Nabití 60 % za necelých 6 minut. Nová Li-Ion baterie

Datum 22.05.2022

Foto: Pixabay

Týmu vědců z několika čínských institucí se podařilo zvýšit rychlost nabíjení lithium-iontové baterie přidáním měděného povlaku a nanodrátků na její anodu, aby se zlepšilo její uspořádání. Jejich studie byla zveřejněna v časopise Science Advances. To je pro vědce v oboru velmi zajímavé, protože přepracované anody by mohly nabídnout velké výkonnostní výhody, mezi něž patří udržení mnohem většího množství energie a mnohem rychlejší nabíjení.

Odborníci z oboru naznačují, že jedním z faktorů, které brání širokému přechodu od vozidel na tradiční PHM k vozidlům na baterie, je doba potřebná k dobití baterie. V tomto novém úsilí se vědci zabývali jednou z hlavních překážek rychlejšího nabíjení, což je anoda baterie a upravili baterii tak, aby tento problém vyřešila.

Většina anody je vyrobena z grafitu a je její konstrukce nedovoluje účinný způsob průchodu proudu. Aby tento problém překonali, nejprve provedli teoretické modely na úrovni částic, aby optimalizovali prostorové rozložení částic různých velikostí a pórovitost elektrod. Poté využili poznatky z modelů a provedli změny na standardní grafitové anodě. Potáhli ji mědí a poté do suspenze přidali měděné nanodrátky. Pak anodu zahřáli a následně ochladili, čímž se suspenze stlačila do uspořádanějšího materiálu.

Anodu připevnili ke standardní lithium-iontové baterii a poté měřili dobu, za kterou se nabije. Zjistili, že baterii dokázali nabít na 60 % za necelých 6 minut a na 80 % za pouhých jedenáct a půl minuty. Netestovali, jak dlouho by trvalo nabití na 100 %, protože to se u takových baterií nedoporučuje. Výzkumníci zatím ale neprozradili, zda vypracovali odhady, o kolik by přidání mědi k anodám zvýšilo cenu baterií.

Milan Matějíček
zdroj: Science Advances

Steinel 700 x 200 px

Napsat komentář