Plně solárně poháněný karavan projel Evropu

Datum 11.12.2021

Tento karavan si vystačí pouze se sluneční energií. Foto: Solar Team Eindhoven

Na cestách po evropských dálnicích ujel obytný vůz s názvem “Stella Vita” téměř 2 000 kilometrů bez zastávky na palivo nebo bez připojení k nabíječce. Tento obytný vůz, popisovaný jako “soběstačný dům na kolech”, má na střeše namontované solární panely a je poháněn pouze sluneční energií.

Má základní vybavení pro bydlení včetně manželské postele, pohovky, kuchyňského koutu a koupelny se sprchou, umyvadlem a toaletou. Podle jeho tvůrců – 22 studentů Technické univerzity v nizozemském Eindhovenu – se do něj vejdou dvě osoby, které v tomto karavanu mohou kromě jeho řízení také uvařit oběd a sledovat televizi – to vše pouze s využitím solární baterie.

Uvnitř karavanu se nachází i kuchyň s jídelním stolem. Foto: Solar Team Eindhoven

“Hlavním cílem je skutečně inspirovat lidi, trh a společnost, aby urychlili přechod k udržitelnější budoucnosti,” říká 21letý Tijn Ter Horst, člen týmu Solar Team Eindhoven 2021, který vozidlo vyrobil za finanční podpory sponzorů. “Snažíme se lidem a společnostem ukázat, co už je možné.”

Tým začal s projektem loni v září a během dvou měsíců přišel s nápadem na Stellu Vita. Od listopadu 2020 do března letošního roku navrhovali obytný vůz, přičemž jejich cílem bylo, aby byl co nejvíce aerodynamický, lehký a zároveň dobře vypadal.

Na silnice vyrazil solárně poháněný karavan už letos v září. Foto: Solar Team Eindhoven

Už v červenci dokončili první prototyp a hned začali vozidlo testovat na silnici. Začátkem září získal obytný vůz licenci pro provoz na veřejných komunikacích a ještě téhož měsíce vyrazil na evropské turné. Po startu v Eindhovenu ukončil tým svou cestu 15. října v Tarifě, nejjižnějším cípu Španělska, a urazil tak 3 000 km. Díky počátečním technickým problémům musel být tento obytný vůz zpočátku přepravován pomocí přívěsu. Po jejich vyřešení však byl schopen sám ujet téměř 2 000 kilometrů.

“Je to velmi specificky vypadající auto, takže když projíždíte například Paříží nebo jiným městem, všichni lidé vám tam mávají a fotí si vás,” říká Horst. “Je skvělé vidět, čeho jsme za jeden rok dosáhli, a opravdu se těšíme, že budeme moci inspirovat ještě více lidí.”

Zdroj: D Tak

Inspirace pro udržitelnou budoucnost

Na plně nabitou baterii o kapacitě 60 kWh ujede vozidlo běžně až 600 kilometrů, a to i v noci a při zatažené obloze. V den, kdy po celou dobu svítí slunce, se jeho dojezd zvýší o dalších 130 kilometrů. Tým ujel mezi jednotlivými cíli přibližně 300 kilometrů při maximální rychlosti 120 kilometrů za hodinu.

Když je karavan zaparkovaný, může se výsuvná střecha zvednout tak, aby tam cestující mohli stát. Po stranách se vysunou další solární panely, čímž se solární plocha zdvojnásobí z 8,8 na 17,5 metrů čtverečních. Při stání mohou cestující také sledovat spotřebu energie pomocí vestavěného informačního systému.

U zaparkovaného karavanu se díky vysunutí bočních solárních panelů zdvojnásobí dodávka elektřiny ze slunce. Foto: Solar Team Eindhoven

“Karavan vytváří energetické povědomí,” pokračuje Horst. “Můžete vidět, kolik energie přichází ze slunce, kolik energie je v baterii, a pak vám tento systém také řekne – například když si chcete udělat palačinky – kolik energie stojí taková příprava palačinek.”

Tento karavan ale není první vozidlo na solární pohon vytvořené univerzitou v Eindhovenu. Tým Solar Team Eindhoven v roce 2013 vyrobil tzv. první rodinné auto na solární pohon na světě a od té doby týmy studentů každé dva roky postaví nové rodinné auto.

Pět absolventů Solar Teamu Eindhoven už v roce 2016 založilo společnost Lightyear, která komerčně vyrábí rodinná solární auta. Horst chce, aby Stella Vita podobným způsobem posunula trh kupředu.

Ondřej Novák, zdroj: Solar Team Eindhoven

Výstava Volty 700 x 200 px

Komentáře k článku (1)

  1. Nechal jsem si namontovat solarni energii, uz me zlobilo vecne vypinani proudu, coz je v noci pod sprchou vesele (ze se to nevyplati, to jsem si spocital, ale vypinani proudu (snad poruchy) me uz nastvalo). Jenze ne v Evrope ci Cesku, ale na Kanarech, kde je v unoru kolikrat i 25°C se slunkem. Mam 10kW, plocha solarnich kolektoru (20 m2)je urcite vetsi nez u solarniho karavanu a dopad zareni je daleko optimalnesi. S 60 kW muze nejaky karavan ujet tak 200 km (30 kW na 100 km a ne ori rychlosti 120 km/h, ktera stejne pro karavan neni ani bezpecna), s 20 kW muze 300 km ujet tak snad jen osobni auto). 10 kW se nabije (u mne) tak za den, kdyz pekne sviti. 60 kW by se muselo nabijet tak tyden. Na obrazku je ze stinu karavanu videt, ze nabijeni nebude moc velike. A ucinnost nabijeni je kolem 80%, takze vse neni zadny zazrak.
    Nicmene ujet 200 km zadarmo za tyden je pro nekoho, kdo ma dost casu, akceptovatelne (uspori tak asi 30 euro).Treba muze ten pekac nekde nabit.

Napsat komentář