Vědci vyvíjejí “kosmický beton” pro stavbu obydlí na Marsu. Je prý dvakrát pevnější než běžný beton

Datum 17.03.2023

Foto: University of Manchester

Více než 50 let poté, co první člověk vstoupil na Měsíc, se lidstvo připravuje na další velké kroky v průzkumu vesmíru. Měsíc a posléze i Mars budou prvními cíli lidského osídlení. Vědci testují různé materiály pro stavbu takových obydlí na Marsu. S novinkou v této oblasti přicházejí vědci z Manchesterské univerzity. Ti vyvinuli nový “kosmický beton” složený z mimozemského prachu, uvádí se v jejich tiskové zprávě.

Vzhledem k tomu, že během těchto misí do hlubokého vesmíru by nebyl možný rychlý návrat na Zemi, je důležité spoléhat se na materiály, které lze nalézt na místě a z nich pak budovat lidská obydlí. Vývoz našich materiálů ze Země by byl totiž pro kosmické agentury neúměrně drahý. Každý kilogram vynesený z naší planyty na Mars stojí obrovské peníze.

Nový kosmický beton je pevnější než náš pozemský

Nový materiál je známý jako “StarCrete”. Kromě mimozemského prachu se skládá z bramborového škrobu a soli. Po smíchání se simulovaným marsovským prachem tým prokázal, že bramborový škrob funguje jako pojivo tohoto nového kosmického betonu. Výsledný materiál byl dvakrát pevnější než běžný beton a může být použit také pro stavbu na cizích planetách.

Studie uvádí, že StarCrete má pevnost 72 megapascalů, zatímco běžný beton má pevnost 32 MPa. Podle výpočtů obsahuje 25kilogramový pytel brambor dostatek škrobu na výrobu téměř půl tuny betonu StarCrete. Ve zprávě Manchesterské univerzity se píše, že toto množství betonu je ekvivalentem 200 cihel a na stavbu domu se třemi pokoji je potřeba zhruba 7 500 cihel – na něj by podle propočtu potřebovali 37 takových pytlů brambor. Vědci také zjistili, že obyčejná sůl (chlorid hořečnatý, který se nachází na Marsu) pomůže zlepšit pevnost tohoto materiálu.

StarCrete by navíc mohl být ekologičtější alternativou tradičního betonu používaného na Zemi. Výroba cementu a betonu se podílí na celosvětových emisích CO2 přibližně osmi procenty. Po dokončení této studie bude tým pokračovat v experimentech se zvyšováním pevnosti StarCrete pro budoucí použití lidských misí mimo naší planetu.

Milan Matějíček