Tesla žaluje Alexandera Yatskova z nezákonného získávání firemních tajemství o projektu superpočítače s umělou inteligencí

Datum 09.05.2022

Foto: Milan Csizmadia, Unsplash

Dotyčný zaměstnanec Alexander Yatskov, kterého Tesla žaluje, je bývalý tepelný inženýr, který byl najat právě na projekt Dojo, což je superpočítač, o kterém Elon Musk hovoří od roku 2019. Má být nejrychlejším superpočítačem na světě a má také překonat současného světového lídra, čímž je japonský superpočítač Fugaku, který pracuje s výkonem 415 petaflopsů. Yatskov je obviněn z toho, že po konfrontaci s krádeží předal společnosti Tesla “atrapu” notebooku, aby své jednání skryl.

Společnost Tesla v soudním podání tvrdí, že inženýr přenesl důvěrná data do osobního notebooku a poté předal “falešný” notebook, aby zahladil stopy. Obviňuje ho z krádeže obchodního tajemství souvisejícího s jejím projektem superpočítače, informovala v sobotu agentura Bloomberg. Podle Tesly se Jatskov přiznal, že přenesl důvěrné informace na svá osobní zařízení a později předal “atrapu” notebooku poté, co ho představitelé společnosti konfrontovali kvůli podezření z krádeže.

Kromě porušení dohody o mlčenlivosti, která má chránit obchodní tajemství, Tesla podle agentury Bloomberg obviňuje Yatskova také z toho, že ve svém životopise zkreslil své zkušenosti a dovednosti. Bloomberg rovněž uvádí, že Yatskov se odmítl vyjádřit.

“Jedná se o případ nezákonného uchovávání obchodního tajemství zaměstnancem, který již během svého krátkého působení ve společnosti Tesla prokázal, že lhal a poté lhal znovu, když poskytl ‘atrapu’ zařízení, aby se pokusil zahladit stopy,” píše Tesla v podání, uvádí agentura Bloomberg.

Loni v létě společnost projekt Dojo konečně podrobněji vysvětlila a stanovila cíl využít umělou inteligenci k analýze obrovského množství dat o vozidlech, což by v ideálním případě vedlo k bezpečnějšímu a dokonalejšímu autonomnímu řízení. Počítač, který nabízí výkon 1,8 exaflopsů a 10 petabajtů úložiště a pracujícího rychlostí 1,6 terabajtů za sekundu, se trénuje na základě videa z osmi kamer umístěných ve vozidlech Tesla pracujících rychlostí 36 snímků za sekundu.

Společnost Tesla loni prohlásila, že ačkoli tento přístup generuje obrovské množství dat, je stále škálovatelnější než budování map s vysokým rozlišením po celém světě. Tesla tehdy uvedla, že systém je nejúspěšnější v řídce osídlených oblastech, kde mohou vozy většinou jezdit nerušeně. I přesto však společnost vyzdvihla některé první úspěchy i v hustěji osídlených oblastech, včetně schopnosti systému Dojo naučit se nové typy dopravních varování, detekce kolizí s chodci a chybného sešlápnutí pedálu (náhodné sešlápnutí plynu místo brzdy).

Milan Matějíček
zdroj: Bloomberg

Steinel 700 x 200 px

Napsat komentář