Dlouho očekávaný elektrický tahač Semi od Tesly vyjíždí na dálnici

Datum 05.12.2022

Tesla zahájila dodávky svého plně elektrického tahače Semi. Foto: Tesla

Dlouho očekávaný nákladní automobil Semi společnosti Tesla se nyní dostává k prvním zákazníkům a první sériové modely se dostaly do rukou potravinářského a nápojového gigantu PepsiCo. Automobilka tuto novinku odhalila minulý pátek na zahajovací akci a zároveň se podělila o několik působivých detailů o dojezdu a výkonu velkého elektrického vozu.

Společnost Tesla poprvé představila plně elektrický nákladní vůz již v roce 2016, s cílem snížit náklady spojené s přepravou zboží a samozřejmě i jeho ekologickou stopu. Tesla Semi byla odhalena o rok později, kromě Pepsi ještě následovaly předobjednávky od společností jako Budweiser nebo Walmart a první dodávky tohoto elektrického tahače byly naplánovány na rok 2019.

Video z této testovací jízdy nabízí pohled na život v kabině, kde řidič sedí uprostřed a po obou stranách jsou velké dotykové displeje. Takto koncipovaná kabina kolem řidiče mu také umožňuje prostor pro vstávání a převlékání, stejně jako prostor pro uložení osobního nákladu a bezdrátové nabíjení zařízení.

Kvůli pandemii ale i dalším faktorům se tyto dodávky zpozdily o tři roky. Podle Muskových slov na páteční slavnostní premiéře byl Semi od té doby podroben “tvrdému” testování v různých podmínkách. Pohonná jednotka vozidla sdílí stejnou konfiguraci tří motorů a rotorů jako Model S Plaid, což mu podle Tesly umožňuje třikrát vyšší výkon než jakémukoli dieselovému nákladnímu vozu na silnicích.

Jeden z těchto motorů je neustále v záběru, zatímco dva z těchto motorů, pro točivý moment a akceleraci, se mohou ve skutečnosti odpojit, aby se zbytečně netočily, vysvětlil Musk. To by mělo zlepšit efektivitu vozu na dálnici. Má schopnost zdolávat také prudké stoupání, přičemž rekuperační brzdění zachycuje kinetickou energii zase při cestě dolů.

Toto pohonné ústrojí bylo vyzkoušeno při zkušební jízdě 25. listopadu, kdy plně naložená Tesla Semi o celkové hmotnosti 37 tun ujela na jedno nabití 500 mil (800 km). Díky aerodynamickému designu Tesla tvrdí, že Semi spotřebuje méně než 2 kWh energie na jednu míli (1,6 km). Vyvinula také novou technologii nabíjení s kabely chlazenými kapalinou.

Richard Pappen
zdroj: CNET

Dny teplárenství 700 x 200 px

Napsat komentář