Vědci úspěšně oživili mrtvé orgány. Zatím jen u prasat

Datum 10.08.2022

Foto: Unsplash

Vědci z Yaleovy univerzity našli způsob, jak oživit mrtvou tkáň pomocí roztoku zvaného OrganEx. Skupina tamních neurologů, biomedicínských inženýrů, genetiků a patologů se snaží zvýšit nabídku orgánů vhodných pro transplantace lidem oživením buněk zemřelých zvířat. Podle výzkumu zveřejněného minulý týden v časopise Nature úspěšně použili OrganEx k oživení orgánů zemřelých prasat, aniž by prasata skutečně nabyla vědomí.

Začali s prasetem, které leželo v laboratoři mrtvé už hodinu. Za běžných okolností by se prase nedalo zachránit: jeho srdce se zastavilo, krev se zastavila a mozek přestal vyvíjet jakoukoli činnost. Pak tým z Yale píchnul do těla prasete vlastní chemickou směs zvnou OrganEx. Během šesti hodin roztok “obnovil vybrané molekulární a buněčné procesy” v srdci, mozku, ledvinách a játrech a začal zachovávat integritu tkání a zpomalovat buněčnou smrt. Tento pokus byl několikrát opakován; kontrolní skupina, které byla podávána obyčejná krev, prošla čtyřmi stádii mortis typickými pro nedávno uhynulé zvíře.

OrganEx je odvozeným produktem od BrainEx, roztoku, který stejná skupina vědců použila před několika lety k částečnému oživení mozkových buněk odebraných z uhynulých prasat. Jejich nový chemický koktejl obsahuje živiny, protizánětlivé léky, léky, které zabraňují odumírání buněk, a umělý hemoglobin, který se před použitím smíchá s vlastní krví prasete. OrganEx obsahuje také nervové blokátory, které do značné míry zneškodňují neurony, a tím brání zemřelým prasatům nabýt vědomí.

Navzdory úspěchu vědců se prasečí orgány po aplikaci roztoku OrganEx v dohledné době do lidských těl nedostanou. Dalším krokem je zjistit, zda každý “oživený” orgán může normálně fungovat v simulovaném prostředí a poté v živém těle – v první fázi výkumu v těle jiného prasete. Tým by také mohl otestovat, zda lze BrainEx a OrganEx použít k opravě mozku a srdce, které utrpěly poškození v důsledku srdeční zástavy nebo mrtvice. Pokud by řešení fungovala, pomohla by v první řadě předejít nutnosti transplantací. Tým v této době pracuje na získání patentu na OrganEx.

Navzdory úspěchu vědců se prasečí orgány ošetřené OrganExem v dohledné době do lidských těl nedostanou. Dalším krokem je zjistit, zda každý “oživený” orgán může normálně fungovat v simulovaném prostředí a poté v živém těle (pravděpodobně v těle jiného prasete). Tým by také mohl otestovat, zda lze BrainEx a OrganEx použít k opravě mozku a srdce, které utrpěly poškození v důsledku srdeční zástavy nebo mrtvice. Pokud by řešení fungovala, pomohla by v první řadě předejít nutnosti transplantací. Mezitím tým pracuje na získání patentu na OrganEx.

Richard Pappen