Tesla Model 3 po vybití baterie v Colorado Mountains zachráněna BMW X5

Datum 24.12.2021

Foto: Mark Putzer

Jednou z největších obav majitelů elektromobilů je “úzkost z dojezdu” neboli strach z vybití baterie dříve, než dojedete domů nebo k nabíjecí stanici. Tato obava se stala skutečností pro řidiče Drewa, když vozu Tesla Model 3 došla energie v baterii na odlehlém místě v horách v americkém státě Colorado. Navíc je to opuštěná oblast, kde ani moc nefungují mobilní telefony, pokud nemáte připojení na Starlink, takže si ani jednoduše nemůžete přivolat asistenci. A navíc teplota kolem dosahuje -8°C. Model 3 však naštěstí zachránilo luxusní SUV BMW X5 45e s plug-in hybridním pohonem (PHEV). To mu pomohlo během krátké vzdálenosti dobít baterii na 9%, dost na příjezd k nejbližšímu superchargeru.

Drewovi se podařilo dostat ke vzdálené nabíjecí stanici ChargePoint. Nabíjecí stanice však byla vadná, takže nemohl nabít svůj Model 3. Drew a jeho Model 3 zůstali doslova na holičkách. Naštěstí pro Drewa jel kolem Kyle Conner, šéfredaktor portálu Insideevs se svým BMW X5 PHEV a celou situaci tak zachránil. Bez možnosti nabít Model 3 dostatečně rychle, aby se dostal do bezpečí a nezmrzl, měl Conner neobvyklé řešení: nabíjení na vleku.

Jednou z unikátních vlastností elektromobilů je možnost jejich tažného nabíjení. Když táhnete elektromobil, jako je Tesla Model 3, můžete jej i nabíjet. Při zvolení té nejvyšší míry rekuperace docela rychle. Tažné nabíjení využívá k nabíjení elektromobilu totiž systém rekuperačního brzdění. Drew nastavil rekuperační brzdový systém na 100 %. To umožnilo studenému akumulátoru v Modelu 3 co nejrychleji elektromobil nabíjet elektrickou energii.

A jak nabíjení fungovalo, se můžete podívat na videu výše, kde plug-in hybridní BMW X5 PHEV za jízdy úspěšně dobíjelo Teslu Model 3. Bez možnosti mobilního připojení používali Drew a Kyle dohodnuté signály. Aby to však fungovalo, musel Drew zajistit, aby bylo tažné lano dostatečně napnuté a Model 3 bezpečně zůstal na silnici.

Zpočátku BMW X5 PHEV táhlo Model 3 v plně elektrickém režimu. Při prudkých stoupáních na horské silnici v Colorado Mountains a po ujetí 3,5 mil (5,6 km) na tažném laně dosáhl Model 3 stavu nabití 9 %, což Tesle, podle Drewa, dodalo asi dalších 20 mil (přes 30 km). To Drewovi stačilo k tomu, aby se svým Modelem 3 dojel k nabíječce Tesla Supercharger bez další pomoci.

Richard Pappen

Volty 700 x 200 px

Komentáře k článku (3)

  1. no to je slávy trochu zamrzlo a a tzv. auto stojí ted si tam dejte týdenní u baráku stání při mínus 15 nebo popojíždějí v koloně v zimě to aby dali do základní výbavy provaz aby se měl majitel na čem oběsit

    1. Tyto zaručené informace máte asi z fb nebo od kámošů z hospody co? Jen pro zajimavost. Ropacek papá na volnobeh cca 0.5l paliva za hodinu a popojizdeni docela hooodne (rozhodně ne 5l). To je pri průměrně velké nádrži 50l je to 100h stání v koloně. TM3 bere 1% / hod. Takže úplně stejně. A popojizdeni je stejné jako jízda po okresce, tedy 600km.
      A stání u baráku. No problém. Každý ekektromobilista, který parkuje u baráku, má zásuvku u auta. Může tam stát klidně rok.

Napsat komentář