Dobíječka elektromobilů s klasickým platebním terminálem. Stojí ve Strakonicích

Datum 27.04.2023

Stanice ve Strakonicích je aktuálně nejvýkonnější stanicí sítě E.ON Drive v jižních Čechách s vykonem 90 kW. Foto: E.ON

Společnost E.ON má ve své síti E.ON Drive v České republice první dobíjecí stanici pro elektromobily, na které se dá zaplatit za odebranou energii klasickou platební kartou. Bez registrací nebo dodatečných faktur. Jedná se také o vůbec první veřejnou dobíječku v rámci sítí největších poskytovatelů s integrovaným bezdotykovým platebním terminálem. Řidiči ji mohou využít na jihu Čech ve Strakonicích před vlakovým nádražím. Dodavatelem řešení je společnost Siemens.

„Zaplatit za načerpané fosilní pohonné hmoty platební kartou je zcela běžná věc. V E.ONu je pro nás téma elektromobility zásadní. Dlouhodobě se snažíme dělat elektromobilitu pro naše zákazníky co nejdostupnější a po rozšíření roamingových služeb je zavedení přímé platby bezkontaktním způsobem takovým krokem, který přibližuje dobíjení elektromobilu standardu čerpacích stanic,“ vysvětluje Claudia Viohl, generální ředitelka společnosti E.ON v České republice.

Platby za dobití elektromobilů na veřejných dobíječkách dosud probíhaly prostřednictvím RFID karet, čipů a aplikací jednotlivých provozovatelů dobíjecích sítí, popřípadě platební kartou skrze QR kód. I přes výrazné rozšíření roamingových služeb v minulém a na začátku letošního roku, kdy mohou klienti s kartou E.ON Drive nabíjet u více než 50 000 dobíjecích bodů napříč Evropou, otevírá možnost zaplatit klasickou bezkontaktní kartou stanice dalším uživatelům. Třeba těm, kteří nemají registrace umožňující dobíjení v síti E.ON Drive.

„V dnešní době nalezneme platební terminály téměř všude, nicméně v elektromobilitě si řidiči museli kvůli různým technickým obtížím vystačit při platbě kartou pouze s QR kódem umístěným na stanici. Abychom udělali přechod na elektromobilitu jednodušší, rozhodli jsme se, že stanice začneme postupně bezkontaktními terminály osazovat. Všechny dobíjecí huby, které v příštích letech postavíme, budou bezkontaktním terminálem vybavené. Jen během tohoto roku by jich mohlo vyrůst dalších pět například ve Velké Bítěši, ve Zdibech a Horních Počernicích u Prahy nebo v Brně. Předbíháme tím i očekávání Evropské komise. Podle směrnice pro alternativní paliva AFIR by měly být od roku 2025 bezkontaktní platební terminály instalovány na všech dobíjecích stanicích,“ doplňuje Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, která má v rámci skupiny E.ON výstavbu a správu veřejné dobíjecí sítě na starost.

Zaplatit se dá telefonem i hodinkami

Dobíjecí stanice Siemens s výkonem 90 kW, kterou řidiči ve Strakonicích najdou, je vybavena integrovaným platebním terminálem Ingenico Self 2000. Ten elektromobilistům umožní zaplatit za elektrickou energii bankovními platebními kartami, chytrými telefony s NFC podporou nebo chytrými hodinkami. Ovládání je obdobné jako na klasické čerpací samoobslužné stanici. Dobíjet na této jedné stanici mohou až tři vozy najednou. Stanice disponuje modulární technologií, do budoucna navíc může být rozšířená až na výkon 120 kW.

Těší nás, že naše jednoduché a široce použitelné řešení nabídne uživatelům dobíjecích stanic v síti EON pohodlnou možnost platby za dobití elektromobilu,“ říká Martin Šilar, vedoucí oddělení elektromobility českého Siemensu. Spolupráce společností E.ON a Siemens se neomezuje jen na dobíjecí stanice s platebními terminály. Siemens do sítě E.ON Drive dodá a nainstaluje celkem 60 kusů dobíjecích stanic Unity 50.

Roman Šperňák

Výystava Volty 700 x 200 px

Komentáře k článku (1)

  1. V článku chybí to nejpodstatnější: kolik běžný zákazník bez speciálního tarifu či smlouvy s dodavatelem zaplatí svou debetní kartou za odebranou elektřinu? Tedy na kolik přijde 1 kWh, případně v jakých režimem?

Napsat komentář