Fotoreportáž: Elektrotechnická výstava Volty.cz 2023
18.10.2023Před dvěmi týdny proběhla v Ostravě na výstavišti Černá louka Elektrotechnická výstava Volty.cz na k...
Datum 01.02.2023
Foto: Accenture
Inflace v roce 2023 zůstane pravděpodobně stále vysoká. V Evropě bude vedle inflačních tlaků růst ještě pořád brzdit energetická krize. Jaké trendy, nejen v investičním chování, můžeme předpokládat?
Scénářů pro vhodné nakládání s penězi tento rok může být více. V roce 2023 však můžeme očekávat zpomalení globálního růstu a recesi zisků. Někteří investoři budou pravděpodobně vyčkávat, část z nich bude investovat do zlata či investičních úvěrů. S postupujícím rokem ale budou pravděpodobně přibývat nové investiční příležitosti.
„Přetrvávající inflace může také zvýšit alokaci do realitních aktiv, která jsou vůči inflaci odolná,“ říká Martin Klouček, prezident Royal Capital Clubu.
V posledních dvou letech získaly popularitu investice do nemovitostí v zahraničí, například na Blízkém východě, Španělsku či například Kanárských ostrovech. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat.
Vysokou popularitu budou mít i letos pravděpodobně realitní fondy. Ty mají potenciál postupného růstu. „V portfoliu těchto fondů bývají většinou výnosové nemovitosti, tedy nemovitosti pronajaté nájemcům. A je zcela obvyklé, že nájemné je hodnotově zajištěno tzv. inflační doložkou,“ říká Martin Klouček z Royal Capital Clubu.
Co se týče akcií, je vhodné se držet zažitých pravidel a pečlivě vybírat do jaké firmy investuji. Dále rozdělovat vložené peníze mezi více aktiv, a spíše než na velké jednorázové nákupy se zaměřit na pravidelné investování. Tento přístup snižuje riziko špatného načasování jednorázové velké investice. Můžeme očekávat i stabilní zájem o investice do zlata.
Během pandemie se výrazně zrychlila digitalizace firem. Mnoho z nich bude letos pokračovat v investicích do oblasti technologií, a to včetně cloudu, internetu věcí (IoT) či umělé inteligence (AI).
V této oblasti je určitě velký potenciál. Podle globálního průzkumu Accenture již většina společností zahrnula umělou inteligenci (AI) do svých obchodních strategií. Většina z nich ale stále nevyužívá potenciál, který umělá inteligence nabízí – pouhých 12 % společností je ve využívání AI na tak vysoké úrovni, že díky tomu dosahuje silné konkurenční výhody.
Dopad AI na podniky roste, a to bez ohledu na odvětví. Kupříkladu u největších světových společností, které během roku 2021 v rámci svých výsledků hospodaření zmiňovaly umělou inteligenci, byla pravděpodobnost nárůstu cen jejich akcií o 40 % vyšší, oproti pouhým 23 % v roce 2018. Zároveň se soustavně zvyšují i investice do AI. V roce 2021 využilo 19 % dotázaných společností více než 30 % svých technologických rozpočtů právě na projekty související s AI. Do roku 2024 by pak stejný poměr mohlo investovat až 49 % společností.
Stále více firem bude investovat také v nové oblasti, metaverzuu. Lidé si tu budou hrát, firmy prezentovat a prodávat svoje produkty a služby. Metaverzum lze definovat jako sdílený virtuální prostor se všemi vymoženostmi, které současné technologie umožňují. Lze říci, že je dalším krokem ve vývoji internetu, zábavy i obchodu.
Ve virtuálním světě se budeme pohybovat, nakupovat i pracovat. Tahounem mataverza pak bude herní průmysl a progresivní značky. „Kdo zaspí, ocitne se ve světech, které navrhl někdo jiný a pro někoho jiného. I proto firmy už nyní do metaverza houfně naskakují,“ říká Adam Leščišin ze společnosti Accenture ČR.
Metaverzum, jako zcela nové prostředí pro život a nakupování, s sebou pravděpodobně také brzy přinese i nové možnosti placení digitálními měnami. „Peněženky v metaverzu budou podobné těm digitálním s tím rozdílem, že budou umět používat i kryptoměny. Takovou peněženku bude možné použít jak při nákupech v metaverzu, třeba k nákupu virtuálních nemovitostí, tak i k provádění běžných finančních transakcí. Navíc bude pravděpodobně umět i nakupovat a uchovávat unikátní tokeny, které jsou jakýmsi podílem na vlastnictví spojeným s předem definovanými výhodami,“ říká Zuzana Stehlíková z IC Group.
Petr Jarkovský