Elektrická auta jsou tichá. Elektrický Dodge je ale výjimkou

Datum 27.08.2022

Dodge Charger Daytona, Foto: Dodge

Dodge je především v Americe známý tím, že nabízí vozy s velkými a výkonnými osmiválcovými motory. To se ale bude časem měnit. Postupně už totiž také bude přecházet na elektrický pohon. Aby tato ikonická společnost usnadnila jejím fanouškům vstup do nové éry, rozhodla se napodobit některé pocity které mají z tzv. muscle car – včetně řazení rychlostních stupňů a hlasitého výfuku – to vše v jeho konceptu jejich nového elektrického auta.

Koncept tohoto muscle caru nazvaný Dodge Charger Daytona SRT se podle vedení společnosti podobá modelu, který se začne prodávat v roce 2024. Připojí se k novému malému SUV s názvem Hornet, které bude k dispozici jako plug-in hybrid a má se začít prodávat ještě letos.

Charger Daytona má výfukové potrubí, které vydává hluk, a převodovku, která řadí rychlostní stupně. Nic z toho samozřejmě není v elektromobilu nutné, ale Dodge předpokládá, že jeho cílový zákazník nehledá to, co je nezbytně nutné. Tito zákazníci hledají vzrušení, řekl šéf Dodge Tim Kuniskis, což vyžaduje víc než jen rychlou akceleraci.

Charger Daytona vydává tiché, hlasité dunivé tóny, které trochu připomínají elektrické zařízení s vysokým napětím. Zvuky nevydávají reproduktory, jako je tomu u většiny elektromobilů, ale vzduchové impulzy protlačované potrubím s přepážkami a komorami uvnitř.

Vzduchové impulzy se mění v závislosti na rychlosti jízdy a síle sešlápnutí pedálu, podobně jako vzduchové impulzy u spalovacího motoru. Zvuky, které vydává, mohou podle Dodge dosahovat až 126 decibelů. Na rozdíl od většiny elektromobilů má Charger Daytona převodovku s více než jednou nebo dvěma rychlostmi. Většina elektromobilů má pouze jednostupňovou převodovku, protože na rozdíl od benzinových motorů elektromotory poskytují plnou tažnou sílu i při velmi nízkých otáčkách a tuto sílu si udržují až do velmi vysokých otáček. Naproti tomu benzinové motory mají poměrně úzké pásmo provozních otáček, při kterých mohou poskytovat plný výkon, takže je nutné mít převodovku s různými rychlostními stupni, aby se motor udržel v tomto “pásmu výkonu”, jak se vůz pohybuje pomaleji a rychleji.

Konstruktéři společnosti Dodge však měli pocit, že by řidičům elektromobilů mohly chybět zvuky a pocity z řazení převodovky, a tak má Charger Daytona vícestupňovou převodovku, i když to není potřeba. Kuniskis nechtěl říci, kolik převodových stupňů převodovka má. Zážehový Dodge Challenger Hellcat s výkonem 717 koní má osmistupňovou převodovku.

Dodge zatím neoznámil, jaký výkon budou elektromotory vozu s pohonem všech kol mít, ačkoli společnost slíbila, že bude určitě rychlejší než Dodge Challenger Hellcat. Ten dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,7 sekundy. Ani zatím neuvedl, kolik by mohla sériová verze vozu stát, až se začne prodávat.

Richard Pappen
zdroj: CNET

Napsat komentář