
Solární elektrárny a jejich výkon v zimě: Jak si zajistit dostatek energie i v chladných měsících?
31.10.2024S rostoucími cenami energií se solární elektrárny stávají stále atraktivnějším řešením pro domácnost...
Datum 03.07.2022
Model 0 od startupu Lightyear je pokryt solárními panely. Foto: Lightyear
Startupy i velké automobilky začínají do svých elektromobilů montovat solární panely, což je doplněk, který prodlužuje dojezd vozů, i když perpetuum mobile zůstává pouhým snem. Zatímco se vůz Lightyear 0 prohání pod žhnoucím sluncem severního Španělska, díky pěti metrům čtverečním solárních panelů integrovaných do kapoty a střechy vyrábí každý den dostatek elektřiny na ujetí 70 kilometrů.
A i když je právě tohle řešení naprosto skvělá myšlenka, je zřejmé, že nejvíce zákazníků bude mít právě v jižanských zemích, kde jasná obloha je 300 dní v roce. V Norsku, kde sice jezdí nejvíce elektromobilů v Evropě, asi toto řešení příliš nenadchne.
Společnost Lightyear založili mladí holandští inženýři, kteří si vysloužili ostruhy při závodech solárních vozů v australské poušti. Díky poklesu cen solárních panelů se je společnost snaží zabudovat do silničních automobilů.
Díky elegantním aerodynamickým liniím a motorům integrovaným do kol spotřebuje model Lightyear 0 velice málo energie. Ve spojení s baterií, která nabízí 625 kilometrů na jedno nabití, může podle společnosti, některým zákazníkům, kteří denně jezdí jen krátké vzdálenosti, stačit nabíjení ze sítě pouze v zimě. Společnost doufá, že v letech 2024-2025 uvede na trh masový model s cenovkou 30 000 eur.
Milan Matějíček
zdroj: tisková zpráva společnosti Lightyear