New York se stane prvním městem v USA s mýtným za dopravní zácpy

Datum 20.08.2022

New York City. Foto: René Pajurek

Když se ve městech výrazně zhorší ovzduší nebo zhoustne provoz, využívají některá města ve Spojených státech dálniční cedule vyzývající obyvatele ke spolujízdě. Některá města, jako třeba Los Angeles mají dokonce pro řidiče s minimálně jedním spolucestujícím vyhrazený zvláštní pruh, do kterého můžou vjet a který je často méně ucpaný, než zbývající pruhy. Říká se jim “car pool”.

Města se také snaží přesvědčovat své obyvatele k používání veřejné dopravy nebo jízdě na kole. Pokud však obyvatel daného města není obzvláště zapálený ekofanda, je nepravděpodobné, že by ten den nasednul na kolo nebo do autobusu či vlaku. Navíc ne ve všech městech v Americe je hromadná doprava na takové úrovni jakou známe u nás v České republice.

Jednou ze světlých výjimek je však New York City, kde je hustota veřejné dopravy na slušné úrovni, dokonce i čistota metra se za poslední čtvrt století výrazně zlepšila, i když odér připomínající pobyt v kilometr hluboké šachtě v ostravsko-karvinském revíru v některých stanicích metra přetrvává dodnes, dokonce i na Manhattanu. Metropolitní dopravní úřad (MTA) v New Yorku si je vědom vysoké pokryvnosti jak městské, tak i příměstské hromadné dopravy a má v plánu zpoplatnění vjezdu na Manhattan, který by některým řidičům účtoval až 23 dolarů za vjezd ve špičku. Za vjezd do New Yorku se platí už teď – dělá to 4 dolary za auto a neplatí na něj předplacená karta EZ Pass, která běžně platí na všechny ostatní placené úseky, kterých je na východním pobřeží USA opravdu hodně (v porovnáním se zbytkem Ameriky).

Nejlidnatější město Spojených států tak chce řešit problémy s dopravou a klimatem. Metropolitní dopravní úřad minulou středu zveřejnil dlouho očekávané hodnocení dopadů dopravy v New Yorku na životní prostředí. Jádrem hodnocení byla otázka, zda by mýtné za dopravní zácpy ulevilo od nekonečně frustrující dopravy ve městě a zlepšilo kvalitu místního ovzduší, a to vše při současném financování budoucích dopravních zlepšení. Mýtné by fungovalo tak, že by obyvatele odrazovalo od používání soukromých vozidel, jejichž alternativou by bylo mimo jiné metro, autobusy a pěší chůze.

Doprava v ulicích v New Yorku vypadá v neděli celkem klidně. Během pracovních dnů však prudce naroste. Foto: René Pajurek

Podle hodnocení by takové mýtné mělo význam. Zřízení zóny s dopravními zácpami a zpoplatnění vjezdu soukromých vozidel variabilním poplatkem by snížilo koncentraci karcinogenních látek v ovzduší ve městě nejméně o 11 % a doprava by se podle plánů radní měla snížit o 20 %. Mýtné by také pomohlo zvýšit spolehlivost autobusů, protože by se nashromáždily finanční prostředky. MTA uvedla, že mýtné v rozmezí od 5 dolarů (za noční vjezd) do 23 dolarů (ve špičce) by ročně vyneslo až 1,5 miliardy dolarů.

Na zavedení mýtného se již pracuje. Býva­lý guvernér státu New York Andrew Cuomo (v úřadu byl do února 2022) představil myšlenku newyorského mýtného za dopravní zácpy již v roce 2019 před koronavirovou pandemii a státní zákonodárný sbor ji rychle podepsal. Plán se však o více než rok zpozdil – jízda v hromadných prostředcích v době pandemie by situaci s šířením Covidu ještě zhoršila. Dva roky po původním zavedení mýtného však schválila Federální správa silnic (FHWA) posouzení MTA. Obyvatelé mají nyní možnost se k mýtu veřejně vyjádřit do 9. září, poté agentura zváží připomínky účastníků. Pokud vše půjde podle plánu, mohlo by mýtné začít platit již za 10 měsíců.

Město New York plánuje zmírnit případné obavy z finanční nerovnosti tím, že nabídne daňovou úlevu obyvatelům, kteří vydělávají méně než 60 000 dolarů ročně. Tento úvěr by umožnil obyvatelům, kteří splňují podmínky, získat zpět většinu nebo všechny náklady na mýtné. Od mýtného budou pochopitelně zcela osvobozena vozidla záchranné služby a soukromá doprava pro osoby se zdravotním postižením.

René Pajurek
zdroj: Bloomberg

Eaton 700 x 200 px

Komentáře k článku (1)

Napsat komentář