Kubánci přecházejí z amerických veteránů rovnou do elektrických aut

Datum 20.06.2022

Na Kubě se stále více objevují elektromobily, protože ceny pohonných hmot a americké sankce ochromují tradiční dopravu. Foto: Yamil Lage

Po kubánské revoluci bylo zavedeno americké embargo a Castro zakázal dovoz amerických automobilů a mechanických dílů. Proto je dnes Kuba taková, jaká je – v podstatě živé muzeum klasických automobilů. Staré americké veterány tak byly dominantami kubánských silnic mnoho desetiletí. Teď se to ale začíná měnit, či spíše více diverzifikovat.

Nedostatek pohonných hmot a americké sankce si vybírají svou daň, a přestože výroba elektřiny na “ostrově svobody” může být nepravidelná, Kubánci se i přesto obracejí k menším, levnějším alternativám vozidel, které se dokáži připojit k elektrické síti. Raději než stát hodinové fronty na čerpacích stanicích.

“Benzín? Představte si to. Po padesáti letech boje o něj už ho nechci ani cítit!” řekl agentuře AFP 58letý taxikář Sixto Gonzalez na svítící elektricky modré čtyřkolce, s níž se pohybuje ulicemi maximální rychlostí asi 40 kilometrů za hodinu.

Gonzalez se vzdal svého starého auta se spalovacím motorem – podle oficiálních údajů jednoho z asi 600 000 registrovaných aut na ostrově s 11,2 milionu obyvatel. Když se ho naposledy pokusil natankovat, stál ve frontě osm hodin.

Zdaleka nejvíc aut na Kubě jezdí v amerických modelech z 50. let – před začátkem sankcí – a pak ještě v Ladách ze sovětské éry. Novější modely je prakticky nemožné sehnat a jejich cena se pohybuje mezi 20 000 a 100 000 dolary.

Oproti tomu čtyřkolku, kterou Gonzalez koupil, lze pořídit za 4 000 až 8 000 dolarů, a i když je pomalejší, dokáže přepravit čtyři až pět lidí z bodu A do bodu B. Stále populárnější jsou také elektrické motorky, kterých je na Kubě odhadem 40 000 až 50 000, a tříkolky, které jsou o to častěji k vidění, když táhnou vůz plný cestujících nebo zboží.

V kdysi opuštěné továrně na nákladní automobily ze sovětské éry v centru města Santa Clara montuje asi 100 pracovníků společnosti Minerva elektromobily z dílů dovezených z Číny nebo Vietnamu. Jejich cílem pro letošní rok je vyrobit 10 000 elektrických motocyklů.

Na hromadnou dopravu se také Kubánci moc spoléhat nemůžou. Polovina autobusů je mimo provoz kvůli nedostatku pneumatik a baterií, které nelze dovážet kvůli sankcím USA.

Nedostatek pohonných hmot se zároveň zhoršil poté, co USA v roce 2019 posílily svou šest desetiletí trvající hospodářskou blokádu komunistického ostrova a zabránily příjezdu cisteren s palivem z Venezuely, tradičného kubánského ideologického a hospodářského spojence.

Před třemi lety začala vláda podporovat používání elektromobilů a zavedla je do státních podniků, aby je mohli používat zaměstnanci. Mobilitu na tomto ostrově to však zcela vyřešit nedokáže, problémem jsou totiž i dodávky elektřiny. Ostrovní stát se dlouhodobě potýká s pravidelnými výpadky, které někdy trvají i několik hodin. Stát se sice snaží při těchto výpadcích využívat generátory, ty ale spotřebovávají velkou část omezených zásob nafty.

Richard Pappen
zdroj: Havana Live

Napsat komentář