Rozhovor s architektem Lukášem Janoutem: S klienty mluvím o mojí zkušenosti s Loxone

Datum 17.02.2023

Foto: Loxone

Lukáš Janout s rodinou spoléhají ve svém rekonstruovaném bytě na chytrý systém Loxone. Architekt tak může s čistým svědomím předávat zkušenosti klientům a vysvětlovat skutečné možnosti domácní automatizace. 60 až 70 % návrhů architekta Janouta počítá s Loxone. V rozhovoru jsme se ho ptali, jak s tématem chytré domácnosti pracuje.

Dům s vaším bytem stojí zhruba od roku 1930. Rekonstrukce musela být náročná.
Když jsme ho před pár lety získali, byl kromě vyměněných oken a nejnutnější údržby vlastně v původním stavu. Takže jsme museli provést prakticky kompletní rekonstrukci. Můžu vám říct, že nejhorší klient je člověk sám sobě. Než jsme se nastěhovali, rok trvala projektová příprava a další rok zabrala oprava. Mým cílem bylo použít materiály a technologie tak, abych pak mohl předávat zkušenosti svým klientům. Co se týče Loxone, řídí nám topení, přičemž máme elektrické podlahové topení HeatFlow. Dále světla, zabezpečení a přístupy.

Tehdy už jste Loxone znal, ale přesto – trvalo dlouho si zvyknout na odlišný způsob ovládání?
Zvykl jsem si velmi rychle. Najednou jsem dělal méně úkonů než v klasickém bytě. V chytré domácnosti s trochou nadsázky platí, že nemusíte tlačítko zmáčknou stokrát, stačí pětkrát. A má to i méně viditelné aspekty. Já třeba vidím detaily a štve mě, když jsou na bílé stěně kolem tlačítka fleky, protože se na něj stále mačká. Dětem se to někdy povede i špinavýma rukama. Takhle se jim ale světlo všude rozsvítí samo.

Které funkce chytré domácnosti jste si oblíbil?
Z rodinného hlediska je nejlepší noční režim. Když děti v noci vstanou z postele, rozsvítí se nepřímé osvětlení a mapuje jim cestu do koupelny. Nebo například někdo přijde domů pozdě večer, ale nerozsvítí celý byt ostrým světlem a nebudí ostatní. Příjemná je i funkce v koupelně, kde se topná folie během koupele automaticky postará, aby se nemlžilo zrcadlo. A hlavně mi vyhovuje, že se o ovládání starám skutečně jen minimálně.

Chytrá domácnost není chození po bytě s mobilem

A co design? Jednoúčelové řídicí systémy přidají na stěny různá tlačítka, ovladače… Není lepší mít komponenty od jednoho výrobce, který navíc ovládání sjednocuje v jednom tlačítku?
Co si budeme povídat, vypadá to lépe. Máte jedno tlačítko u dveří a nemusíte mít po chodbách různě vypadající krabičky na ovládání. Někdo může namítnout, že většina výrobců vyrábí zařízení v základní v bílé. Jenže každý využívá trochu jiné odstíny, tvary a nakonec zjistíte, že interiér vůbec nemá jednotný design a obsahuje rušivé elementy.

Kdy se poprvé objevilo ve vašem návrhu i inteligentní řešení s Loxone?
Zhruba před sedmi, osmi lety jsem pracoval na první významnější zakázce pro jednoho moderátora. On si Loxone tehdy všiml v článku o penzionu Zdeňka Štybara ve Stříbře a začali jsme spolu tuto možnost řešit. Byla to pro mě úplně nová zkušenost. Právě nezkušenost často zkresluje lidem představy. Myslí, že chytré ovládání znamená chodit s mobilem a zapínat si jím světla. To jim přijde zbytečné. Přitom pravý smysl systému leží někde jinde.

S jakými reakcemi se setkáváte, když před klienty zmíníte chytrou domácnost? Myslím před těmi, kteří tuto možnost ještě neznají a možná o ní ani nepřemýšleli.
Odhaduji, že větší část zájemců o nové bydlení má o inteligentní domácnosti minimální představu. Někde ten výraz zaslechli. A prvotní rozhodnutí je, že to nechtějí. Často říkají, že to je zbytečné a složité. Ale dnes jsou nadšení a říkají mi, že by do chytré elektroinstalace šli znovu.

Foto: Loxone

Klient pozná vlastní zkušenost odborníka

Co je tedy potřeba vysvětlovat?
Procházím s nim jejich přání a vidím, že mají žaluzie, topení a chlazení, rekuperaci, řeší přístup do domu a jeho zabezpečení. Vysvětlím jim, že to jde i jinak, než aby každou technologii řídil autonomní systém. Chytré ovládání, s nímž mezi sebou tyto technologie komunikují, se přitom nemusí nijak zvlášť prodražit. Navíc mohu přidat i zkušenost ze svého bytu. Pak už málokdo řekne, že o tom nechce dál přemýšlet a takové řešení nacenit.

Jakou roli v diskuzích s vašimi klienty hraje právě to, že s Loxone sám žijete?
Dostávám se s nimi většinou k tomu, proč mám Loxone doma já a v čem mi pomáhá. Těžko bych jinak klientům radil. Poznají, pokud má člověk něco naučené z reklamních spotů a letáků. Já mám zkušenost člověka, který s chytrým systémem žije více let. Je to jistá garance. Lidé vědí, že odborníci by u sebe doma nevyužívali, co jim připadá špatné. Mluvíme spolu o reálném využití a klient se na základě těchto poznatků rozhoduje.

Foto: Loxone

Inteligentní domácnost jako standard

Trendy v architektuře domů se v průběhu let mění. Dá se to říci i o jejich technologické vybavenosti?
Dnes už zkrátka nebydlíme v domech, které stavěli naši dědové. Dnešní stavby jsou technologicky mnohem dál. Navíc systémů pro jejich řízení je tolik, že nám jejich ovládání a ladění často bere komfort. Nevím, zda je chytrá automatizace něčím vyloženě nezbytným. Ale uživatelsky je to velmi příjemná věc. Nemáte 10 nebo 15 různých ovladačů. Užitečné je, že technologie o sobě vědí a nejdou proti sobě. Jsou v jednom systému.

A co dál?
Musím říct, že je to i návykové. Svému elektrikáři jsem zprvu ani nechtěl věřit, že se takové osvětlení řídí plně automaticky, fungují různé režimy a scény. A dnes, po třech a půl letech s Loxone, jsem po příjezdu na dovolenou vyřízený z toho, že si v noci musím svítit baterkou, abych si došel na záchod. Z domova jsem zvyklý, že se vybraná světla automaticky tlumeně rozsvítí. Člověk si na to všechno rychle zvykne. Když se člověk najednou ocitne tam, kde chytrý systém není, ten rozdíl si uvědomí. Najednou se musí starat o tlačítka.

Co byste předpověděl inteligentním domácnostem?
Technologií je stále více, jsou složitější a chytřejší. Lidé od Loxone očekávají komfortní řešení jedním systémem, který se zaběhne a bude fungovat sám – nebude spousta ovládání viset na uživateli. Vzhledem k rostoucí rozmanitosti technologií si myslím, že se takové řešení stane standardem.

David Nebor

Napsat komentář