Podepsáno partnerství mezi Centrem leteckého a kosmického výzkumu Fakulty strojní ČVUT a GE Aviation Czech ve výši dvě miliardy korun

Datum 16.11.2021

Děkan Fakulty strojní ČVUT v Praze prof. Michael Valášek (vlevo) a generální ředitel společnosti GE Aviation Czech Milan Šlapák (uprostřed) při podpisu dohody o rozšíření spolupráce v hodnotě 2 miliardy korun. Foto: René Pajurek

Minulé pondělí 8. listopadu byla v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu podepsána dohoda mezi Centrem leteckého a kosmického výzkumu Fakulty strojní ČVUT a GE Aviation Czech ve výši dvě miliardy korun. Tato dohoda se týká pokračování a rozšíření jednoho z největších výzkumných a vývojových partnerství veřejného a soukromého sektoru v Evropě.

Partnerství mezi objema subjekty má již pětiletou historii, jejimž výsledkem je spolupráce na turbovrtulovém leteckém motoru Catalyst, který letos 30. září uskutečnil svůj první zkušební let.

Turbovrtulové letadlo Beechcraft King Air s motorem Catalyst při testovacím letu. Foto: GE Aviation Czech

Jsem velice rád, že ČVUT si pro svůj výzkum a pro naše společné experimenty vybrala právě motor Catalyst, protože se jedná o motor příští generace. Pokud se podíváme na stávající motory v této kategorii, což je kategorie malého a středního letectví, tak nic podobného na trhu v dnešní době není. My jsme vzali prověřené technologie z velkého letectví a tyto technologie jsme přinesli do oblasti malého a středního letectví. Hlavní odlišnost motoru je to, že představuje, díky vyšším tlakům v kompresoru a vyššími teplotami v motoru, úsporu paliva o 17 až 20 % a s tím spojené i nižší emise. Kompresor má stlačovací poměr 16:1, kdežto ostatní konkurenční motory v této kategorii jsou někde na úrovni 12:1, uvedl na konferenci ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák

Motor Catalyst byl vyroben při použití dílů vyrobených na 3D tiskárně. 12 dílů vyrobených aditivní technologií nahrazuje 850 dílů standardních, což zjednodušuje dodavatelský řetězec a zároveň snižuje hmotnost motoru. V rámci této spolupráce bylo zahájeno pozemní testování motoru Catalyst s použitím paliva SAF.

René Pajurek

Volty 700 x 200 px

Napsat komentář