Poslední 747: Boeing se rozloučil s “královnou nebes”

Datum 04.02.2023

Společnosti Boeing a Atlas Air společně s tisíci lidmi oslavily předání posledního letadla 747 společnosti Atlas, čímž se uzavřelo více než půlstoletí jeho výroby. Foto: Paul Weatherman, Boeing

Více než půl století od doby, kdy původní jumbo jet zahájil novou okouzlující éru tryskových letadel a pomohl milionům cestujících zpřístupnit cenově dostupnou leteckou dopravu, byl v úterý dodán vůbec poslední Boeing 747, čímž se začala psát poslední kapitola tohoto oblíbeného letounu. Při slavnostním ceremoniálu bylo letadlo v továrně společnosti Boeing v Everettu v americkém státě Washington předáno svému novému majiteli, americkému leteckému přepravci Atlas Air.

Toto letadlo vzniklo ještě před přistáním Apolla na Měsíci (na oblohu se dostalo o několik měsíců dříve, v únoru 1969). Podle údajů analytické společnosti Cirium, která se zabývá leteckou dopravou, bylo v prosinci 2022 v provozu již jen 44 variant letounu 747 pro osobní přepravu. Maximální kapacita jedné z verzí je 568 pasažérů. Tento počet je nižší oproti více než 130 verzím, které byly v provozu jako osobní letadla na konci roku 2019, těsně předtím, než pandemie ochromila poptávku po letecké dopravě, zejména na mezinárodních linkách, na kterých se 747 a další širokotrupé letouny používaly především. Celkově bylo za 53 let vyrobeno 1547 těchto letadel. Většina těchto osobních verzí proudových letadel byla v prvních měsících pandemie uzemněna a do provozu se již nevrátila.

Za 53 let bylo vyrobeno 1547 letadel Boeing 747. Ve verzi s maximální kapacitou může civilní Boeing 747 přepravit až 568 pasažérů. Jeho nákladní verze může přepravit náklad až o hmotnosti 100 tun. Palivová nádrž je na 238 tisíc litrů a na let z Londýna do New Yorku spotřebuje 82 tisíc litrů. Jeho maximální dolet je 13.500 km.

Společnost Lufthansa zůstává největším provozovatelem verze B747-8. V současné době jich má ve své flotile 19 a má potenciální závazky, které jí umožňují provozovat osobní letadla ještě řadu let, možná i desetiletí. Ukázalo se, že 747 je mezi provozovateli nákladní dopravy velice oblíbené. Podle společnosti Cirium je stále v provozu 314 nákladních letadel 747, z nichž mnohá byla původně používána jako osobní letadla a poté byla přestavěna na nákladní.

Díky svým vlastnostem, jako je například možnost nakládky na příď letadla a zvýšená poloha kokpitu, díky níž je celá délka spodní části trupu k dispozici pro přepravu velkoobjemových předmětů, se stal oblíbeným nákladním letadlem. Úterní dodávka také přináší otázky, co se stane s rozsáhlou továrnou Boeingu v Everettu, v níž se 747 vyráběla od roku 1967, kdy o rok dříve oznámila společnost Pan Am objednávku 25 letadel Boeing 747 za 525 milionů dolarů, což je dnes hodnota přibližně 4,8 miliardy dolarů.

Tento závod byl totiž postaven speciálně pro Boeing 747 a podle společnosti je objemově největší budovou na světě. Od té doby slouží jako hlavní výrobní místo pro širokotrupé dopravní letouny Boeing 767, 777 a 787 (nejprodávanější úzkotrupý letoun 737 se však vyrábí v Rentonu, jiném místě v oblasti Seattlu).

Ačkoli společnost Boeing veřejně neprozradila mnoho informací o tom, co hodlá udělat se závodem, v nichž se nacházela finální montážní linka Boeingu 747, v období před dodáním posledního jumba se objevily zprávy, že by mohla být využita k práci na uskladněných letounech B787 Dreamliner.

Navzdory oficiálního ukončení výroby z úterý 31. ledna se stále čekají další dvě dodávky Boeingu 747 – a rozhodně nejsou obyčejné. Jedná se o dvě nová americká prezidentská letadla, která se technicky nazývají VC-25, i když se jim lidově říká “Air Force One” (volací znak, který se používá pouze tehdy, když je na palubě americký prezident).

Tato dvě letadla již byla postavena, původně byla určena pro ruskou leteckou společnost Transaero, která v roce 2015 zkrachovala. Oba budoucí Air Force One v současné době procházejí rozsáhlými úpravami, aby byly připraveny na prezidentskou službu.

Richard Pappen
zdroj: DW

Dny teplárenství 700 x 200 px

Napsat komentář