Hypersonické vodíkové letadlo letí z Evropy do Austrálie 4 hodiny

Datum 09.04.2023

Počítačový model: Destinus

Švýcarský start-up Destinus vyvíjí letadlo na vodíkový pohon, které dokáže zkrátit dobu letu z Evropy do Austrálie na něco málo přes čtyři hodiny oproti současným 20 hodinám letu. Společnost testovala svůj prototyp Eiger poslední dva roky a na konci roku 2022 oznámila úspěšné zkušební lety. Nyní španělské ministerstvo pro vědu poskytlo společnosti Destinus speníze na další výzkum a vývoj nadzvukového letadla, který využívá jako palivo vodík.

Na projektu pracují soukromé společnosti, technologická centra a španělské univerzity. Destinus spolupracuje se španělskou společností ITP Aero na vybudování zařízení pro testování vodíkových motorů. Podle zakladatele společnosti Mikhaila Kokoricha (na videu níže) společně poskytnou společnosti Destinus přibližně 10 milionů eur. Loni v únoru již Destinus získal 29 milionů dolarů od soukromého kapitálu. Z grantu španělské vlády bude financována výstavba zkušebního zařízení nedaleko Madridu, kde se budou vodíkové motory zkoušet.

Vodíková energie je předmětem intenzivního výzkumu a vývoje díky svým ekologickým vlastnostem, neboť hlavními vedlejšími produkty spalování vodíku jsou teplo a voda. Vědci z RMIT University v Melbourne vyrobili katalyzátory vytištěné na 3D tiskárně, které mohou pohánět let s rychlostí Mach 5 a ochlazovat extrémní teplo, které vzniká při tak rychlém letu. Budoucí komerční letecké společnosti létající touto rychlostí by mohly let mezi Londýnem a New Yorkem obsolvovat za přibližně 90 minut.

Destinus tvrdí, že díky jeho technologii bude let z Frankfurtu do Sydney trvat pouhé 4 hodiny a 15 minut a let z Frankfurtu do Šanghaje by trval 2 hodiny a 45 minut – o osm hodin kratší než současná cesta. Projekt je součástí snahy Španělska být na špici při vývoji a výrobě vozidel na vodíkový pohon.

Davide Bonetti, viceprezident pro rozvoj podnikání a produkty společnosti Destinus, uvedl: “Jsme potěšeni, že nám byly tyto granty uděleny, zejména proto, že jsou jasným znamením, že společnost Destinus je v souladu se strategickými směry Španělska a Evropy, pokud jde o pokrok v oblasti vodíkových letů. Pro technologické společnosti, jako jsme my, je přístup k těmto fondům EU na obnovu nezbytný pro provádění pokročilého výzkumu a urychlení inovací potřebných pro globální konkurenceschopnost. Díky těmto grantům budou řešení pro leteckou mobilitu založená na vodíku o krok blíže k tomu, aby se stala realitou.

Díky těmto grantům bude společnost Destinus brzy testovat proudový motor s dodatečným spalováním H2 a zároveň bude pracovat na urychlení technologie motorů poháněných pouze vodíkem. Španělská vláda do vývoje vodíkového pohonu výrazně investuje v rámci svého plánu ekonomické odolnosti a transformace prostřednictvím strategických projektů financovaných z fondů Next Gen Evropské komise. To je v souladu se španělským plánem Plan Nacional del Hidrógeno, jehož cílem je učinit Španělsko světovým lídrem ve výrobě obnovitelného vodíku a rozvoji mobility na bázi vodíku v různých odvětvích.

Milan Matějíček
zdroj: Forbes

Dny teplárenství 700 x 200 px

Napsat komentář