Evropský a americký akt o čipech. Proč jej potřebujeme
29.03.2024Nedostatek polovodičových čipů, který v posledních letech zasáhl globální trh, odhalil závislost mno...
Datum 13.11.2021
Foto: Mark Fergus
Kromě nedostatku čipů, se na obzoru rýsuje další nedostatek pro automobilový průmysl. A tím je hořčík, jehož výroba je energeticky velmi náročná. A když si k tomu přičtete fakt, že 87 % produkce hořčíku pochází z Číny, konkrétně z jedné její provincie Shaanxi – a doly tam jsou navíc soustředěny jen u města Yulin, není to pro světové automobilky příliš dobrý výhled. Jedno doposud neznámé čínské město bude v nadcházejících měsících určovat, jak se bude vyvíjet světová ekonomika, včetně té naší, která je na automobilovém průmyslu tak závislá.
Celá tato oblast, podobně jako velká část Číny se v poslední době potýká s velkým nedostatkem elektrické energie, kterou musí dokonce dovážet z okolních států, včetně Severní Koreje, která je známá tím, že sama dlouhodobě trpí jejím obrovským nedostatkem a její hranice jsou při nočním pohledu z vesmíru dobře rozeznatelné od osvětleného bohatšího jižního souseda.
Vzhledem k tomu, jak jsou globální dodavatelské řetězce integrované, může mít nedostatečná nabídka jednoho prvku řetězovou reakci. To je jeden z důvodů, proč jsou komodity v poslední době tolik v centru pozornosti. A investoři si musí velmi dobře uvědomovat, co by mohlo být dalším úzkým místem v dodávkách.
Hořčík je právě jedním z těchto prvků, na který možná mnoho lidí doposud ani nepomyslela. Koneckonců se s ním ve skutečnosti neobchoduje ani na burze jako se zlatem, mědí nebo hliníkem. Nicméně s posledními dvěma jmenovanými má mnoho společného, zejména v tom, že k jeho výrobě je zapotřebí hodně elektřiny.
I když má Čína z dlouhodobého hlediska v plánu snížit energetický mix výroby elektřiny z uhlí ze současných 57% na 44% do roku 2030 a naopak do téhož termínu navýšit na tomto mixu podíl plynu ze současných 8,7 % na 12 %, současný akutní nedostatek uhlí nemá možnost nijak nahradit. Podle China Daily má tato provincie sice instalovaný vysoký výkon ve výši 20 GW ve větrných a solárních elektrárnách, ale pro efektivní těžbu je to zřejmě nedostatečné.
Navíc, když se nedávno takříkajíc střelila do vlastní nohy tím, že zakázala Austrálii dovážet uhlí do Číny, aby ji vytrestala za její “drzost” při výzvě k mezinárodnímu vyšetřování původu pandemie Covid-19, své vlastní ekonomice taky moc nepomohla.
Rusko má největší známé zásoby hořčíku, ale těžbu nezvýšilo, protože čínský hořčík byl levnější. Náš soused Slovensko má také velké zásoby hořčíku, ale počátkem roku 2000 ukončilo těžbu opět kvůli levnější výrobě v Číně. Je tedy zřejmé, že výroba hořčíku je dnes bohužel vysoce koncentrovaná především v jedné čínské oblasti. A Čína nás tak, jednoduše řečeno, drží pod krkem.
Vzhledem k tomu, že svět se stále více obává klimatických změn a odklonu od fosilních paliv, je poptávka po energii velkým problémem. Dokonce i v krátkodobém horizontu ceny energií prudce rostou a v krátkodobém horizontu budou pravděpodobně i nadále ovlivňovat ceny surovin.
Čína, podobně jako Evropská unie a také už i Spojené státy, vyvíjí obrovské úsilí o snížení emisí uhlíku, v podstatě jde také rychlý a tvrdý odklon od uhlí. Výroba alternativních energií se však nezvýšila dostatečně rychle, aby to kompenzovala. To vedlo k přídělu energie v celé zemi. Zpracovatelé železné rudy již byly kvůli nedostatku energie uzavřeny. Podle čínských médií se zavřely také zpracovatelé hořčíku a mohou zůstat zavřené několik měsíců.
Evropský automobilový průmysl se tak ocitl ve střehu. Na rozdíl od USA, které mají (mizivou) domácí výrobu, je Evropa při zásobování hořčíkem zcela závislá na dovozu. Zpráva Financial Times odhaduje, že Evropa má zásoby pouze na “několik týdnů”.
Minulý týden německá asociace WVM (WirtschaftsVereinigung Metalle) varovala, že koncem příštího měsíce by v zemi mohly dojít zásoby hořčíku. To by znamenalo faktické zastavení výroby automobilů. Mezitím se ceny hořčíku v září zdvojnásobily a nadále rostou. Automobilky se již nyní potýkají s problémy kvůli nedostatku polovodičů.
Hořčík ovlivňuje ještě širší odvětví ekonomiky, které by mohlo být nuceno omezit nebo pozastavit výrobu. I kdyby se jim podařilo pokračovat ve výrobě, zvýšené náklady pravděpodobně ještě více zvýší další tlak na inflaci.
René Pajurek
zdroj: Reuters, China Daily, Financial Times