Elektrická letadla míří na oblohu

Datum 22.01.2022

Česká konstruktérská skupina Pure Flight postavila funkční prototyp dvoumístného elektroletu Fínix, jemuž akumulátory s kapacitou 35 kWh umožňují až 2,5 hodin letu. Foto: Wikipedie

Letadlo na baterky vypadá jako nesmysl, málokdo ale ví, že právě tak letectví začínalo. Už roku 1883 postavili bratři Gaston a Albert Tissandierové vzducholoď vybavenou elektrickým motorem Siemens, která v bezvětří nakrátko letěla rychlostí přibližně 10 km/h. O pouhý rok později dokázala elektrická vzducholoď La France konstruktérů Charlese Renarda a Arthura Krebse urazit 8 kilometrů a vrátit se na místo startu. Takže ani nepřekvapí, že elektřina poháněla všechny létající stroje v románech Julese Verna.

Ale realita slavnému romanopisci tehdy ještě nedala za pravdu: spalovací motor se ukázal být lehčí a výkonnější a vývoj akumulátorů se téměř zastavil. Dnes však růst cen fosilních paliv a ekologické aspekty jejich spalování vracejí elektřinu do hry i v letectví. Mohla by přinést i další výhody; například dopravu mezi havajskými ostrovy v současnosti zajišťují letadla Boeing 737 pro které se sem musí draze dopravovat palivo ze vzdálené Kalifornie. Elektřina z místních zdrojů (včetně fotovoltaických elektráren) by provoz zlevnila.

Experimentální stroje poháněné fotovoltaickými články vyvíjí a testuje NASA už od 70. let minulého století a roku 2019 letadlo Solar Impulse 2 fungující na tomto principu obletělo svět. Při rozpětí 72 metrů ale uneslo jen dva piloty, takže tudy cesta k praktické vzdušné dopravě zřejmě nevede. Při letu ve velkých výškách ale mají dálkově ovládané solární letouny téměř neomezenou výdrž ve vzduchu, takže by mohly být levnější alternativou některých satelitů.

Pro dopravu lidí a nákladů konstruktéři uvažují spíš o akumulátorech, palivových článcích nebo o hybridním pohonu. Kuriozitou mezi elektrickými letadly byl stroj postavený japonskou společností Matsushita Electris Industrial a Tokijskou univerzitou, který pohánělo 160 tužkových baterií. Roku 2006 dokázal uletět 390 metrů. Čínská firma Yuneec známější spíš produkcí dronů ale už léta nabízí na trhu skutečná letadla poháněná akumulátory. Česká konstruktérská skupina Pure Flight postavila funkční prototyp dvoumístného elektroletu Fínix, jemuž akumulátory s kapacitou 35 kWh umožňují až 2,5 hodin letu. Má sloužit především pro vleky větroňů. Oproti letadlům se spalovacími motory by měl mít nižší provozní náklady.

Také další malá elektrická letadla se blíží kategorii motorizovaných větroňů, poslední dobou se ale jako nadějnější jeví stroje se svislým startem podobné bezpilotním multikoptérám. Blízko ke komerčnímu nasazení v městské a příměstské taxislužbě mají především výtvory německé společnosti Volocopter a čínské eHang, jejichž prototypy už několik let úspěšně létají. Volocopter 2X je dvoumístný a jeho dvanáct elektromotorů mu umožňuje létat v provozní výšce 2 kilometry na vzdálenost 70 kilometrů. Také eHang je dvoumístný, má ale jen 8 motorů a létá bez pilota: pasažér si na palubní desce navolí cílovou destinaci a zbytek je na stroji.

Postavit velký elektrolet pro komerční linkovou dopravu cestujících představuje mnohem tvrdší oříšek, ale ani tady nechybí snaha. Studií a plánů je mnoho, ale izraelská firma Eviation Aircraft jako první představila na pařížském aerosalonu 2019 skutečný stroj. Devítimístný letoun jménem Alice při rychlosti 440 km/h doletí až 1300 km a má sloužit jako tzv. commuter, tedy na regionálních linkách, nebo jako aerotaxi. Má tři 260 kW motory v neobvyklém uspořádání (dva na koncích křídel, třetí na zádi) a akumulátory 900 kWh. Do provozu by měl přijít roku 2023 nebo 2024.

Velké letecké společnosti počítají spíš s hybridním pohonem, kdy při energeticky náročném vzletu by pracovaly spalovací motory, v ostatních fázích letu elektřina. Airbus plánuje takto upravit svůj stroj BAE 146 pro středně dlouhé linky. Nespí ani konkurenční Boeing. Letos v květnu oznámil, že jeho podobně podporuje start-up Zunum Aero vyvíjející podobně hybridní stroj JetSuite pro 12 pasažérů. Má začít létat roku 2022. Do vzdálenější budoucnosti míří studie SUGAR Volt společnosti General Electric. Popisuje hybridní stroj s cestovní rychlostí 0, 97 Mach (přibližně 1150 km/h), který dopraví 154 cestujících na vzdálenost 6500 kilometrů. Na obloze by měl být k vidění okolo roku 2035.

Jan A. Novák

Steinel 700 x 200 px

Komentáře k článku (1)

  1. Lehká sportovní letadla na elektrický pohon, ano. Ale cokoliv většího na přepravu většího množství cestujících na rozumnou vzdálenost je naprostá utopie. Při váze dnešních baterií buď skoro nic dalšího neuveze, nebo skoro nikam nedoletí.

Napsat komentář