S tímto robotem hru “Kámen, nůžky, papír” vyhrát prostě nemůžete

Datum 17.04.2022

Foto: Ishikawa Group Laboratory

Už tomu sice bude skoro deset let, co japonští vědci z Ishikawa Group Laboratory vytvořili robotickou ruku, která vás pokaždé dokáže porazit ve staré hře “Kámen, nůžky, papír”, ale když už jsou ty Velikonoce, tak vám tohoto zábavného robota znovu připomínáme.

O Japoncích je všeobecně známo, že jsou to hraví lidé a proto není divu, že to byli právě japonští vědci, kteří vytvořili robotickou ruku pro známou hru kámen-nůžky-papír. Ta dokáže porazit člověka ve 100 % případů. Ve skutečnosti robot používá sofistikovanou formu podvádění, která jednak porušuje samotnou hru (robot “nevyhrál” podle skutečných pravidel hry), jednak ukazuje úžasný potenciál rozhraní člověk-stroj budoucnosti.

Nejprve k tomu, jak robot vyhrál: sledováním. Existovaly tři strategie, které mohly přinést stoprocentní vítězství, ale všechny se v podstatě omezují na použití vysokorychlostní kamery a elektronických reflexů, které předčí člověka, k identifikaci blížícího se tvaru soupeřovy ruky a zahrání odpovídajícího tahu, aby ji porazil. Pouhý úhel zápěstí nebo včasný pohyb prstů stačí k tomu, aby člověk prozradil, k jakému tahu se chystá.

Schéma: Ishikawa Group Laboratory

Nejhorší strategie přinesla vítězný tah asi 0,02 sekundy po tahu člověka, nejrychlejší téměř okamžitě, ale ve všech případech robot technicky čeká na tah soupeře, než se rozhodne sám – což se dá označit za podvod, i když je to pro lidské oko téměř nepostřehnutelné.

Hra “Kámen, nůžky, papír” fascinuje robotiky už nějakou dobu; už dříve vědci zjistili, že v chování lidí při této hře existují obecně spolehlivé vzorce, které dávají jejich robotům výhodu díky samotnému vhledu do toho, jak lidé tuto hru hrají. V tomto případě se robot dokázal naučit a využít statistické zvláštnosti toho, jak si lidé náhodně vybírají další kolo hry, a získat tak celkovou výhodu. Tento novější přístup k podvádění ukazuje, jak robotické schopnosti nabízejí cesty, jak obejít tradiční problémy, často s mnohem lepšími výsledky.

Schopnost porazit lidi v této hře se v podstatě redukuje na schopnost vidět a reagovat na pohyby dostatečně rychle, aby oklamali lidské vnímání – to je velmi důležitá hranice. Díky vysokorychlostním kamerám a stále se zlepšující schopnosti nechat roboty skutečně interpretovat to, co vidí, možná nejsme daleko od budoucnosti se skutečnou integrací robotů do každodenního života.

Milan Matějíček
zdroj: Ishikawa Group Laboratory

Eaton 700 x 200 px

Napsat komentář