Elektromobilita v Česku zrychluje. U bezemisních pump ČEZ v Moravskoslezském kraji načerpaly e-auta loni o 74 % energie více

Datum 27.02.2023

Foto: ČEZ

Tisíce nových elektroaut na českých silnicích a více než stovka nových dobíjecích stojanů ČEZ. To jsou hlavní důvody loňského 25% růstu odběrů energie v největší české síti veřejných stanic. Mapa dobíjecích bodů rozprostřená od Mariánských Lázní po Třinec je svou hustotou srovnatelná s pokrytím standardních řetězců klasických čerpacích stanic. Rozšiřuje se investicemi Skupiny ČEZ i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava.

V Moravskoslezském kraji ČEZ aktuálně provozuje 51 veřejných dobíjecích stanic (z toho 38 rychlodobíjecích). Kromě krajské metropole Ostravy jsou také Bohumíně, Českém Těšíně, Frýdku-Místku, Karviné, Opavě, Třinci a na dalších místech. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 265 031 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 7361 plně nabitých elektromobilů střední třídy nebo dost energie pro 44 e-aut na cestu kolem světa). 

V roce 2021 řidiči odebrali celkem 151 775 kWh. Meziročně tak odběry na stojanech ČEZ v Moravskoslezském kraji vzrostly o více než 74 %. „Nejvíce energie řidiči načerpali u ostravských Kauflandů Výškovická, Vítkovická a Mariánské Hory a také u Kauflandu v Novém Jičíně,“ upřesnil mluvčí ČEZ Vladislav Sobol.

Stejně jako v přechozích letech byly stojany ČEZ i loni hlavním dodavatelem energie do baterií elektromobilů a tahounem rozvoje dobíjecí infrastruktury v České republice. Řidiči u nich během 265 tisíc zastavení načerpali přes 4,4 milionu kWh certifikované bezemisní elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně 733 elektromobilů. Celkový instalovaný výkon všech stojanů v síti ČEZ přesáhl koncem roku 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti 80tisícového města.

„Letos cílíme znovu na více než 20procentní růst odběrů a výrazné překročení hranice načerpaných pěti milionů kWh. Mělo by se to podařit i díky zrychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme asi čtyřicet. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí. Česká republika má v podílu ultrarychlých a rychlých stanic v síti před Evropou náskok a rádi bychom jej i díky zkvalitňování naší sítě pomohli udržet,“ říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.

Jak rostly odběry u stojanů ČEZ

RokNačerpaná energie [mil. kWh]Meziroční růstPočet dobíjení
20170,6435 902
20180,9649,8 %75 584
20191,96104,2 %153 612
20202,4424,5 %185 329
20213,5244,3 %203 703
20224,4225,7 %265 675

ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména díky zmíněnému rozvoji vysokovýkonných hubů, které zrychlí dobíjení i čekání na něj. Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 e-aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků. 

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.

Vladislav Sobol

Napsat komentář