
Superrychlá baterie pro elektromobily se nabíjí rychlostí 400 km za 10 minut
20.08.2023Čínská společnost představila první superrychlou baterii LFP se 4C nabíjením. Baterie se jmenuje She...
Datum 21.04.2023
Společnost CATL tvrdí, že je připravena na hromadnou výrobu lithiových baterií s hustotou 500 Wh/kg. Foto: CATL
Čínská společnost CATL se chystá zahájit sériovou výrobu “kondenzované baterie”, která podle ní dokáže vtěsnat více než dvojnásobek energie než baterie používané v elektrických automobilech Tesla. Firma s ní chce proniknout především v letectví.
Lithiové baterie se používají především ve výrobcích s vysokou přidanou hodnotou, jako jsou například chytré telefony s dotykovým displejem, drony, notebooky mebo elektromobily s dlouhým dojezdem. První generace letadel poháněných bateriemi také spoléhá na tyto baterie. A právě v tomto odvětví je jedním z klíčových ukazatelů ve světě letectví měrná energie – množství energie uložené na kilogram baterie – a společnost CATL tvrdí, že je připravena stanovit nové měřítko.
Kondenzovaná baterie na bázi lithia byla představena ve středu na veletrhu Auto Shanghai a společnost CATL tvrdí, že hustota energie dosahuje “až 500 Wh/kg”. U bateriových článků 4680 v Modelu Y společnosti Tesla je tato hustota na poloviční úrovni – 244 Wh/kg.
CATL uvádí, že nové baterie se vyznačují inovacemi v oblasti “katodových materiálů s ultravysokou hustotou energie, inovativních anodových materiálů, separátorů a výrobních procesů” a využívají “vysoce vodivé biomimetické kondenzované elektrolyty ke konstrukci samoadaptivní síťové struktury na úrovni mikronů, která dokáže upravovat interakční síly mezi řetězci”, což zlepšuje výkon, účinnost a stabilitu.
Kromě údaje o měrné energii společnost v tuto chvíli prozrazuje jen málo. Zatím nevíme, co tyto články nabídnou například z hlediska objemové hustoty energie nebo hustoty výkonu. CATL tvrdí, že budou poskytovat “vynikající výkon při nabíjení a vybíjení a také dobré bezpečnostní parametry”.
Společnost dále uvádí, že již spolupracuje se společnostmi vyrábějícími elektrická letadla a snaží se splnit bezpečnostní a kvalitativní standardy na úrovni letectví. Je zřejmé, že tato technologie bude nesmírně zajímavá pro všechny, kdo vyvíjejí letadla eVTOL, pokud budou články schopny dodávat dostatečný výkon pro provoz VTOL – ale elektrická osobní letadla s pevnými křídly díky této technologii také získají působivé zvýšení doletu.
CATL tvrdí, že “může dosáhnout masové výroby kondenzované baterie v krátké době”, a skutečně očekává, že do konce roku uvede do sériové výroby verzi této baterie pro automobilový průmysl.
Za posledních pět a více let jsme viděli spoustu technologií nové generace baterií, které slibovaly obrovské hodnoty hustoty, ale mnohem méně jich bylo dotaženo do fáze výrobku. Společnost CATL je však ve svých prezentacích a tvrzeních velmi sebevědomá.
Milan Matějíček
zdroj: CATL
Jen si z te elektrifikace nepustit czokoladu do spodniho pradla.