Deset nejdražších elektrických aut v roce 2022

Datum 29.05.2022

Hispano Suiza Carmen Boulogne od automobilky Hispano Suiza s téměř 120letou historií. Foto: Hispano Suiza

Doba elektrických aut neúprosně klepe na dveře. Díky stále většímu zastoupení obnovitelných zdrojů v energetickém mixu různých zemí, jsou elektrická auta šetrnější k životnímu prostředí, a pomáhají nám tak neprohrát boj proti změně klimatu. Oproti klasickým automobilům se spalovacím motorem jsou zatím výrazně dražší a to především díky velmi drahé lithium-iontové baterii, jejíž výrobu se pořád nedaří zlevnit, částečně také proto, že cena lithia neustále roste. My se však nezaměříme na ty “cenově dostupné” elektrická vozidla, ale naopak na ty nejdražší, které jsou nebo do konce roku budou na trhu.

1. Aspark Owl

Aspark Owl. Foto: Aspark

Říká se “Japonec na konec”, ale vůz Aspark Owl japonské konstrukce je zatím tím nejdražším uměleckým dílem v oblasti elektromobilů. Jeho čtyři elektromotory generují výkon dvou tisíc koní a točivý moment 1 475 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 1,69 sekundy je zatím nepřekonatelným rekordem. Jeho maximální rychlost je 400 km/h a dojezd na lithium-iontovou baterii s kapacitou 64 kWh výrobce udávý 450 kilometrů. To ale budete muset mít velmi lehkou nohu na akcelerátoru, abyste tohoto oficiálního dojezdu dosáhli.

Na přístrojové desce jsou čtyři displeje, z nichž dva fungují jako obrazovky pro zadní kamery, které jsou zabudovány do bočních zrcátek. Aspark plánuje vyrobit pouze 50 vozů Owl, z nichž dvacet půjde do Evropy, dvacet do Asie a posledních deset do Spojených států. Společnost Aspark založil v říjnu 2005 Masanori Yoshida. Cena 3.600.000 dolarů je astronomická.

2. Lotus Evija

Lotus Evija. Foto: Lotus Cars

Druhým nejdražším elektromobilem na světě je Lotus Evija, což je první plně elektrický britský hyperautomobil na světě s cenou 2,8 milionu dolarů. Tento hyperautomobil má díky čtyřem elektromotorům – jednomu pro každé kolo – výkon 1 972 koní. Jeho maximální rychlost přesahuje 330 kilometrů za hodinu a z 0 na 100 zrychlí kolem dvou sekund. Vůz není v USA legální pro silniční provoz a vyrábí se v extrémně omezeném počtu. Lotus Evija používá lithium-iontovou baterii o kapacitě 70 kWh, která mu zajišťuje dojezd 250 mil (400 km).

3. Rimac Nevera

Rimac Nevera. Foto: Rimac

Rimac Nevera, pojmenovaný po zvláštní bouři, která se samovolně tvoří nad otevřeným mořem v Chorvatsku, je vozem s cenovkou zhruba 2,5 milionu dolarů. Své jméno si vůz zaslouží díky výkonu 1 914 koní (HP) a točivému momentu 1 740 Nm. Takových hodnot dosahuje díky čtyřem motorům s permanentními magnety. Podle společnosti Rimac trvá sprint z nuly na 60 mph (0-100 km/h) vozu Nevera pouhých 1,85 sekundy a dokáže se rozjet až na 412 km/h. Vozidlo je poháněno baterií o kapacitě 120 kWh, která je rovněž integrální součástí konstrukce vozidla a udržuje se v chladu pomocí vody.

4. Hispano Suiza Carmen Boulogne

Hispano Suiza Carmen Boulogne. Foto: Hispano Suiza

Čtvrté na seznamu je španělská automobilka Hispano Suiza s téměř 120letou historií. Společnost byla založena v roce 1904 a má za sebou vynikající výsledky ve výrobě luxusních automobilů, leteckých motorů, nákladních automobilů a zbraní. Společnost Hispano Suiza představila v roce 2020 elektrické hyperluxusní vozidlo Carmen Boulogne. Luxusní vůz disponuje výkonem 1 114 koní, který zajišťují čtyři synchronní motory s permanentními magnety umístěné v zadní nápravě a lithium-iontová baterie o kapacitě 80 kWh, jež poskytuje točivý moment 1 160 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za méně než 2,6 sekundy a jeho dojezd činí 400 km. Cena hyperluxusního vozu začíná na 2 milionech dolarů a dále stoupá.

5. NIO EP9

NIO EP9. Foto: NIO

Na pátém místě se s cenovkou 1,5 milionu dolarů se umístili Číňané a jejich elektrický vůz NIO s motorem o výkonu 1390 koní. Tento elektromobil dokáže zrychlit z 0-200 za pouhých 7,1 sekundy s pomocí čtyř vysoce výkonných motorů poskytujících celkový výkon rovných tisíc kilowattů (1.340 koní). EP9 dosahuje maximální rychlosti 312 km/h. Vozidlo nabízí dojezd 426 km při době nabíjení 45 minut.

6. Drako GTE

Draco GTE. Foto: Draco Motors

Šesté místo jde do amerického Silicon Valley. Drako GTE od Drako Motors je čtyřmístný vůz s výkonem 1 200 koní a maximální rychlostí 331 km/h. Jeho cena je 1,25 milionu dolarů. Čtveřice motorů modelu GTE má každý svůj vlastní vysokokapacitní měnič, který je zkonstruován tak, aby vydržel nároky extrémně výkonné jízdy a zároveň s milisekundovou přesností rozděloval masivní výkon každého motoru v rozmezí +225 kW až -225 kW. Vysokorychlostní řízení s téměř nulovou latencí na každém kole poskytuje řidiči bezprecedentní bezprostřednost a kontrolu. Výroba modelu Draco GTE měla být zahájena už v loňském roce, ale vyrábět se má až koncem letošního roku.

7. Genovation GXE

Genovation GXE je kompletně přestavěný vůz Corvette Z06 C6 a jeden z nejrychlejších elektromobilů na trhu – i když ne tak rychlý jako Tesla Roadster nebo Porsche Taycan Turbo S. Genovation GXE je poháněn dvěma elektromotory, z nichž každý má výkon 250 kW, což odpovídá točivému momentu 602 lb-ft a výkonu 660 k. Maximální rychlost Genovation GXE je 330 km/h. Jeho baterie je obvykle třeba dobít po ujetí přibližně 200 km. Cena: 750 tisíc dolarů.

8. Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive

Merdeces SLS AMG. Foto: Daimler Benz

Není velkým překvapením, že se na seznamu nejdražších elektromobilů objevila německá luxusní automobilka Mercedes. Společnost se umístila na šestém místě se svým modelem Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive s cenou 544 000 USD. Vůz byl představen v létě 2013 jako limitovaná elektrická verze modelu SLS AMG poháněného spalovacím motorem. Vůz je poháněn čtyřmi motory, které nabízejí výkon 544 KW (740 koní). S takovým výkonem vycházejícím ze všech čtyř kol zrychlí vozidlo z 0-100 km/h za 3,9 sekundy. SLS AMG Electric Drive obsahuje 400V lithium-iontovou baterii s kapacitou 60 kWh, která vozu zajišťuje dojezd 250 km.

9. Rolls Royce 102 EX

Rolls Royce 102 EX, známý také jako Rolls Royce Phantom Experimental Electric, byl realizován jednoduše proto, že představenstvo společnosti se obávalo, že v současných podmínkách by motory V-12 nebyly (politicky) dlouhodobě udržitelné. S pomocí inženýrů Lotusu byly do prostoru, který kdysi zabíral 6,75litrový dvanáctiválcový motor a šestistupňová automatická převodovka, umístěny akumulátory a elektrické řídicí jednotky a nádrž na plyn byla nahrazena dvěma střídavými motory a jednostupňovou převodovkou pro pohon zadních kol. Každý z těchto motorů má výkon 145 kW, takže maximální výkon systému je 290 kW (389 k). Minimální doba nabíjení baterií je přibližně 8 hodin. Bohužel vůz má dojezd pouze 200 km a jeho budoucnost je ve srovnání s ostatními značkami přinejmenším pochybná. Ale je to Rolls Royce s cenovkou 500 tisíc dolarů.

10. Tesla Roadster – Founders edition

Tesla Roadster. Foto: Tesla

Konečně Tesla! Ta Tesla, která elektrická auta tolik zpopularizovala a jejíž šéf je v posledních deseti letech v obrovském zájmu světových médií. Z 0 na 100 km/h zrychlí Roadster za 1,9 sekundy a maximálku má 402 km/h. Díky baterii o kapacitě 200 kWh by měla mít dojezd na jedno nabití tisíc kilometrů!!!. Musk dodal, že se jedná o “základní specifikace”, čímž naznačil ještě lepší výkon. Na webových stránkách společnosti Tesla se již několik let přijímají rezervace na nový Roadster. Společnost také omezila počet rezervací na celkem 1 000, aby se z něj stal potenciální sběratelský kousek. Tesla Roadster ze série Founders stojí 250 000 dolarů, což je oproti devíti výše zmíňeným vozidlům opravdu za lidovou cenu. Vůz byl sice představen v roce 2017, ale vyrábět se začne až v závěru tohoto roku.

Milan Matějíček
zdroj: Electrec

Steinel 700 x 200 px

Napsat komentář