Marek Zamarski: Elektrifikovali jsme vozový park

Datum 31.05.2023

Ředitel společnosti Sectron Marek Zamarski za volantem elektrického vozu. Foto: Sectron

Společnost SECTRON v roce 2020 začala elektrifikovat svůj vozový park a z tradičních vozů Škoda Octavia, Superb a Kodiaq přešla k plně elektrickým modelům. O jejich službách i zkušenostech s elektrickými vozy jsme si popovídali s ředitelem společnosti Markem Zamarskim.

Představte nám vaši společnost a jak jste se dostali k elektromobilitě?

SECTRON je ryze českou firmou a působí již 28 let v oblasti bezdrátových technologií. Jsme evropský výrobce vysokofrekvenčních kabelových redukcí, antén a zároveň distributor průmyslových GSM/ LTE/ GPS modulů, modemů a routerů celosvětových značek. Dynamicky rozrůstající se obor IoT (internet věcí) rozšířil portfolio společnosti o vlastní vývoj zařízení, aplikací a cloudových služeb. Novým směrem se stala oblast elektromobility, neboť nabíjecí stanice se bez komponentů zajišťujících bezdrátovou komunikaci a autorizaci uživatelů neobejdou. Tento nový trend jsme se rozhodli sami vyzkoušet a elektrifikovat naši firemní flotilu. Získali jsme tak cenné zkušenosti již v počátku tohoto trendu a dnes umíme navrhnout ideální řešení pro domácí i firemní nabíjení EV. V naší nabídce naleznete základní wallboxy pro domácí použití, ale i stojanové AC nabíječky, či DC nabíjecí stanice. Každý elektromotorista ocení přenosnou AC nabíječku, která se stala jednou z nejprodávanějších ve své kategorii. Po dvou letech provozování EV máme ekonomické srovnání spalovacích i elektrických vozů.

Jestli tomu dobře rozumím, tak jste se stali specialistou v oblasti elektromobility. Představíte nám vaše portfolio?

Jakmile jsme pořídili první elektromobil, pochopili jsme, že 230 V nabíjecí kabel dodávaný k vozu je nouzové řešení a pro každodenní používání není dostatečný. Zorientovali jsme se v problematice a do každého našeho služebního vozu přidáváme chytrou AC přenosnou nabíječku na 400 V s kabelovými redukcemi na různé zásuvky. Toto dovybavení vozu doporučujeme všem. Začínající elektromobilista musí mít jistotu, že své auto nabije kdekoliv a z čehokoliv. Tento produkt to bezezbytku splňuje. Měsíčně tak prodáváme desítky těchto chytrých nabíječek.

Co vím, tak ale nabízíte i řadu dalších zařízení…

Ano, pro komfortní nabíjení vozidla doma nebo na firmě doporučujeme zakoupení wallboxu. Jedná se o jednoduché zařízení. Instaluje se zpravidla v garáži, přístřešku nebo na sloupek. Protože máme vlastní technický tým, dovedeme klientovi poradit při výběru, zajistit instalaci, revizi a nově také pomoci s vyřízením dotace Nová zelená úsporám – Ekomobilita. Tento program nabízí příspěvek na pořízení nabíjecí stanice fyzickým osobám, které jsou majitelé domů nebo bytových jednotek. Ve firmách o více elektrických vozech se instalují rychlonabíjecí DC stanice a stojanové AC Doubleboxy. Mnohdy i v kombinaci těchto dvou typů nabíjení. Zde je klíčové nastavit kapacitu nabíjení v souladu s množstvím vozidel a energetickou náročností budovy. Celé řešení musí mít ekonomický smysl a pro firemní účely je nezbytná vzdálená správa jednotlivých nabíjení s přesahem na vyúčtování služebních/soukromých cest pro řidiče. I pro tento velmi důležitý detail nabízíme sofistikované cloudové řešení, které ocení jak management společnosti, tak účetní. Součástí naší nabídky je také příslušenství pro elektromobilitu. Nabízíme nabíjecí kabely Mennekes Type 2 / Type 2 o různých délkách, inteligentní hlídání spotřeby v budově, cloudové aplikace pro správu stanic, ale také elektroinstalační materiál.

Pokud se klient rozhodne pořídit elektroauto, dokážete mu poskytnout veškeré informace a pomoc?

Ve své podstatě to tak je. Ten, kdo se rozhodne pro koupi EV, již má mnoho informací nastudovaných. Samotná praxe však může být trochu jiná. Zákazníkům radíme nejen s těmi technickými dotazy souvisejícími s připraveností budovy, vhodně zvoleného tarifu u svého operátora s elektřinou. Určitě doporučujeme pořídit SmartMeter, který hlídá zatížení domu a upravuje tak výkon nabíjení, tím předchází výpadku hlavního jističe – což znamená vypnutí elektřiny pro celý objekt. Jak jsem již zmiňoval, nově poskytujeme pomoc při vyřízení dotace. Poradíme ale také jak nejefektivněji nabíjet při delších cestách, proč je lepší v zimě parkovat vozidlo v garáži, nebo si před cestou vyhřát/vychladit interiér a připravit baterii k provozu.

Jak tedy vnímáte elektromobilitu v současné době?

Elektromobilita je v české společnosti kontroverzní téma. Nejen česká společnost je rozdělena, jak už to bývá do dvou táborů. Příznivci elektromobility volají po ekologickém a ekonomickém provozu vozidla, komfortní jízdě bez hluku motoru, vibrací, minimálních servisních nákladech. Vozidlo nemá turbo, vstřiky, DPF filtr, ani močovinu. Druhým táborem jsou příznivci spalovacích motorů, kteří argumentují vysokými výrobními náklady, zvýšenou ekologickou zátěží při výrobě bateriových modulů, krátkým dojezdem vozidla. Všechny argumenty jsou pádné, a proto nejlepším soudcem je vlastní zkušenost a praxe.

Ve vaší firmě používáte elektromobily. Jak vypadá vaše firemní flotila?

Protože jsme nakoukli pod pokličku elektromobility jako dodavatel komponent již před několika lety, byli jsme informováni, jak se celý elektroauto svět mění. Jak rostou dojezdy vozidel díky úspoře energie, inovacím v bateriích a managementu baterií. Která automobilka elektromobilitu bere vážně a která „staví“ elektro auta jen úpravou spalovacích vozů. SECTRON položil jako první v České republice předobjednávku na VW ID.3, následovala objednávka vozu KIA e-Niro.

S krátkým odstupem času, kdy jsme čekali na uvedení modelu VW ID.4, jsme objednali další tři vozy této třídy. Celou elektrickou flotilu uzavírá vozidlo Audi e-tron. Celkem jsme asi ze 70 % elektrifikovaní. V blízké budoucnosti uvažujeme zakoupit další elektrické vozy a ohlížíme se i po elektrické dodávce.

Máte tedy za vás už jasno, která vozidla jsou lepší? Spalovací nebo elektrická?

Na tuto otázku není jednoznačná odpověď. Elektromobilita není pro každého. Zprvu bylo nejvhodnější pořídit si elektro­mobil na krátké cesty, po městě. Typicky rozvoz jídla, zásilek, nebo servisní vozy techniků, kteří najezdí za den sto kilometrů. My však máme zjištěno, že využití elektromobilu i na dlouhé cesty (typicky Ostrava – Praha nebo Ostrava – Mnichov či Vídeň) přináší úspory a ve výsledku se tak za kratší čas vrátí počáteční investice do vozu. Za poslední dva roky máme i srovnání mezi klasickým spalovacím vozem Škoda Octavia vs. elektrický vůz VW ID.4 a rádi se o podrobné srovnání příště podělíme.

Petr Skopal

Dny teplárenství 700 x 200 px

Napsat komentář