Start-up v hodnotě 250 miliard korun vyrobil svůj první lithium-iontový článek. Roční plán je 60 GWh

Datum 02.01.2022

Foto: Northvolt

Švédský výrobce baterií Northvolt ve středu oznámil, že ve své továrně ve městě Skelleftea vyrobil první lithium-iontový bateriový článek. Tím splnil termín zahájení výroby v tomto závodě do konce roku 2021. Společnost Northvolt, kterou investoři v červnu loňského roku ocenili na 12 miliard dolarů, uvedla, že se jedná o první baterii svého druhu, která byla plně navržena, vyvinuta a smontována v tzv. gigafactory evropskou bateriovou společností.

Továrna Northvolt Ett bude prvním evropským závodem, který bude vyrábět v rozsahu gigafactory, což je jakési měřítko masivní výroby bateriových článků, které před lety nastavil Elon Musk se svou první bateriovou továrnou v Nevadě, kterou pojmenoval Gigafactory. Za takovéto gigatovárny se obecně považují ty, které jsou schopny ročně vyrobit tolik baterií, aby poskytly přibližně 15 gigawatthodin (GWh) kumulativního skladování.

Továrna na baterie společnosti Northvolt na severu Švédska v prosinci 2021. Foto: Northvolt

“Tento první článek je samozřejmě jen začátek,” uvedl v prohlášení Peter Carlsson, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Northvolt. “V průběhu příštích let se těšíme, že společnost Northvolt Ett výrazně rozšíří svou výrobní kapacitu, aby umožnila evropský přechod na čistou energii.”

Podle společnosti Benchmark Mineral Intelligence (BMI), která poskytuje údaje o bateriích, jsou v Evropě v provozu pouze dvě velké továrny na baterie – obě provozované korejskými společnostmi: továrna v polské Vratislavi, kterou provozuje společnost LG, a další továrna od Samsungu poblíž Budapešti v Maďarsku.

Podle BMI je však na evropském kontinentu do roku 2030 plánováno 25 gigatováren, protože průmysl se snaží udržet krok s prudce rostoucí poptávkou po elektromobilech. Devět z nich vlastní asijští výrobci, kteří kontrolují většinu celosvětové nabídky.

Navzdory svému statusu start-upu, kde budoucí očekávání nejsou vždy naplněna, získal Northvolt významnou finanční podporu od společnosti Volkswagen, největšího světového výrobce automobilů, a investiční banky Goldman Sachs. Její červnové kolo financování v hodnotě 2,75 miliardy dolarů ji ocenilo na celkových 12 miliard dolarů. V té době už měla firma podepsané kontrakty s automobilkami VW, BMW, Volvo a Polestar v hodnotě 27 miliard dolarů, kterým má dodávat ty “nejzelenější” baterie na světě, jelikož se má při výrobě spoléhat na obnovitelné zdroje energie a výrobu z recyklovaných materiálů. Automobilky opožděně zvyšují výrobu elektromobilů, aby splnily přísnější emisní cíle a také výzvu svého amerického konkurenta, společnosti Tesla, který v Berlíně postavil vlastní továrnu na baterie a automobily.

Společnost Northvolt doufá, že se jí podaří rychle rozšířit výrobu v závodě ve Skelleftea na severu Švédska a vyrábět 60 GWh ročně, což by stačilo na baterie pro milion elektromobilů. Komerční dodávky budou zahájeny v už v tomto roce.

Ondřej Novák
zdroj: CNBC

Steinel 700 x 200 px

Napsat komentář