeho dokončení bude nějakou dobu trvat, než dosáhne plné výroby. Postavit továrnu trvá Tesle méně času než dosáhnout velkosériové výroby, uvedl Musk. Například závod Tesly v Šanghaji byl postaven za 11 měsíců, ale dosažení velkosériové výroby pak trvalo další rok. Očekává, že nový závod Tesly poblíž Austinu bude následovat příkladu Šanghaje co se týče rychlosti náběhu výroby.
Texsaské podnikatelské prostředí zřejmě Elona Muska velmi učarovalo. Do oblasti Austinu se on sám přestěhoval z Los Angeles, kde žil dvě desetiletí. Muskovi, který je zároveň šéfem a jediným majitelem kosmické společnosti SpaceX, to umožnilo snížit jeho osobní daňové zatížení a být blíže k místu startů raket SpaceX v Boca Chica v Texasu.
Představenstvo společnosti Tesla poskytlo Muskovi balíček bonusů pro vedoucí pracovníky, který mu může vynést masivní odměny v podobě akcií na základě zvýšení tržní kapitalizace automobilky a některých dalších finančních cílů. Pokud prodá opce, jejichž platnost vyprší v roce 2021, mohl by podle InsiderScore letos získat příjmy ve výši více než 20 miliard dolarů.
Kalifornie vybírá od svých bohatých obyvatel jedny z nejvyšších daní z příjmu fyzických osob v zemi, na straně druhé Texas tyto lidi zdaleka tolik nezdaňuje. Proto se stává stále více atraktivnějším místem bohatých a vlivných. Neznamená to však, že neplatí daně vůbec. Federální daň se vztahuje na všechny zaměstnance i firmy ve všech státech bez rozdílu. Kromě toho ale jednotlivé státy vybírají ještě svou daň. Kalifornie má tyto daně nejvyšší a pohybují se, podle magazínu Forbes, od 13,3 do 16,8%. Tu vyšší sazbu daně chce ještě letos schválit. Touha podnikatelů dostat se z Kalifornie bude asi ještě stoupat. Texas však není jediným státem bez státních daní pro firmy. Dalšími jsou třeba Aljaška, Nevada, Jižní Dakota nebo Wyoming. Mimochodem, jsou to státy, jejichž voliči jsou dlouhodobě nakloněni spíše republikánům a i jejichž guvernéři jsou také většinou republikánští.
Přesunutí sídla firmy z jednoho státu do druhého není nijak zvlášť náročný proces. Tesla může změnit své sídlo tak, že si v novém státě zřídí provozovnu, najme tam zaměstnance a přemístí klíčové zaměstnance. Nemusí nutně ukončovat činnost v jiných státech.
Společnost Tesla však nebyla s Texasem vždy spokojená na 100%. Konkrétně s jedním zákonem: Texas totiž zakazuje přímý prodej automobilů. V minulosti se tím bránili daňovému odlivu do státu Michigan, kde se v Detroitu a jeho okolí automobily vyráběly a automobilové společnosti tam měly i své sídla. Při přímém prodeji by tak nezůstavala žádná přidaná hodnota u dealera v daném státě a tudíž by daný stát neměl z tohoto prodeje žádný daňový příjem.
To je skutečný důvod, proč tam automobilky prodávají své vozy prostřednictvím nezávislých franšízových prodejců. Ve státech, kde platí podobné zákony, Tesla bojuje za změnu pravidel nebo využívá některých mezer, například zřízením vlastní prodejny a servisního střediska na kmenových územích v Novém Mexiku. Na indiánských územích tato legislativa totiž neplatí, kvůli velké míře autonomie garantované americkým Kongresem a Elon Musk s původními obyvateli vychází velmi dobře. Svá auta tak může prodávat jako výrobce přímo konečným zákazníkům a obchází tím nezávislé dealery. Indiáni také svá území využívají pro provozování kasín, na které je obecně obtížnější v USA získat licenci.
Texaský guvernér Greg Abbott uvedl, že šéf společnosti Tesla podporuje také “sociální politiku” jeho státu, i když se to v případě Texasu někomu může zdát jako oxymóron. Elonu Muskovi se texaský životní styl sice zamlouvá, nicméně se odmítl oficiálně vyjádřit například k novému restriktivnímu zákonu o potratech v Texasu.
“Obecně se domnívám, že vláda by měla jen zřídkakdy vnucovat lidem svou vůli, a pokud tak činí, měla by usilovat o maximalizaci jejich kumulativního štěstí,” napsal tehdy Musk na Twitteru. “Přesto bych se raději držel mimo politiku,” dodal Musk.
Společnost Tesla získala velkou podporu státu Kalifornie od doby, kdy zde byla v roce 2003 založena. Těšila se mimo jiné grantovému financování, daňovým úlevám, pobídkám a příznivé politice ze strany Kalifornské rady pro zdroje ovzduší, Kalifornské energetické komise a Kalifornského úřadu pro financování alternativní energie a pokročilé dopravy. Později ale negativa mít sídlo firmy v Kalifornii převážila nad pozitivy. A tak je čas na změnu.
René Pajurek
zdroj: CNBC, Reuters, InsiderScore, Business Insider