Společnost LAPP uvádí na trh oceněnou nabíječku pro elektromobily
04.04.2022Od dubna bude nabíjení elektromobilů ještě snazší. LAPP MOBILITY GmbH, firemní start-up společnosti ...
Datum 10.03.2023
Představa, že infrastrukturu pro nabíjení elektromobilů tvoří hlavně nabíječky u čerpacích stanic, rychle zastarává. Už dnes je jasné, že v budoucnu se bude naprostá většina nabíjení odehrávat doma či ve firmě, prostě tam, kde auto logicky „stojí“ delší čas.
Podobně to vnímají také v inženýrské společnosti DEL, která v oblasti elektromobility nabízí řešení pro každou situaci. Jejich smartCHARGE systém je jedinečný v modularitě, umí tak růst s měnícími se potřebami klientů. A to jak z hlediska počtu nabíjecích míst, tak z pohledu výkonu.
Žďárská společnost DEL loni oslavila 25 let. Vedle automatizace, robotizace či výroby elektrických rozváděčů, které jsou hlavními pilíři jejích aktivit, se věnuje také nabíjecí infrastruktuře pro elektromobily. „Má to svou logiku. Máme zkušenosti i kompetence v průmyslu i v energetice, od roku 2016 je navíc součástí naší skupiny i slovenská společnost NES Nová Dubnica, specialista na výkonovou elektroniku. Odtud už byl tedy jenom krok k vývoji vlastních nabíjecích stanic a následně i komplexních systémů pro nabíjení,“ vysvětluje Jiří Kabelka, výkonný ředitel společnosti DEL. Cílem je podle něj mít v oblasti nabíjecí infrastruktury opravdu řešení pro každou situaci.
Jak bylo řečeno výše, naprostou většinu nabíjecích bodů najdeme již brzy především v domácnostech, u parkovacích stání či na firemních parkovištích. Své o tom ví manažer elektromobility v DEL Václav Dvořák:
„Smysl není v tom, že někam jedu a tam se nabiji. Smyslem je nabíjet vůz ve chvíli, když ho zrovna nepotřebuji, zkrátka když stojí. Nabíjení na tranzitních nabíječkách je navíc poměrně drahé, efektivnější je tak využívat elektrický výkon, který máme již dnes v běžné přípojce. Jde jen o to energii efektivně využívat v průběhu času a samozřejmě hlídat maxima tak, aby se předcházelo výpadkům. Toho u nás dosahujeme právě chytrým řízením. Místo předimenzovaného přípojného místa či rozvodů, máme ekosystém, který distribuuje energii tam, kde je právě potřeba.“ vysvětluje Václav Dvořák a dodává: „Vezměte si například bytový komplex s podzemními garážemi. Večer a přes noc spotřeba energie klesá a proto je možno ji přesunout k wallboxům umístěným v podzemích garážích. Nabíjíte vozy tak, aby byly ráno připravené na cestu. Když spotřeba budovy opět stoupne, chytrá regulace naopak nabíjecí výkon sníží.“
Využití takového systému je tedy nejen v rezidenčních domech, ale i v podzemních garážích, na parkovišti firem, hotelů či administrativních center nebo na veřejných zpoplatněných místech, jako jsou veřejná parkoviště měst či supermarketů.
Chytré řízení je však pouze jednou z pokročilých funkci DEL smartCHARGE. Systém řídících rozvaděčů zajišťuje nejen distribuci, hlídání maxim či měření, ale i správu jednotlivých nabíjecích bodů. Přes webové rozhraní máte přehled o aktuálním stavu nabíjení, statistikách, oprávnění jednotlivých uživatelů, případně ihned zjistíte, kde je problém. Přes komunikační protokol OCPP pak můžete využít i cloudové řešení. „Zásadní je však modularita, což znamená, že systém roste s potřebami. Postupně do něj lze přidávat další a další nabíjecí body, nebo kombinovat technologie střídavého a rychlého stejnosměrného nabíjení. Navíc je univerzální a lze tak realizovat v téměř každém objektu,“ přibližuje hlavní výhody chytrého nabíjení Václav Dvořák. DEL dnes disponuje jak wallboxy či střídavou nabíjecí stanicí DELTower se čtyřmi konektory, tak rychlonabíječkou VECTOR DC75, která umí „obsloužit“ dva vozy najednou.
A jak vlastně vypadá příprava realizace takového komplexního projektu? Prvním krokem je určitě definování stávajících i budoucích potřeb klienta, energetická bilance a charakter místa, kde plánuje umístit svou nabíjecí infrastrukturu. V druhém kroku je třeba navrhnout nabíjecí systém tak, aby mohl do budoucna růst. V třetím kroku pak přichází vlastní realizace. „Zajištujeme dodávky na klíč, od návrhu přes projekt až po stavební práce, funkční zkoušky či zaškolení obsluhy. Zařídíme i jednání se stavebním úřadem, dodavateli energií či vyřízení dotační podpory na projekt,“ přibližuje jednotlivé fáze Václav Dvořák s tím, že cesta pro veřejnou podporu je nyní otevřena především v programu Nová zelená úsporám. „Samozřejmostí je pak správa a servis již předaného díla“, připomíná ještě Dvořák.
Jak je vidno, systém osamocených tranzitních nabíječek bude do budoucna fungovat především jako doplněk pro nabíjecí infastrukturu, kterou máte k dispozici v „cílové“ destinaci. „Pokud totiž auto odstavujete na noc, nemusí být nabité hned. Nabíjí se, až bude energie levná a bude jí dostatek. Od „hloupých“ zásuvek se tak posouváme rychle dopředu. Pokročilá regulace je navíc cesta, jak jít naproti zelené energii, jejíž dodávky nejsou stabilní (slunce, vítr). A právě tohle jsou věci, které dávají elektromobilitě nový smysl, a také cesta, po které jdeme v DELu,“ dodává ještě s úsměvem výkonný ředitel Jiří Kabelka.