Obrněná ponorka dosahuje pod vodou maximální rychlosti 50 km/h

Datum 20.08.2022

Obrněná ponorka Kronos je skutečně ve fázi výstavby. Zdroj: Highland Systems

Společnost Highland Systems rozšiřuje své portfolio o jedenáctimístnou obrněnou ponorku, kterou nazvala Kronos. Toto hybridní monstrum má skládací křídla a pohon o výkonu 1 200 koní.

Společnost Highland Systems, kterou založili Ukrajinci, a která nyní sídlí jak ve Spojených arabských emirátech, tak ve Velké Británii, sama sebe popisuje jako výzkumnou a vývojovou společnost sdružující skupinu specialistů na obranu z celého světa.

Použití ponorky bude především při vojenských a údajně i záchranných operacích. Kronos je dlouhý něco málo přes 9 m a jeho hmotnost se bude pohybovat kolem 10 tun. Mohutná křídla se dají sklápět směrem vzhůru, což umožní jej táhnout na přívěsu.

Jediná ponorka, kterou můžete táhnout na přívěsu silného SUV. Zdroj: Highland Systems

Vejde se do něj 10 cestujících a kapitán. Hybridní pohonné ústrojí spojuje dieselový generátor s elektromotorem o výkonu 1 200 koní a točivém momentu 2 400 Nm, který pohání vodní proud. Dokáže se ponořit do pracovní hloubky 100 m nebo do maximální kritické hloubky úctyhodných 250 m. Zásoba vzduchu vystačí přibližně na 36 hodin.

Dovnitř ponorky se vejde 10 cestujících a kapitán. Zdroj: Highland Systems

Údaje o výkonu jsou fantastické. Highland uvádí, že na hladině pluje rychlostí až 80 km/h a pod vodou 50 km/h. Na palubě má dostatek baterií pro 36hodinovou plně elektrickou misi. Při zapnutí dieselového agregátoru může plout dalších 18 hodin, čímž se doba plavby zvýší na působivých 54 hodin. K dispozici je adaptivní osvětlení, automatický systém podpory života a klimatizace a v plánech jsou i místa pro torpéda v případě využití pro armádní účely.

Schéma ponorky Kronos. Zdroj: Highland Systems

Ponorka je již ve výstavbě ve Spojených arabských emirátech.

Richard Pappen
Zdroj: Highland Systems

Eaton 700 x 200 px

Komentáře k článku (3)

  1. V článku není nic o balastních nádržích a kdo ví, jestli by se vše do tak malého objemu vešlo. Pokud to opravdu existuje a bude to fungovat, tak by se mělo jednat o tzv. dynamický ponor, kdy se ponoru dosáhne rychlostí plavidla a nastavení kormidel. Ponorka se tedy bude muset neustále pohybovat. Pokud se pod vodou zastaví, tak se také vynoří.
    Celé je to na první pohled moc fantastické. Na můj vkus příliš mnoho užitečného zatížení – počet lidí, torpéda, …. A kdo ví, kam budou chodit na záchod, když budou dva dny na cestě. A ten diesel motor bude brát vzduch odkud ? A čím ? Periskop a snorchel nevidím.
    Tipnul bych si to na pořádný tunel, tentokrát v SAE. Inu, svět se učí, i od nás.

      1. Vzduch asi není problém, když poplují po hladině, spíš nevidím ani nádrž na ten diesel. 1200 koníků musí spořádat za 18hodin aspoň 1000 litrů nemluvě o velikosti takového generátoru. Baterii mi přijde taky enormně malá pro 36hod provoz. Spíš ty čísla jsou maximální a výdrži pod vodou 36hod na nejmenší možný výkon potřebný k ponoru a podpoře života nebo se může pohybovat danou rychlostí, ale pak podle mě tak 1-2hod a tím pádem není třeba ani záchod a generátor je jen záložní. Pro vojenské mise asi dostačující, kdy je vypustí z nějaké velké ponorky a mají se někam nepozorovaně dostat. Co se týká balastu tak si myslím, že bude vyvážená tak, že bude v nulové rychlosti téměř potopená a bude mít v křídlech elektromotory co jí budou tlačit kam potřebuje, jinak by při zastavení vystřelila na hladinu jak bójka a to není moc nenápadné.

Napsat komentář