Jak jsou na tom elektromobily s bezpečností při nehodě?

Datum 05.12.2022

Foto: Freepik

Přestože elektromobily na našich silnicích vídáme stále častěji, pořád jde ještě relativně o novou věc. A jak už tomu u průlomových mnoha novinek bývá, stávají se často předmětem četných obav o bezpečnost použití. 

Elektromobily v bezpečnosti nijak nezaostávají

Všechny nové automobily ještě před uvedením na trh procházejí řadou bezpečnostních testů. Stejně tak tomu je i u elektromobilů. Testy dlouhodobě ukazují, že elektromobily jsou přinejmenším stejně bezpečné jako jejich sourozenci s benzinovými a naftovými motory. V různých srovnáních vozů stejné třídy dokonce můžeme najít mnoho elektromobilů na nejvyšších příčkách.

Ať už se rozhodnete pořídit si ojetý vůz s jakýmkoliv motorem, nezapomeňte prověřit jeho historii pomocí VIN kódu. Důkladnou kontrolu provedete např. na adrese www.carvertical.com/cz

Při konstrukci elektromobilu musí výrobce zohlednit stejná bezpečnostní hlediska, která bere v potaz při vývoji běžného automobilu. Brzdový systém, světla, pásy, airbagy, aktivní bezpečnostní systémy, jako je kontrola stability, ABS, nouzové brzdění, kontrola bezpečné vzdálenosti, kontrola jízdního pruhu. Všechny tyto systémy mají moderní elektromobily vyladěné podle svých specifických potřeb.

V elektromobilu se tedy můžete cítit přinejmenším stejně bezpečně jako v autě se spalovacím motorem. Dle hodnocení Euro NCAP má dokonce většina nových elektromobilů nejvyšší známku 5 hvězdiček. To znamená, že v případě nehody chrání řidiče a posádku velmi dobře.

Statistiky o nehodách elektromobilů

Vzhledem k tomu, že auta s elektromotorem jsou stále spíše okrajovou záležitostí, nejsou ve statistikách bezpečnosti zastoupena v takové míře jako běžné vozy. Dosavadní statistiky však nevyznívají pro elektromobily vůbec špatně. Dá se říci, že pravděpodobnost nehody v elektromobilu je zhruba stejná, jako v běžném autě.

O poznání méně nehod způsobují městské elektromobily, které se tedy zdají bezpečnější variantou, než jejich sourozenci se spalovákem. Avšak v kategorii luxusnějších aut s větším výkonem naopak elektromobily způsobují více nehod. To je podle odborníků způsobeno především akcelerací elektromobilů.

Elektromobily totiž dávají řidiči plný výkon hned po startu motoru. Představte si svátečního řidiče Fabie, který dostane do rukou Lamborghini a šlápne na plyn se stejnou intenzitou, jako byl do teď zvyklý.

Je dost možné, že ho překvapí zrychlení vozu, ztratí nad ním kontrolu a omotá sporťák kolem nejbližšího sloupu veřejného osvětlení. Na YouTube najdete řadu svědectví o takových nehodách.

A jak je to s tím vznícením baterie?

Je pravdou, že elektromobily jsou obvykle poháněny lithium-iontovými bateriemi, které obsahují hořlavý elektrolyt. Není však opravdu moc pravděpodobné, že by se baterie v autě vznítila. Konkrétně jde o pravděpodobnost asi jedna ku 12 milionům.

Ke vznícení baterie však teoreticky stačí, aby se při nehodě prorazil některý z článků. To může způsobit zkrat, při kterém se článek rozpálí a elektrolyt se zahřeje na stovky stupňů a následně ohřeje i sousední články.

Nicméně akumulátory jsou právě z důvodu bezpečnosti umístěny na místě, které není náchylné k deformaci při nehodě. Výrobci elektromobilů navíc balí baterie do hliníkových obalů, které zamezí pronikání požáru k jednotlivým článkům.

Akumulátory jsou také pod neustálým dohledem bezpečnostních systémů vozu. A posledním bezpečnostním prvkem, který se začal používat, je kapalinové chlazení baterie. K tomu, aby se požár rozšířil například až do kabiny vozu by tedy muselo dojít k selhání mnoha bezpečnostních opatření najednou.

Dle dosavadních statistik je dokonce dopravní nehodě pravděpodobnější, že začne hořet auto se spalovacím motorem, než elekromobil. 

Ondřej Novák

Výstava Volty 700 x 200 px

Napsat komentář