Další úroveň interakce člověka se strojem. Takto se představuje BMW s prototypem Dee

Datum 05.01.2023

Konceptem i Vision Dee BMW “zdůrazňuje obrovský význam digitalizace pro naše nadcházející generace produktů,” uvedl generální ředitel Oliver Zipse při středečním představení konceptu na veletrhu CES 2023 v Las Vegas. Foto: BMW

Automobil BMW i Vision Dee představuje snahu automobilky o získání digitálního prvenství díky prvkům, jako je head-up displej, který se rozprostírá přes celou šířku čelního skla a umožňuje cestujícím “smíšenou realitu” mezi skutečným a virtuálním světem.

Tento prototyp se však vyrábět nebude. Namísto toho má podle německé automobilky představit funkce “daleko přesahující” úroveň dnešního hlasového ovládání a asistenčních systémů řidiče. Technologie konceptu učiní z budoucích automobilů “portály do digitálního světa”, uvedlo vedení společnosti.

Podle BMW se čelní displej konceptu s rozsahem přes celé čelní sklo začne objevovat v elektromobilech automobilky Neue Klasse neboli Nové třídy až po roce 2025. Šéf vývoje BMW Frank Weber uvedl, že koncept integruje virtuální a fyzické zážitky.

“Ten, kdo vynikne v integraci každodenního digitálního světa zákazníka do vozidla na všech úrovních, uspěje v ovládnutí budoucnosti automobilismu,” řekl Weber.

Digitálním vrcholem i Vision Dee je “Mixed Reality Slider” na palubní desce, který v kombinaci s head-up displejem představuje centrální ovládací systém vozu. Pomocí technologických senzorů slideru na přístrojové desce se řidiči mohou sami rozhodnout, kolik digitálního obsahu chtějí na head-up displeji vidět. Výběr zahrnuje 5 stupňů: informace související s řízením; infotainment; projekce rozšířené reality a vstup do virtuálních světů.

“Dee” v názvu konceptu znamená Digital Emotional Experience (digitální emocionální zážitek).

BMW uvedlo, že nový head-up displej umožňuje zobrazovat informace na co největší ploše a demonstruje obrovský potenciál projekční technologie. Stmívatelná okna i Vision Dee také pomáhají cestujícím zprostředkovat “zážitek smíšené reality” mezi reálným a virtuálním světem.

Vedení BMW uvedlo, že i Vision Dee má “digitální duši”. Vůz lze naprogramovat tak, aby poskytoval personalizované přivítání, které kombinuje grafické prvky, světelné a zvukové efekty.

Přední světlomety a uzavřená ledvinová mřížka tvoří “fygitální” (spojení fyzického a digitálního) ikonu, která umožňuje vozidlu vytvářet různé výrazy tváře a nálady, jako je radost, údiv nebo souhlas.

Koncept nemá ukazovat designové náznaky pro vozy automobilky Neue Klasse, ale je “vizí” toho, jak budou budoucí vozy integrovat digitální prvky, uvedl Kai Langer, šéf designu pro řadu elektromobilů BMW s označením i.

Koncept rovněž ukazuje, jak může být vůz hladce integrován do digitálního života lidí, uvedlo BMW. “Samotný vůz se stane vaším portálem do digitálního světa – s řidičem, který má vše neustále pod kontrolou,” řekl šéf designu BMW Group Adrian van Hooydonk.

Vedení BMW nehovořilo o samořídicích funkcích konceptu, pouze uvedlo, že je navržen pro řízení na všech úrovních autonomie.

Milan Matějíček
zdroj: tisková zpráva BMW

Eaton 700 x 200 px

Napsat komentář