Téměř povinná výbava každého elektromobilu

Datum 14.03.2023

Všichni uživatelé elektromobilu řeší otázku efektivního nabíjení. A tím myslíme jak v čase, místě, tak ceně. Pojďme se společně podívat na jedno elegantní řešení. Společnost SECTRON prodává přenosnou nabíječku 16 A do trojfázové 400 V zásuvky s možností dokoupení redukcí na vidlici CEE 3pin (pro kempovou zásuvku) a 230 V CZ/SCHUKO. Je toto řešení dostatečné pro každodenní používání nebo to je jen nouzová alternativa? Výrobek jsme otestovali a v tomto článku přinášíme zhodnocení. Společnost SECTRON se bude účastnit elektrotechnické výstavy Volty.cz v Ostravě, kde se budete moci seznámit s celou nabídkou výrobků a služeb nejen pro elektromobilisty.

Přenosnou SECTRON AC nabíječku 16 A/400 V jsme dostali v praktické brašně s uchy, která chrání kabel před poškozením při převozu nebo uložení. Součástí balení byl český manuál a držák na zeď. Celková délka nabíječky dosahovala necelých 6 metrů a vážila 3 kila. Délku považujeme za zcela dostatečnou, neboť pokud je 400V zásuvka umístěna kdekoliv v garáži, vždy se dalo najet tak, abychom pohodlně dosáhli do nabíjecího portu. Při manipulaci s nabíječkou nás překvapila lehkost obsluhy. Kabel se nijak nekroutil a šel snadno rozmotat a zase smotat, brašna je dostatečně velká a materiál něco vydrží. Jako výhodu vnímáme také možnost připevnění nabíječky na stěnu v garáži pomocí přiloženého držáku. Pokud jsme neměli naplánovanou delší cestu s nabíjením, nemuseli jsme nabíječku vybalovat
a znovu balit. Jednoduše jsme ji nechali na nainstalovaném držáku.  

Pojďme ale k technickým parametrům. Na jedné straně nabíječky je červená zástrčka CEE 5pin 16 A/400 V, na druhé je zástrčka Mennekes Typ 2. V balení jsme měli také příplatkové příslušenství v podobě redukce na zásuvku 230 V. Jak již hodnoty v názvu nabíječky napovídají, jedná se o 16 A provedení s výkonem 11 kW, což je pro většinu elektrických vozů maximální nabíjecí výkon na AC nabíjení.  

Práce s nabíječkou je velmi jednoduchá. Jeden konec nabíječky zasunete do zásuvky ve zdi, naběhne displej a pomocí jednoho tlačítka můžete nastavit omezení nabíjecího proudu (v Amperech v krocích od 6 do 16 A) a pomocí druhého si nastavit odložení nabíjení (až 9 hodin). Tuto funkci oceníte v momentě, kdy máte u svého dodavatele elektřiny sjednaný nízký/vysoký tarif. Potom už stačí připojit nabíječku do zaparkovaného vozidla a podle nastavených parametrů se spustí nabíjení.  

Rychlý přehled funkcí SECTRON AC nabíječky

  • displej pro snadnější ovládání 
  • nastavení maximálního nabíjecího výkonu 
  • snímání teploty nabíječky 
  • čas nabíjení a aktuálně dodávaný výkon do baterie při nabíjení 
  • odložený start nabíjení 
  • elektroměr 
  • paměť nabíjení jednotlivých nabíjecích cyklů 
  • ochrana před deštěm IP65

Displej nás po dobu nabíjení informuje o aktuálně dodané elektřině do vozidla, jakým proudem je vozidlo nabíjeno, jakou má nabíječka provozní teplotu, kolika fázemi je nabíječka s vozidlem spojena. Po dokončení nabíjení si nabíječka zapamatuje množství dodané energie do vozu a tento údaj uloží do paměti. Po dobu testování jsme tak měli přehled o každém nabíjecím cyklu a množství dodané energie. Tuto funkci vnímáme velmi pozitivně, protože na konci měsíce lze na displeji vyvolat tyto záznamy z paměti nabíječky a předat celkovou měsíční spotřebu energie k vyúčtování. Takovým jednoduchým postupem může zaměstnanec vykazovat nabíjení vozu doma a zpětně jej vyúčtovat dle vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí – o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad. V průběhu testování jsme se setkali také se situací, kdy došlo při dobíjení vozu k výpadku proudu a obávali jsme se, jestli budeme mít vozidlo ráno připraveno k provozu. Potěšilo nás, že bylo vše v pořádku a my se nemuseli obávat krátkého dojezdu. Zástupce společnosti SECTRON nám potvrdil, že tyto dvě výše popsané vlastnosti jsou novými funkcemi chytré nabíječky s nejnovějším firmware.  

V průběhu testování jsme se nesetkali s žádnými komplikacemi. Nabíječka se dá vozit v praktické brašně v autě a začínajícím elektromobilistům poskytne jistotu možnosti nabíjet z jakékoliv zásuvky po trase. Při krátkých trasách nabíječka supluje na stěně dražší a mnohdy méně vybavený Wallbox. Výsledek testu nás mile překvapil a můžeme potvrdit, že tato přenosná nabíječka patří do každého elektromobilu. Ba co víc, může směle nahradit i dražší Wallbox na stěně.  

Proč nestačí běžně dodávaný kabel ve voze? 

Součástí každého elektrického vozu je nabíjecí kabel. Automobilky však zpravidla dodávají pouze hloupý kabel bez jakýchkoli funkcionalit na 230 V a kabelové prodloužení pro nabíjení z veřejných AC nabíjecích stojanů. Za výrazně vyšší příplatek lze na salónu dokoupit k novému vozu podobný produkt. Ten je však mnohonásobně dražší a mnohdy nenabídne všechny výše jmenované funkce. 

Existuje i 22 kW přenosná nabíječka 

V nabídce společnosti SECTRON najdete také přenosnou nabíječku 32 A/400 V, která je schopna nabíjet až 22 kW. Tento typ nabíječky je vhodný do EV s palubním bateriovým managementem 22 kW nebo do vybraných PLUG IN hybridních vozidel. Uživatelé těchto vozů tak mohou nabíjet výkonem až 7,3 kW (16 A–2 Fáze / 32 A–1 Fáze) oproti 2,3 kW (10 A–1 Fáze).  

Petr Skopal

Napsat komentář